ناامیدی در امید با قانون فیفا و حسرت 40+

تیم ملی امید کشورمان این روزها خود را برای حضور در رقابت های انتخابی المپیک ریو2016 آماده می کند،اما آنطور که باید عنایت ویژه ای به آن نمی شود.

تاپ ساعت 21 //////// ناامیدی در امید با قانون فیفا و حسرت 40+به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان مسابقات انتخابی المپیک 2016 ریو دوژانیرو از  22دی ماه تا دهم بهمن ماه در قطر برگزار می شود و تیم ملی امید باید به مصاف قطر میزبان، سوریه و چین برود،با توجه به این که ما 40 سال است نتوانسته ایم جواز حضور در رقابت های المپیک را در رشته فوتبال به دست آوریم بنابراین عقل سلیم حکم می کند، بیش از پیش به تیم ملی المپیک کشورمان توجه کنیم.

اما متاسفانه در هیاهوی رقابت های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه که تیم ملی فوتبال کشورمان نیز درگیر آن است و در غوغای مصاحبه های سرمربی تیم ملی بزرگسالان علیه مسئولان فوتبال کشورمان ،بازیکن و باشگاه استقلال، انتشاربیانیه های تند و تیز باشگاه استقلال در دفاع از بازیکن خود و در آخر موضوع مرخصی های کی روش و دیگر حاشیه های به وجود آمده در اطراف تیم ملی بزرگسالان ، تمام هم و غم فدراسیون فوتبال کشورمان معطوف به تیم ملی بزرگسالان و مسائل مربوط به آن شده و انگار نه انگار که در این هیاهو تیم ملی امید و کادر فنی بی حاشیه آن مظلومانه  و بی سر و صدا و جار و جنجال خود را برای حضور در رقابت هایی مهم مهیا می کنند.

البته چرا، یک بار فدراسیون فوتبال کشورمان لطف کردند و عنایت ویژه ای به کادر فنی تیم ملی امید بخصوص خاکپور داشتند، آنجا که پس از یک سال کار کادر فنی در این تیم و پس از بازگشت تیم ملی امید از رقابت های غرب آسیا با جام قهرمانی، مسئولان به فکر تنظیم قرارداد با آنها افتادند و قراردادی جلوی خاکپور گذاشتند که حاوی بند عجیبی بود. مفادی که خشم سرمربی آرام تیم ملی را برانگیخت و او عطای این کار را به لقایش بخشید.

یک بار دیگر بندهای بحث برانگیز آن قرارداد را مرور کنید و آن را با قراردادی که همین فدراسیون با کی روش امضا کرده مقایسه کنید.

ماده ١٢: ضمن خودداری از هر گونه اظهار نظر منفی درباره فدراسیون، ارکان فدراسیون از فرافکنی و ایجاد حاشیه اجتناب کنید. در صورت وقوع این اتفاق فدراسیون موظف است مربی را مورد جریمه قرار دهد.

اما این تنها بند عجیب قرارداد خاکپور نبود و بند عجیب و غریب دیگری در قرارداد خاکپور وجود داشت.طبق این بند اگر خاکپور پس از رفتن از تیم ملی امید به هر دلیلی ، اظهار نظری درباره ی فدراسیون و ارکانش یا سرمربی به زبان بیاورد باید تا دوبرابر قراردادش را به فدراسیون بازگرداند.بندی که اجازه صحبت را از خاکپور را در هر شرایطی می گرفت.

ماده ١٣: مربی متعهد می گردد که پس از قطع همکاری به دلیل فسخ قرارداد، انقضا، عدم تمدید و استعفا نسبت به جایگاه تیم امین بوده و از هر گونه اظهار نظر در مورد تیم، فدراسیون، ارکان فدراسیون و مربی بعدی اجتناب کند. در صورت عدم توجه به این بند، فدراسیون می تواند تا دو برابر مبلغ را به عنوان خسارت درخواست نماید و مراتب را در کمیته اخلاق پیگیری کند.

در واقع قراردادی که خاکپور آن را امضا نکرد و پس فرستاده ، ناقض حقوق اولیه او بود . قراردادی که  فدراسیون پس از قطع همکاری با سرمربی می توانست از او خسارت بگیرد!

آیا پاداش مربی که یک سال بدون قرارداد برای تیم ملی زحمت کشیده و کار کرده و حتی یک جام هم کسب کرده این است؟
به نظر می رسد فدراسیون که بارها انگ ترکمنچای  بودن قرداد کی روش را تحمل کرده است برای خنثی کردن آن ترجیح داد خود، قرارداد ترکمنچایی را به خاکپور تحمیل کند، که نشد. هرچه بود گذشت و خدا را شکر این قرارداد با مقاومت خاکپور اصلاح شد. 

حالا خاکپور و کادر فنی‌اش صاحب قرارداد شده‌اند. آن هم در حالی که تنها یک ماه و نیم دیگر مرحله نهایی مقدماتی المپیک برگزار خواهد شد. این قرارداد پس از یک سال کار در تیم المپیک تنظیم شده و در اختیار مربیان این تیم قرار می‌گیرد. اتفاقی که هیچ کجا نمی‌توان نمونه‌اش را یافت اما هر چه هست باید آن را به فال نیک گرفت.

