روز به روز بر تعداد استفاده کنندگان از گجت های هوشمند و پوشیدنی افزوده می شود بی آن که کارآییشان چندان برای بعضی از استفاده کنندگان مشخص باشد.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احتمالا با نسل جدید گوشی های هوشمند و ابزارهای الکترونیکی پیشرفته شما هم کلمه گجت را شنیده اید. با شنیدن این کلمه هر شخصی که انیمیشن کارگاه گجت را دیده باشد این شخصیت محبوب را به یاد می آورد.

گجت

تعریف گجت
در دیکشنری آکسفورد کلمه گجت یا ابزارک به ر وسیله کوچک مکانیکی به خصوص اگر خلاق و بعید باشد گفته می شود. با این اوصاف نام گجت برازنده این شخصیت کارتونی است.
تمام ابزاری که ما به صورت روزانه از آن ها استفاده میکنیم نیز گجت هستند به عنوان مثال پیچ گوشتی یک گجت مکانیکی پر کاربرد است.

گجت
گجت الکترونیکی
بعد از گذشت سالها این واژه بسیار محبوب شد و مردم به صورت بی رویه از آن استفاده کردند و به هرچیز بی اسمی گجت گفتند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که نیروی هوایی انگلستان در جنگ جهانی اول به اختراعات، گجت می گفت و از این به بعد معنا و مفهوم جدیدی برای این واژه شکل گرفت.
البته از آنجایی که وسایل الکترونیکی در سالهای اخیر حسابی جای خود را در بازار و دلهای ما باز کردند٬ می‌توان گفت که دوران گجت‌های مکانیکی به سر رسیده و میدان را به دنیای بی‌انتهای گجت‌های الکترونیکی تقدیم کرده است.
 تلفن های هوشمند،لپ تاپ ها،تبلت ها،و کنسول های بازی، سیستم دوربین مدار بسته یک مکان همه و همه در دسته گجت های الکترونیکی قرار می گیرند. البته از آن جا که در تعریف اولیه گجت بدیع بودن آن شرط است مسلما با گذشت زمان از ابداع آن وسیله و بعد از اینکه به صورت مستمر در زندگی مردم استفاده شود دیگر گجت به آن اطلاق نمی شود.

گجت
گجت نرم افزاری
بعد از این دوران گجت های نرم افزاری هم پا به عرصه دنیای تکنولوژی گذاشتند. .این مدل از گجت ها بر روی رایانه ی کاربر نصب می شوند و دسترسی به یک سری از امکانات و یا مزیت ها را برای آن ها از طرف ارائه دهنده گجت آسان می کنند.ازین قبیل می توان به آدرس یاب یک سایت و یا حتی به آیکون آب و هوا و ساعت و تقدیم و note که در صفحه دسکتاپ رایانه خود قرار می دهید عنوان گجت نرم افزاری را نسبت داد.

گجت پوشیدنی
جدیدترین مدل از گجت ها نوع پوشیدنی آن ها است. فن آوری های پوشیدنی (ابزارهای پوشیدنی) این رده از دستگاه های فن آوری که می تواند توسط یک مصرف کننده پوشیده شده و اغلب شامل ردیابی اطلاعات مربوط به سلامتی و تناسب اندام است. سایر ابزارهای با تکنولوژی پوشیدنی شامل دستگاه هایی که دارای سنسور حرکت کوچکی هستند که برای گرفتن عکس ، خود را با دستگاه های تلفن همراه همگام می سازند. 

گجت های نه چندان کار آمد برای شما
بر همین اساس نیز موسسه آماری Lux گزارش می دهد که در بازار گجت های پوشیدنی، به شکل سالانه با یک رشد ۴۰ درصدی رو به رو بوده ایم. آمار ارائه شده از موسسه یاد شده همچین خبر از ثبت ۴۱.۳۰۱ پتنت در خصوص ابزارهای پوشیدنی الکتریکی می دهد.

آماری که شاید در نگاه اول بسیار گسترده به نظر رسد اما اندکی که عمیق تر به ماجرا بنگرید، خواهید دید که خلاقیت، امری بسیار نایاب در تولید این محصولات بوده است. تعداد ۴۱.۳۰۱ پتنت ثبت شده، مربوط به گجت های الکتریکی و PFOE بوده اند. (PFOE شامل گجت های پرینت شدنی، قابل انعطاف و آن دسته از لوازم الکتریکی که می تواند در بدن انسان به کار روند می شود.)
این در حالیست که اگر کمپانی های تولید کننده بتوانند برخی از پتنت های PFOE را توسعه داده و به یک محصول بدل سازند، شاهد تحولات جالبی در دنیای تکنولوژی خواهیم بود. لازم به ذکر است که اکنون صرفا ۶۱۵ پتنت مشترك میان پوشیدنی ها و ابزار های PFOE یافت می شود.
لازم به ذکر است؛ بسیاری از افراد نیاز چندانی به ابزارهای پوشیدنی ندارند چرا که داشتن یک گوشی هوشمند نیازها وکارهای روزانه را برطرف می سازد. در نگاه اول شاید بعضی از کارایی این نوع از گجت ها در نگاه اول بسیار مهم جلوه کند اما پس از کمی دقیق شدن می توان به غیر ضروری بودن آن ها حداقل تا به امروز در زندگی بشر اشاره کرد. شاید بیشتر جنبه زینتی بودن این وسایل برای افراد مهم باشد و از آن بیشتر به عنوان یک وسیله لوکس و گران قیمت بهره ببرند.

گفتنی است؛ موسسه Lux از سازندگان گجت های پوشیدنی انتقاد می کند که به جای نوآوری و استفاده از پتنت ها، بیشتر به ظاهر محصولات و ارتقای این بخش اهمیت می دهند و هنوز هم شاهد استفاده از هیچ تکنولوژی چشم گیری در محصولات یاد شده نیستیم.
پس برای کارگاه گجت شدن چندان نیاز به ابزارهای لوکس و زینتی احساس نمی شود . شما هم گجت ها را بر حسب نوع نیازتان انتخاب کنید.


گزارش از نازنین روزبهانی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار