مشهد؛

نگهداری بیش از 700 نسخه ارزشمند از آثار شیخ مفید در کتابخانه مرکزی استان قدس رضوی

بیش از 700 نسخه ارزشمند از آثار شیخ مفید در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و در این میان،300 نسخۀ خطی و چاپ سنگی نفیس خودنمایی می‌کند که کتابت برخی به قرن نهم می‌رسد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی گفت: بیش از 700 نسخه از تألیفات شیخ مفید با موضوعات مختلف علوم دینی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که در این میان، حدود 300 نسخۀ خطی وجود دارد که به واسطۀ قدمت، تاریخ کتابت و یا حاشیه‌نویسی برخی بزرگان بر آن‌ها، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

سید محمدرضا فاضل ‌هاشمی افزود: از جمله آثار این عالم و مرجع بزرگ شیعه در گنجینۀ نسخه‌های خطی آستان قدس، «خصائص و مفاخر» در اخبار و احادیث شیعه است که به خط نسخ 27 سطری در سال 898 هجری قمری کتابت شده، و دیگری «مسائل العویص» به کتابت سال 961 قمری در فقه که توسط علامه حائری وقف آستان قدس شده است.

وی یکی دیگر از تألیفات مهم شیخ را در اخبار، «مسار الشیعه» دانست که حاوی مختصری از حالات ائمۀ اطهار علیهم‌السلام و مخالفین ایشان بوده و افزود: «نسخه‌های متعددی از این اثر در گنجینۀ کتب خطی آستان قدس موجود است و دو نسخه از این میان، یکی به کتابت 1104 و دیگری به کتابت 1075 قمری از نفاست ویژه‌ای برخوردار است.

گفتنی است: «محمد بن محمد بن نعمان» مشهور به شیخ مفید از بزرگترین علمای شیعۀ دوازده امامی در نیمۀ دوم قرن چهارم و اوائل قرن پنجم قمری و از احیاكنندگان بزرگ علوم اسلامی و مروجان سخت‌کوش فرهنگ شیعی و از نشردهندگان فقه امامیه است که بالغ بر 200 عنوان کتاب در فقه و اصول و حدیث و کلام تألیف نموده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.