کم توجهی رسانه ها
حتی در رسانه های ورزشی کشورمان هم تا چشم کار می کند صحبت از تیم ملی بزرگسالان است. به جرات می توان گفت بسیاری از مطبوعات چی های ما حتی نمی توانند  11 بازیکن تیم ملی امید کشورمان را اسم ببرند، چند بازیکنی را هم که می شناسند به لطف حضور آنها در تیم ملی بزرگسالان است، اما همین ها کوچکترین مسئله مربوط به تیم ملی بزرگسالان را با تمام جزئیات آن منعکس می کنند.

در مطبوعات و رسانه ها اگر هر از گاهی نامی از تیم ملی امید مطرح می شود دلیل آن مصاحبه های مایلی کهن مدیر فنی تیم ملی امید و کارلوس کی روش علیه یکدیگر است، اگر از این یک مورد فاکتور بگیریم کسی نمی داند ایران  در حال حاضر تیم ملی امید دارد، شاید این هم ترفندی از طرف حاجی مایلی باشد که "در این مملکت تیم ملی امید هم وجود دارد. "

کسی تیم ملی امید را تحویل نمی گیرد چون کسی مثل کی روش بالای سر آن نیست که نگاه ها را حتی با سرفه ای و عطسه ای به خود جلب کند.

قصد نداریم بگوییم در این برهه زمانی حساس، به تیم ملی بزرگسالان بی محلی یا کم محلی شود،نه. منظور ما این است که توجهاتی از این دست را معطوف تیم ملی امید نیز بکنیم.مگر غیر از این است که بازیکنان این تیم نیز فرزندان این آب و خاک هستند و برای برافراشتن پرچم مقدس ایران عزیز تلاش می کنند وعرق می ریزند.

کاش آن اندازه که به تیم بزرگسالان و شخص کارلوس کی روش  توجه می شود به نفر اول کادر فنی تیم امید یعنی خاکپور  و شاگردانش نیزتوجه می شد،کسی که به گفته حبیب کاشانی یک سال است دستمزدی نگرفته و با این وجود نه تنها دم برنیاورده بلکه سران فدراسیون فوتبال کشورمان محدودیت هایی نیز برای او درنظر گرفتند.

گرچه شاید گفته شود کارنامه کی روش پر و پیمان تر از خاکپور است،اما یادمان نرود این هر دو سکاندار تیم ملی هستند،یکی در رده بزرگسالان و دیگری امید. پس می طلبد که به یک چشم به آنها نگاه شود.

درست است که  در تمام دنیا رقابت های جام جهانی و راهیابی به این مسابقات اهمییت بیشتری نسبت به حضور در المپیک دارد و ما هم  باید تمام امکانات را برای حضور در این آوردگاه معتبر بسیج کنیم ،اما اگر این نکته  را نیزدر نظر داشته باشیم که 40 سال است فوتبالمان در حسرت حضور در  رقابت های المپیک است،دیگر دلیلی برای کم توجهی و اهمال باقی نمی ماند.

چطور می شود باشگاه های ما با کی روش همکاری لازم را دارند و بی هیچ حرف و حدیثی بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی بزرگسالان می گذارند،که معتقدیم باید هم همینطور باشد، اما وقتی به تیم ملی و امید و خاکپور می رسند شرط و شروط می گذارند و گرو کشی می کنند.

نمونه اش نفت بود که ابتدا حاضر نشد بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی امید بگذارد،اما وقتی به آنها قول داده شد مسابقه شان یک روز به تعویق می افتد چنین اجازه ای را به بازیکنان خود دادند.

حال اگر خدای نکرده این تیم نتواند نتیجه لازم را بگیرد، منتقدان یکی یکی سر و کله شان پیدا خواهد شد و اندر باب ضعف های تیم و کادر فنی داخلی و مدیر فنی زبان به ملامت خواهند گشود.تبر به دستان از راه خواهند رسید تا تیشه به درخت افتاده بزنند.اما الان که نیاز به حمایتشان حس می شود خبری از آنها نیست.

هر کس در هر جایگاهی که هست باید این وظیفه ملی را بر دوش خود احساس کند که با تیم ملی امید همکاری کند تا خاکپور و شاگردانش که نشان داده اند از پتانسیل بالایی برخوردارند ما را به آرزوی 40 ساله مان برسانند، این تیم با قهرمانی در رقابت های غرب آسیا نشان داد در صورت توجه می تواند دست به کارهای بزرگی بزند.

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

گزارش از: رضا عسگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
تیم امید چند تا اردو برگذار کرده تیم بزرگسالان چندتا
غیر از اینه که به تیم بزرگسالان که میرسه میگن پول نداریم
پس الکی نگین که به تیم امید کمتر توجه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
امید هم مهم است ولی آیا جذابیت المپیک بیشتر از جام جهانی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
همه فقط شعار میدن انتقاد میکنن و همچنان مشکلات حل نمیشود که هیچ بلکه بیشتر هم میشه اقا مشکل مملکته ما فقط در عمل کردنه عمل کنید همه استاد سخن هستن.
آخرین اخبار