گزارش گاردین: لغو توافقنامه "شنگن" اروپا را امن نمی‌کند

گاردین در گزارشی نوشت: حملات تروریستی پاریس و بحران مهاجرت، آینده توافقنامه "شنگن" را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گاردین در گزارشی نوشت: توافق‌نامه شنگن – توافق‌نامه ای که به برداشته شدن مرز میان 26 کشور اروپایی انجامیده است – با حملات تروریستی پاریس و بحران مهاجرت به چالش کشیده شد. چرا که بسیاری، عاملان حملات خونین فرانسه و به ویژه مغز متفکر این حملات را تروریست هایی می دانند که همراه با سایر آوارگان سوری وارد مرزهای اروپا شدند.

در این گزارش آمده است: نظام شنگن بر پایه این عقیده استوار است که اگر مرزهای خارجی به اندازه کافی امن باشند، می توان مرزهای داخلی را برداشت. ضمن اینکه با همکاری نیروهای پلیس می توان جرایم مرزی را کاهش داد. از این رو، میان کشورهای عضو توافق‌نامه شنگن باید اعتماد ضمنی وجود داشته باشد. سوئدی ها باید مطمئن شوند یونانی ها ورود و خروج افراد را به داخل و خارج از مرزهای خود به درستی کنترل می کنند. فرانسوی ها باید بدانند بلژیکی ها، مظنونان تروریست را با جدیت تعقیب و از آنها بازجویی می کنند، ضمن اینکه اطلاعات مربوط به مظنونان را نیز باید در اختیار مقامات امنیتی فرانسه قرار می دهند. هلندی ها نیز باید مطمئن شوند مهاجرانی که از مدیترانه وارد مرزهای اروپا می شوند در حین ورود به ایتالیا، درخواست پناهندگی داده اند. مسئله اینست که ظاهرا هیچ یک از موارد ذکر شده دیگر کارآمد نیست و اعتمادها ازبین رفته است.

نگارنده گزارش می افزاید: اروپایی ها در واکنش به بحران مهاجرت و حملات تروریستی پاریس خواستار بازنگری در توافق‌نامه شنگن و احیای مرزهای گذشته شدند. ضمن اینکه تمایل دارند توافق نامه شنگن نیز به طور موقت لغو شود. لغو توافق‌نامه شنگن اروپا را امن نمی کند. بالعکس، این موضوع به بی ثباتی و ناآرامی منجر می شود. چرا که بیش از 700000 اروپایی از پیمان شنگن برای رفت و آمد میان کشورهای عضو استفاده می کنند. اگر این  پیمان لغو شود، زندگی آنها مختل خواهد شد. موضوع دیگر اینست که تهدید تروریسم هم اکنون در اروپا وجود دارد. بیشتر عاملان حملات تروریستی تبعیت اروپایی و فرانسوی داشته اند. بنابراین، راه حل بحران مهاجرت، لغو توافق‌نامه شنگن نیست؛ بلکه تقویت آن است. افزایش امنیت مرزی و ایجاد یک آژانس تحقیقاتی، کمترین کاریست که اروپا می تواند برای مهار بحران مهاجرت انجام دهد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار