کودکانی که قربانی تصمیم والدینشان می شوند/ سرنوشت نامعلوم در انتظار کودکان سرراهی

پدیده کودکان سرراهی اگرچه برای خیلی از افراد ناخوشایند است اما معضلی است که آمارها نشان از افزایش آن در کشور می دهند.

کودکانی که قربانی تصمیم والدینشان می شوند/ سرنوشت نامعلوم در انتظار کودکان سرراهی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کودکان بی گناه ترین کسانی هستند که دربرخی موارد قربانی تصمیم ها و اشتباه های دیگر افراد وحتی والدینشان می شوند.از جمله بحران هایی که برخی کودکان در بدو تولد با آن مواجه هستند و باعث می شود تا در زندگی آینده با آسیب های فراوانی روبه رو شوند،رها شدن توسط والدین است.

پدیده سر راه گذاشتن کودکان اگرچه به گمان خیلی از افراد فقط در داستان ها وجود دارد اما متاسفانه آمارها نشان از افزایش این پدیده نا خوشایند در جامعه می دهد.

کودکانی که در بیشتر مواقع در بدو تولد و یا چند روز بعد تولد به دلایل مختلف سر راه گذاشته می شوند و سرنوشتی نا معلوم در انتظار آن‌ها قرار می گیرد.

طبق یکی از آمار های منتشر شده تنها در استان اصفهان ماهیانه 16 کودک از جانب والدینشان سر راه گذاشته می شوند.

مرداد ماه بود که انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور از رها شدن سالیانه 1000 کودک در کشور خبر داد و گفت : به طور متوسط 950 تا 1000 کودک به دلایل مختلف در سراسر کشور رها ومسئولیت نگهداری ازاین کودکان به سازمان بهزیستی واگذار می شود.

آماری نگران کننده که اگر جلوی شیوع آن گرفته نشود در آینده با تعداد زیادی از افراد درگیر با انواع آسیب اجتماعی مواجه هستیم.

*آمارهای متناقض کودکان سرراهی

اگرچه سازمان بهزیستی مسئول نگهداری از کودکان بی سرپرست وبد سرپرست است اما اعداد متفاوتی از جانب این سازمان در مورد کودکان سر راهی بیان می شود.

تیرماه امسال بود که بندپی رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد که حدود 12 هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست در مراکز بهزیستی نگهداری می شود اما این در حالی بود که دو هفته قبل از آن حبیب الله مسعودی فربد معاون امور اجتماعی بهزیستی از حضور 24 هزار کودک بی سرپرست در مراکز بهزیستی خبر داد.

*علت سر راه گذاشتن کودکان چیست؟

فقر و اعتیاد والدین از جمله مهم ترین دلایل در رها کردن کودکان از جانب آنان است اما شاید تاسف بارتر رها کردن نوزادان،فروختن آن‌ها با بهایی اندک است.

کودکان که در بدو تولد به علت فقر والدین به خانواده هایی که قادر به بچه دار شدن نیستند فروخته می شوند اما از آن بدتر فروختن نوزدان به باند های تکدی گری و برای گدایی است باند های تکدی گری با پرداخت بهایی ناچیز کودکان را می خرند تا با تحت تاثیر قرار دادن  مردم پول بیشتری به جیب بزنند.

فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران در رابطه با فروش نوزادان کنار بیمارستان ها اظهار داشت : زنان کارتن خواب در هنگام زایمان در برخی بیمارستان های جنوب و مرکز شهر مراجعه و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت 100 تا 200 هزار تومان بچه خود را می فروشند.

*سرنوشت کودکان سر راهی چه می شود؟

سر راه گذاشتن کودکان شیر خوار موضوعی است که از قدیم و به هزار دلیل صورت می گیرد و والدین به امید این که آینده ای بهتر برای فرزندش رغم بخورد آن‌ها را به خیابان می سپارد اما دربهترین شرایط کودکانی که سرراه گذاشته می شوند سر از مراکز بهزیستی در می آورند و در این مراکز نیز فقط تا 18 سالگی از آن‌ها نگهداری شده  وبعد از آن مجبور به ترک مرکز هستند .

براساس آمارهای مراکز بهزیستی حدود 50 درصد کودکانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند، سر راهی هستند.

عنبر صمدی راد آسیب شناس و مددکار اجتماعی در این رابطه گفت : تجربه ثابت کرده افرادی که بی سرپرست و یا بد سرپرست هستند به دلیل نداشتن شرایط درست،با انواع آسیب های اجتماعی مواجه می شوند و یا به شبکه های قاچاق مواد مخدر، سرقت، فساد و فحشا راه پیدا می کنند .

وی افزود: سر نوشت کودکانی که روزی سر راه قرار گرفته اند و به مراکز شبانه روزی و نگهداری کودکان کشیده می شوند، اگر به فرزند خواندگی ختم نشود ، حتما سرنوشت مناسبی در انتظارشان نیست.بی شک سرنوشت کودکانی که لقب سر راهی بودن را تا آخر عمر به یدک می کشند چیزی جز تباهی نخواهد بود.

در شرایطی که خانواده های نابارور در صف های طولانی درخواست فرزندخواندگی  قرار دارند اما به علت شرایط سخت فزرندخواندگی تعداد زیادی از این خانواده ها موفق به دریافت کودکی نمی شوند؛ که بهتر است با تسهیل قوانین شرایطی مهیا شود تا تعداد بیشتری از کودکانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند از نعمت خانواده بهرمند شوند و نیز در آینده از انواع آسیب ها دور بمانند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار