سینما ما با فقر موضوع مواجه شده و سلیقه مردم به سمت فیلم‌های کمدی رفته است.

بهرنگ علوی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت بازیگری در سینما بیان کرد: هیچ بازیگری دوست ندارد کم کار باشد در گذشته وضعیت به گونه‌ای بود که وقتی یک بازیگر مورد توجه مخاطبان و منتقدین قرار می‌گرفت حداقل یک دهه تضمین حضور در سینما را داشت اما الان به شکلی شده که دو سال یا سه سال یکبار با یک طیف جدیدی از بازیگران مواجه می‌شویم. این تنوع خوب است اما این اتفاق منجر به جریاناتی می‌شود که پیامد‌هایی دارد.

وی افزود: در مقایسه سینمای ایران در دهه‌های گذشته و هم 90 متوجه می‌شویم که سینمای ما تین ایجری‌ پسند شده است، در دهه‌های گذشته در نسل‌های قبل بازیگران کار کردند و درخشیدند اما نه در سنین کم، جوان اول سینمای ما در دهه 60 حدود سی و پنج تا چهل سال داشت در دهه 70 و 80 حدود سی تا سی و پنج ساله بود اما در دهه 90 جوان اول ما بیست ساله است.

علوی اظهار داشت: قطعا در جشنواره امسال فجر میانگین سنی کاندیدهای نقش‌های اول پایین و پایین‌تر خواهد آمد و این یعنی مخاطب امروز سینما نسل دهه 70 را می‌پسندد که این موضوع هم فایده دارد و هم ضرر اما اگر در مسیر درست و مناسب هدایت شود می‌تواند پایه خوبی برای سینمای ما باشد و نسل بعدی را تامین کند، اما ما چه بخواهیم چه نخواهیم داریم به این سمت می‌رویم، قهرمان دهه 60 و 70 ما یک آدم 40 ساله بود و قهرمان دهه 90 ما یک جوان بیست و خرده‌ای ساله و مخاطب هم برای همین بلیت می‌خرد و در سالن سینما می‌نشیند.

این بازیگر در ادامه عنوان کرد: این موضوع در سینمای ما باید کارشناسی شود که چرا این طور شده و چه باید کرد؟ با ساختن فیلم‌ها و استفاده از بازیگران بیست و چند ساله دیگر سلیقه مخاطب هم تغییر کرده است.

همکاری با رضا درمیشیان و کمال تبریزی

علوی در خصوص بازیگری در سینما پس از ایفای نقش در «مرگ ماهی» گفت: با اینکه تمایلی برای پرکار بودن در سینما ندارم اما در سال جدید در سه فیلم به ایفای نقش پرداختم که یکی از آن‌ها در بخش نگاه نو و در همکاری‌ با یک کارگردان فیلم اولی است.

در «لانتوری» رضا درمیشیان، «مگا پلیس» امید نگارش (فیلم اولی) و «امکان مینا» به کارگردانی کمالی تبریزی بازی کرده‌ام که هر سه نقش تجربه نویی بود که تا به حال در آن‌ها ایفای نقش نداشته‌ام.

وی با بیان اینکه «لانتوری» و «مگاپلیس» در جشنواره امسال حضور خواهد داشت گفت: هر سه بازی من متفاوت است و این نقش‌‌ها را به این دلیل انتخاب کردم که برایم جذاب بودند و دیگر اینکه ممکن بود در سال‌های آینده چنین نقش‌هایی پیشنهاد نشود.

با «مرگ ماهی» مثل بچه سر راهی رفتار شد

بازیگر «مرگ ماهی» در خصوص این فیلم تصریح کرد: نمی‌دانم چرا سرنوشت «مرگ ماهی» این گونه شد، با «مرگ ماهی» مثل بچه سه راهی رفتار شد، فیلمی که پربازیگرترین اثر جشنواره فجر 93 شد، کلاسیک بود و قصه و فضای خاصی داشت اما مورد بی‌مهری قرار گرفت، انگار نوع خاصی از روایت‌ها در سینمای ما اپیدمی شده است و سلیقه و ذائقه مخاطب هم به آن سو می‌رود به نظر من زمان ساخت و نمایش «مرگ ماهی» برای این برهه زمانی سینما مناسب نبود باید 5 یا 6 سال دیگر این فیلم ساخته و اکران می‌شد، الان در دوره‌ای هستیم که فیلم کمدی مخاطب بیشتری دارد فیلم «مرگ ماهی» در تمام رشته‌های آن متفاوت، کلاسیک و حرفه‌ای ساخته شده بود و چه در جشنواره و چه در اکران مورد بی‌مهری و کم لطفی قرار گرفت.

وی افزود: این اتفاقات بازیگر و فیلمساز را دلسرد می‌کند و برای کسی مثل من که پس از دو سال دوباره درسینما فیلم بازی کردم باعث کمرنگ شدن انگیزه و دلسردی می‌شود.

علوی با اشاره به فقر ژانر در سینما ایران بیان کرد: در طول یکسال فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند در یک یا نهایتا سه ژانر هستند ما در زمینه ژانر و سوژه فقیر هستیم، قصه‌‌های  ما تکراری هستند، ممکن است به من بازیگر بگویند تو چرا آنقدر تکراری شده‌ای؟ ولی تکرار از بازیگر نیست از ژانر‌های کلیشه‌ای در سینما است، حق انتخاب مخاطب و به خصوص بازیگر محدود و کم می‌شود خیلی از ژانرها را در سینما نداریم. ژانر پلیسی، معمایی، جنایی، ژانر وحشت یا حتی فیلم‌های انیمیشن در سینما ما نیست فیلم‌ها یا اجتماعی هستند یا طنز و این خودش بزرگترین ایراد است که کار همه را سخت می‌کند، اگر تنوع باشد هم مخاطب هم بازیگر هم فیلمساز کار خود را به راحتی انجام می‌دهند، فیلمساز و بازیگر مخاطب خود را دارد و مخاطب در انتخاب ژانر مورد علاقه‌اش دچار تردید نمی‌شود، مخاطب باید قدرت انتخاب داشته باشد.

علوی همچنین اظهار داشت: من علاوه بر سینما و تلویزیون در یک نمایش تئاتر هم اجرا داشته‌ام که نام آن «زبان اصلی» و به کارگردانی رسول کاهانی بود و در جشنواره سی و سوم تئاتر فجر حضور داشت.

گفتنی است؛ بهرنگ علوی در فیلم «دربند» پرویز شهبازی به ایفای نقش پرداخته بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار