نقد و حمایت رسانه‌ها چتر نجات تئاتر کودک است

تئاتر کودک نیازمند به نقد منصفانه از سوی منتقدان و توجه بیشتر اهالی رسانه است.

ناصر آویژه کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند شکل‌گیری نمایش «پسرنیل» گفت: مدت‌ها به دنبال طرح داستانی جذاب با محوریت موضوعات معنوی و لطف خدا بودم و پس از صحبت‌ با شهرام کرمی و تحقیقات و مطالعه قصه‌های قرآنی، داستان دراماتیک حضرت موسی را از میان داستان‌های قرآن برگزیدم و گیتا داوودی همزمان با تمرینات نمایش «پسر نیل» را به صورت کامل به نگارش درآورد.

وی در خصوص داستان نمایش خود گفت: «پسر نیل» برگرفته از داستان حضرت موسی، ارتباطی میان دنیای امروز و گذشته ایجاد کرده و روایتگر داستان دختری است که با سفر در زمان و حضور در دوران زندگی حضرت موسی به جواب بسیاری از سوال‌های خودش می‌رسد.

آویژه ادامه داد: کوچکترین اتفاقات دنیای امروز، همچون معجزه‌های داستان‌های قرآنی است و در نمایش «پسر نیل» نیز لطف خدا به بندگان وجه اشتراک گذشته و امروز است.

وی در خصوص شیوه اجرایی این اثر نمایشی تصریح کرد: نمایش «پسر نیل» با فضایی رئال در عصر امروز آغاز می‌شود و با سفر در زمان فضایی را با تکیه بر جریان سیال ذهن به مخاطبان نمایش می‌دهد. صحنه با طراحی یک کسوف از خانه‌ای قدیمی به کاخ فرعون تغییر می‌کند و با گذشت زمان کاخ تکمیل‌تر می‌شود.

ناصر آویژه ادامه داد: در طراحی لباس و صحنه به دوره تاریخی نمایشنامه توجه شده تا تصویری درست از تاریخ را نیز به تماشاگران ارائه دهیم. همچنین از موسیقی و کلام آهنگین بهره گرفتیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه نمایش «پسر نیل» با استقبال خوبی از سوی دو گروه کودک و خانواده مواجه شده است؛ چند شب پیش زوجی که فرزند خود را به تازگی از دست داده بودند، این نمایش را دیدند و به گفته خودشان با تماشای این اثر و دریافت مفهوم درونی نمایشنامه آرام‌تر شدند و من با این تاثیرگذاری به نتیجه‌ای که می‌خواستم رسیدم.

آویژه در پایان گفت: ایجاد مرز میان جذب مخاطب و ارائه اثری قابل قبول، یکی از آفت‌هایی است که ما با آن روبرو هستیم؛ در صورتی که اگر هنرمند جذابیت‌هایی را در چهارچوب داستان و اجرای نمایش قرار دهد و صداقت را پیشه کند، مخاطب جذب تئاتر می‌شود. همچنین امیدوارم منتقدان با نقدهای منصفانه و اهالی رسانه با توجه بیشتر به تئاتر کودک ما را همراهی کنند.

گفتنی است؛ نمایش «پسر نیل» تا 8 دی در تالار هنر به روی صحنه می‌رود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار