باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

گزارش اخیر آژانس؛ «غلبه منطق بر توهم»

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کند که هیچ نشانه‌ای را دال بر ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران نیافته است.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی نهایی خود را در رابطه با (Possible Military Dimensions (PMD(ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ) را در روز چهارشنبه (11 آذر) منتشر کرد.


گزارش اخیر آژانس«غلبه منطق بر توهم»

براساس آیین‌نامه آژانس 15 دسامبر برابر با 24 آذر؛ شورای حکام باید بر مبنای گزارش آمانو رأی صادر کند. مطابق این گزارش آژانس هیچ گونه نشانه‌ای را دال بر ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران نیافته است. 


گزارش اخیر آژانس«غلبه منطق بر توهم»


تأثیر گزارش آمانو بر اجرای برجام :


1-اهمیت تاریخی بودن این گزارش به خاطر نقشی است که در اجرای برجام برعهده دارد. اگر در 24 آذر شورای حکام به پیشنهاد 1+5 اقدام به مختومه کردن بخش PMD پرونده کند: ماشین اجرای برجام به خط پایان رسیده است.

گزارش اخیر آژانس«غلبه منطق بر توهم»


گزارش اخیر آژانس«غلبه منطق بر توهم»

 چنانچه شورای حکام رأی به بسته شدن پرونده ندهد و موضوع تازه‌ای را بهانه کند و یا ادعاهای همیشگی خود را مطالبه گرداند ماشین برجام در میانه راه دچار نقص فنی خواهد شد. 

2- اگر شورای حکام 15 دسامبر رأی به مختومه شدن جنبه‌های احتمالی نظامی پرونده هسته‌ای دهد؛ صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و عدم گرایش آن به توانمندی‌های نظامی به جهانیان ثابت خواهد شد و مهمتر از آن چهره پلید جنگ طلبان و بیش از همه سیمای مخدوش نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جامعه جهانی نمایان‌تر خواهد گشت. 

3- هوشیاری و دوراندیشی رهبری انقلاب و نیز اشراف کامل ایشان به ابعاد فنی توافق حاصل شده هسته‌ای و همینطور تیم کارآزموده و هوشمند مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برآن داشت تا این بار با واقع ‌گرایی و عدم سیاسی کاری گزارش خود را در مورد فعالیت  هسته‌ای ایران که در عین صلح آمیز بودن همواره در تیررس موهوم مسئله PMD بوده است مطابق واقعیات منتشر کند. 

4- جمهوری اسلامی ایران همواره در تمامی عرصه‌های بین‌المللی به تعهدات خود پایبند بوده و خواهد بود؛ لیکن شورای حکام با مختومه اعلام کردن پرونده ساختگی PMD علیه ایران مسیر اجرای توافق جامعه هسته‌ای را پیش از گذشته هموار می‌سازد. 

5- بر مبنای دستور و هوشمندی رهبر معظم انقلاب خروج قلب راکتور اراک و انتقال مواد هسته‌ای به خارج منوط به خارج شدن پرونده هسته‌ای ایران از بحث PMD است که؛ انتظار می‌رود شورای حکام در صورت داشتن حسن نیت و تصمیم‌گیری براساس راستی آزمایی که خودشان همواره از آن سخن می‌گویند برای همیشه به مسالمت آمیز بودن پرونده اتمی ایران در طول سالیان گذشته اذعان کنند. 

گزارش اخیر آژانس«غلبه منطق بر توهم»

گزارش اخیر آژانس«غلبه منطق بر توهم»

6- ظرف چند روز گذشته این فرضیه تقویت شده است که در روز 24 آذر شورای حکام رأی به بسته شدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران دهد که اگر این رویداد مهم عملیاتی گردد؛ بهانه جویی‌های مکرر غرب- آژانس و کلیه نظام‌هایی که درپی سنگ‌اندازی و مداخله در روند پیشرفت‌های سیاسی و اقتصادی ایران می‌باشند دیگر از مسئله هسته‌ای ایران طرفی نخواهند بست و درحوزه داخلی هم رأی شورای حکام می‌تواند سندی دیگر بر ابطال پیشگویی‌های برخی دلواپسان در کشور باشند.

تحلیل سیاسی موضوع :

گزارش اخیر آژانس«غلبه منطق بر توهم»


آنچه که گزارش اخیر آژانس را برجسته‌ می‌سازد این است که؛ کشورهای غربی به رهبری ایالت متحده آمریکا تاکنون تهران را متهم به تحقیقات در مورد سلاح‌های هسته‌ای نموده است؛ امری که با انتشار گزارش آمانو مبنی بر نبود شواهد نظامی در تأسیسات هسته‌ای ایران «اعتبار دستگاه اطلاعاتی آمریکا» را بیش از پیش زیر سوال می‌برد.

 این امر می‌تواند تا حد زیادی موجبات تحقیر سازمان‌های اطلاعاتی غربی به لحاظ کیفیت درکارایی‌شان را فراهم سازد.
 نکته مهم این است که؛ موضوع هسته‌ای به ابزاری برای فشار و محدودیت برای کلیت نظام جمهوری اسلامی و پیشرفت‌های علمی تحقیقاتی تبدیل شده است و پس از اتمام ماجرای هسته ای ایران حتما غرب دچار خلا ماجراجویی علیه ایران خواهد گشت. در هر صورت انتظار می‌رود با توجه به تحولات سیاسی روزهای گذشته در حوزه دیپلماسی دوطرف  و نیز ابعاد انتشار گزارش آژانس در صحنه جهانی پرونده PMD مطابق آنچه که مقامات سیاسی نظام از ابتدا آن را لازمه اجرای برجام می‌دانستند سفید بسته شود. 

گزارش اخیر آژانس«غلبه منطق بر توهم»

از این روی باید امیدوار باشیم تا حقوق مردم ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و به موازات آن؛ دارا بودن برنامه تحقیق و توسعه (R&D)به رسمیت شناخته شود و نیز نشانه‌های غلبه منطق بر توهم در غربی‌ها و قدرت‌های تمامیت‌ خواه نمایان گردد.

گزارش از محمدرضا شجاعیان

انتهای پیام/


برای دریافت پیامک‎ها واخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
حضور متخصصین با تجربه راهگشااست وهدف امام انقلاب وشهدای معظم انقلاب اسلامی قرارگرفتن در این مسیر است
آخرین اخبار