وقف فرهنگی لازمه جامعه امروز است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید وقف‌های فرهنگی در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن صورت گیرد، گفت: وقف کتاب و گسترش مطالعه از جمله ضرورت‌های جامعه امروز ما به شمار می‌آید.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که وقف صدقه مستمر و معامله با خداوند تبارک و تعالی به شمار می‌رود، افزود: وقف به معنی واگذاری  بخشی از اموال منقول و غیرمنقول برای منفعت عمومی است.

وی با اشاره به اینکه هر فردی در زمان حیات خود می‌تواند بخشی از اموال و اشیا خود را وقف عام یا خاص کند، افزود: متولی وقف می‌تواند خود فرد یا پس از مرگ وی، ناظر وقف بوده و یا اینکه هیات امنایی برای  آن مشخص شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ثبت و ضبط امور وقفی، بیان داشت: تهیه وقفنامه‌ها به منزله حفاظت از موقوفات به شمار می‌آید.

آیت الله عباس کعبی با اشاره به اینکه مشاوران سازمان اوقاف و امور خیریه و روحانیون مسلط به امور وقف می‌توانند موقوفات جدید را هدایت کنند، افزود: وقف منجر به جاودان ماندن انسان و صدقات جاریه و نفع عمومی را در پی دارد؛ بنابراین فرهنگ وقف و موقوفه کردن می‌تواند منجر به ارایه خدمات عمومی در جامعه و حل معضلات و مشکلات شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که در جامعه امروز ما وقف فرهنگی از اهمیتی ویژه‌ برخوردار است، تصریح کرد: باید وقف‌هایی در زمینه مبارزه با تهاجم فرهنگی و برای جذب جوانان به دین اسلام صورت گیرد.

به گفته نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری وقف در زمینه کتاب و توجه مردم به وقف مطالعه و کتابخوانی اهمیت بسیار زیادی دارد، افزود: مبارزه با فقر و همچنین ارایه وام‌های قرض الحسنه برای ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان از جمله ضرورت‌های امروز جامعه ما به شمار می‌آید.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه وقف در حوزه کارآفرینی نیز از جمله وقف‌های نوین به شمار می‌آید، تصریح کرد: باید مردم را تشویق و ترغیب به وقف در زمینه کارآفرینی کنیم و به عبارت دیگر می‌توان با راه‌اندازی بنگاه‌های کارآفرینی به اشتغال جوانان، تحصیل آنان و همچنین فعالیت در زمینه آموزش و پرورش، آموزش عالی و رونق حوزه‌های علمیه کمک کرد. 

وی با اشاره به اینکه در تمامی این زمینه‌ها واقف یا ناظر واقف می‌تواند به امور نظارت داشته باشد، گفت: وقف به عنوان باقیات و صالحات نهاد عمومی معنوی غیردولتی جهانی محسوب می‌شود که در همه ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به فرهنگ وقف به عنوان فرهنگ اصیل فکری که باعث مشارکت عمومی در حل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه می‌شود، توجه شده است. 







برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۴
لبیک یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۴
لبیک یا حسین