حملات روسیه در سوریه تشدید می شود

سرنگون شدن جنگنده روسیه در سوریه نه تنها بر روابط مسکو-آنکارا تاثیر گذاشته بلکه تاثیراتی بر آینده تحولات سوریه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه المیادین در گزارشی در مورد تنش اخیر بین روسیه و ترکیه اعلام کرد: سرنگون شدن جنگنده روسی در سوریه غوغایی در روسیه به پا کرده است و مشخص نیست بیان مواضع تند علیه ترکیه چه زمانی پایان خواهد یافت.

مقامات روس اقدام ترکیه را یک اقدام تحریک آمیز از قبل برنامه ریزی شده توصیف کردند. موضع قاطع مسکو و اتخاذ تدابیر سیاسی و میدانی نشان می دهد روسیه اجازه نمی دهد ترکیه از این حادثه بهره برداری کند. اظهارات ولادیمیر پوتین و سرگئی لاروف رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه به همراه تاکیدات سرگئی شویکو وزیر دفاع این کشور بیانگر آن است که نقطه عطف جدیدی در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر سوریه نیز از این اشتباه دولت ترکیه استفاد کرده است. سرگئی لاوروف گفت: این حادثه به خوبی نشان می دهد که از قبل برنامه ریزی شده بود. تروریست ها از اراضی ترکیه برای اجرای طرح های تروریستی در کشورهای دیگر استفاده می کنند.

همچنین سرگئی ناریشکین رئیس مجلس دومای روسیه یادآور شد: اقدام دولت ترکیه علیه جنگنده روسیه بیانگر موضع مردم ترکیه نیست. ما روابط دوستانه با ملت ترکیه داریم و این حادثه در واقع خیانتی علیه ملت ترکیه و جنایتی علیه ما بوده است و به این دلیل محاکمه عاملان این حادثه را خواستار خواهیم شد.

در همین رابطه ولید المعلم وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: ما درباره نشست های وین و حل و فصل سیاسی بحران سوریه به این راه حل باور داریم ولی می بینیم که آمریکا و متحدان این کشور به ویژه ترکیه، قطر و عربستان سعودی در صدر نشست های وین حضور دارند و به این دلیل با شک و تردید به این نشست ها می نگریم. ما حضور وزرای خارجه روسیه و ایران به همراه دیگر دوستان را در این نشست به عنوان ضامن امنیت خود می دانیم.

بر این اساس به نظر می رسد آنچه که در نشست وین به عنوان پیشرفت در مسیر حل و فصل سیاسی بحران سوریه حاصل شده با اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسیه از بین رفته است. این اقدام ترکیه باعث نابودی راه حل سیاسی نمی شود ولی اولویت را به ضربات سنگین علیه گروه های مسلح تروریستی در سوریه می دهد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار