مصرف سوء هورمون رشد در رشته بدنسازی/ تفاهم‌نامه‌ای درباره خمیر مرغ هنوز به امضا نرسیده است

دیناروند گفت: مصرف سوء هورمون رشد در رشته بدنسازی باید توسط باشگاه‌های ورزشی کنترل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،رسول دیناروند در حاشیه همایش تجلیل از سه دهه مدیریت جهادی در عرصه تولید و خدمات حوزه سلامت در جمع خبرنگاران در خصوص مصرف هورمون رشد در کشور بیان کرد: ایران دچار مصرف سوء هورمون‌ها شده است. از این هورمون بیشتر در رشته بدن‌سازی استفاده می‌شود، که باید توسط باشگاه‌های ورزشی کنترل شود. هرچند که این معضل در تمام کشورهای دنیا وجود دارد.

وی با ابراز تأسف از این که تولید هورمون رشد در کشور میسر نشده است افزود: قسمت عمده هورمون رشد از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و مورد تأیید ما نیست. خوشبختانه در مرغداری‌ها مصرف هورمون رشد نداریم اما در دامداری‌ها شاهد مصرف آن هستیم. مشکل ما در مورد دام‌های بزرگ است. بدین ترتیب مرغداری‌ها نگران‌کننده نیستند. به طور کلی بیشتر نگرانی ما در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک در دامداری‌ها است که مقاومت دارویی را پدید آورده است.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص داروی بیماران دیالیزی و افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند اظهار کرد: متأسفانه بیشتر داروهای پیوند وارداتی است اما داروهای داخلی هیچ مشکلی ندارند. حتی پزشکان آن را تأیید کرده‌اند. یک قلم از داروهای پیوند (سلسپت) دچار تعطیلی خط تولید شده است که در حال بازسازی است و تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. بیمه‌ها همواره راغب پوشش داروهای ژنریکی هستند که ارزانند.

وی در خصوص تفاهم‌نامه سازمان غذا و دارو با سازمان نظام پزشکی در مورد خمیر مرغ مطرح کرد: هنوز این تفاهم‌نامه امضا نشده است، اما این اطمینان خاطر را می‌دهم که از خمیر مرغ استفاده نمی‌شود و ما با سازمان دامپزشکی در این مورد به تفاهم رسیده‌ایم. بنابراین مردم نگران نباشند.

معاون وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره تفاوت چای ایرانی و خارجی خاطرنشان کرد: در مورد چای‌های وارداتی مثل برنج عمل می‌کنیم به دین ترتیب که کنترل از مزرعه در خارج از کشور انجام می‌شود. هیچ چای بسته‌بندی شده وارد ایران نمی‌شود.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند چای خوب همان چای ایرانی است، زیرا در چای‌های خارجی از اسانس استفاده می‌شود که متأسفانه ذائقه مردم تغییر پیدا کرده است و اغلب چای خارجی مصرف می‌کنند. هرچند که استفاده از اسانس غیرمجاز نیست اما مجاز بودن آن مبنی بر خوب بودن آن نیست. 

دیناروند در پاسخ به این سؤال که آیا خود و خانواده‌تان از چای ایرانی استفاده می‌کنید یا خارجی، گفت: هم چای ایرانی و هم چای خارجی استفاده می‌کنیم، چون من و همسرم هردو داروساز هستیم تغییراتی را در مخلوط دو چای انجام می‌دهیم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار