ارزش گذاری جدید خدمات انتقال خون پرداختی مردم را کاهش می‌دهد

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه بخش عمده‌ای از خدمات انتقال خون قبلاً تعرفه‌گذاری شده است ،گفت: آنچه در ارزش‌گذاری سال 1394 اتفاق افتاده است ،ساماندهی خدمات انتقال خون به منظور کاهش هزینه‌ها و پرداختی‌های مردم در راستای طرح تحول سلامت می‌باشد‌.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا؛  دکتر علی اکبر پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خونخاطر نشان کرد:در میان 14 خدمت مورد تصویب در شورای عالی بیمه در فروردین ماه 1394، 7 خدمت در سال‌های گذشته مشمول تعرفه‌گذاری شده بوده‌اند.

وی افزود: این 7 خدمت شامل اشعه دادن به خون و فرآورده‌های آن، خدمات مرتبط با فرزیس درمانی (جدا کردن پلاسما از خون با دستگاه‌های فرزیس با هدف درمان)، فصد خون و گلبول قرمز شسته شده می‌باشد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اظهار تاسف از تعرفه‌گذاری بدون در نظر گرفتن هزینه ملزومات و مواد مصرفی انجام شده‌، گفت: بیماران عزیز مجبور به تهیه ست و مواد مصرفی مورد نیاز بودند که هزینه سنگینی را بر دوش این عزیزان تحمیل می نمود بخصوص اینکه این روش‌ها برای بیماران صعب العلاج مورد استفاده قرار می گرفت و منجر به تحمیل هزینه سنگینی به خانواده بیماران می‌گردید.

وی تاکید کرد: در ارزش‌گذاری و تعرفه‌گذاری جدید هزینه ست مطابق قیمت اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت پوشش بیمه های پایه قرار گرفت و علاوه بر این 7 خدمت که قبلاً تعرفه داشته است، نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

دکتر پور فتح الله با بیان اینکه علاوه بر این 7 خدمت 3 خدمت جدید تهیه گلبول قرمز با حذف لکوسیت - پولد پلاکت با حذف لکوسیت و فرآورده CMV منفی در تعرفه گذاری سال 94 آورده شده و تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته است،افزود: تولید و توزیع پولد پلاکت با حذف لکوسیت و فرآورده هایCMV منفی به علت هزینه بالای این فرآیندها در سازمان انتقال خون ایران تاکنون مقدور نبود و بیماران و نیازمندان از دریافت این فرآورده ها محروم بودند که امید است با تعرفه گذاری در آینده شاهد راه اندازی و ارائه این خدمات در سازمان انتقال خون باشیم.

با ارزش گذاری جدید خدمات انتقال خون، پرداختی از جیب مردم کاهش چشمگیری خواهد داشت
مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون پرداختی از جیب مردم را به شدت کاهش خواهد داد،گفت: ارائه خدمات فرزیس با ارزش گذاری ملزومات و مواد مصرفی و پوشش بیمه پایه هزینه مردم را به شدت کاهش خواهد داد و تنها بخش ناچیزی از هزینه این خدمات توسط مردم پرداخت خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این هزینه فرانشیز برای بیماران خاص (تالاسمی و هموفیلی) که مصرف کنندگان مستمر فرآورده های انتقال خون هستند از محل ردیف بیماران خاص در معاونت درمان تامین و بیمار همچون گذشته از خدمات رایگان بهره‌مند خواهد شد.

دکتر پور فتح اله خاطر نشان کرد:این سازمان تلاش می کند با ارائه طرح و گرفتن مصوبه از هیئت محترم وزیران پرداختی فرانشیز را برای 4 خدمتی که به تازگی تعرفه گذاری شده است را برای کلیه شهروندان حذف نماید.

خدمات انتقال خون در بیمارستان های خصوصی نیز با پوشش کامل بیمه صورت می گیرد
مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت همه ایرانیان تحت پوشش بیمه پایه می باشند،گفت: کلیه خدمات انتقال خون در مراکز بیمارستانهای خصوصی هم مانند بیمارستانهای دولتی و با همان تعرفه خدمات دولتی و با پوشش کامل بیمه صورت خواهد پذیرفت.
 
ساماندهی و تعرفه گذاری خدمات سازمان انتقال خون سبب خلق ثروت و منابع مالی برای بیمه ها خواهد شد
دکتر پور فتح اله تاکید کرد:در یک نگاه کلان ارزش گذاری خدمات انتقال خون نه تنها بار مالی سنگینی برای بیمه ها نخواهد داشت بلکه سبب خلق ثروت و منابع مالی برای بیمه ها خواهد شد.
وی با بیان اینکه  یکی از عوارض شایع تزریق خون تضعیف سیستم ایمنی بیماران می باشد ،گفت: با توجه به عفونت های بیمارستانی و ضعف سیستم ایمنی بیماران با تزریق خون ،عوارض مرتبط با تضعیف ایمنی بیماران دریافت کننده خون و فرآورده های آن در مقابل آنهایی که خون و فرآورده های آن را مصرف نمی کنند به شدت افزایش پیدا می کند.

وی افزود: به این ترتیب زمان بستری بیماران دریافت کننده فرآورده های خونی در مراکز درمانی و بیمارستانی تا 2 برابر افرادی است که این فرآوردها را دریافت نکرده اند.

دکتر پور فتح الله با اشاره به اینکه  ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون و ارائه جانشین های بی خطر، امکان مدیریت خون بیماران در مراکز درمانی فراهم میکند ،افزود: کاهش نیاز به مصرف خون منجر به صرفه جویی برای بیمه ها از طریق کاهش تخت روز بستری در بیمارستان ها خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: براساس مطالعات بین المللی مصرف  فرآورده های با حذف لکوسیت باعث کاهش 2/1 تخت روز بستری بیماران می شوند و در نهایت منجر به کاهش هزینه های بیمه ها و بیماران بستری خواهد شد. ارزش گذاری و تعرفه گذاری خدمات کیفیت ارائه خدمات و محصولات انتقال خون را هم افزایش خواهد داد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: ارزش گذاری خدمات انتقال خون علاوه بر اینکه پرداختی های مردم را به شدت کاهش می دهد، کیفیت ارائه خدمات و محصولات انتقال خون را هم افزایش خواهد داد.

وی افزود: با دسترسی به فرآورده های نوین نظیر فرآورده های با حذف لکوسیت و با ارتقاء کیفیت فرآورده های خون شاهد کاهش عوارض تزریق خون از جمله تب، واکنش حساسیتی و تضعیف سیستم ایمنی در بیماران خواهیم بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار