همدان؛

داروخانه‌‌ها، تنها مکان عرضه مكمل‎هاي سالم

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، داروخانه‌‌ها را تنها منبع عرضه انواع مكمل‎هاي سالم بيان كرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجيد حنيفه، مكمل‎ها را كامل كننده رژيم غذايي عنوان كرد و افزود: اين مواد شامل ويتامين‌ها، داروهاي گياهي و پروتئين هستند كه در ارتقا و بهبود عملكرد سيستم بدن نقش دارند و نبايد از آنها به عنوان جايگزين مواد غذايي استفاده كرد.

وي با اشاره به اينكه مكمل‎ها بايد خوردني باشند نه تزريقي، گفت: هر آنچه از اين اقلام به صورت تزريقي دريافت شود به طور قطع تقلبي و داراي عوارض جدي است.

دكتر حنيفه؛ تقويت سيستم ايمني، كمك به اصلاح كمبودهاي تغذيه‎اي، كاهش آثار سوء آلاينده‌ها و برطرف كردن نياز به بعضي ويتامين‌ها را از موارد مصرف منطقي مكمل‌ها برشمرد.

وي، توجه به مقدار مصرف و مقدار تكميلي توصيه شده مكمل‌ها را ضروري دانست و افزود: هر كدام از مكمل‌ها در صورت مصرف خودسرانه، بدون تجويز پزشك و مصرف بيش از حد، عوارض سمي را به همراه دارد.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي دارو با تأكيد بر پرهيز از خريد و مصرف مكمل‌ها در روزهاي ابتدايي ورزش كردن گفت: تأمين نيازهاي تغذيه‌اي نوجوانان و جوانان آنها را از مصرف اين اقلام بي‌نياز می‌کند.

دكتر حنيفه با بيان اينكه ممكن است برخي تلاش كنند با تبليغات سوء، نوجوانان و جوانان را مجبور به خريد مكمل‌ها كنند، تأكيد كرد: خريد و مصرف داروها را با مشورت پزشك و از داروخانه‌ها تهيه كنيد.

وي افزود: كودكان و نوجوانان رشته‎هاي ورزشي ژيمناستيك، كشتي و ديگر ورزش‌ها كه تأكيد بر حفظ وزن دارند بايد با نظر پزشك اين مكمل‌ها را دريافت كنند.

دكتر حنيفه به انواع مكمل‎ها، نكات ضروري در خصوص استفاده از آنها و توجه به برچسب و استانداردها و وجود مكمل‌هاي قاچاق و تقلبي اشاره كرد.

انتهای پیام/ز

برای دریافت پیامکها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

برچسب ها: تجویز ، مصرف ، داروخانه ، سالم ، مکمل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.