بافت فرسوده پایتخت در انتظار حمایت

کوچه های باریک و بن بست نخستین نکته ای است که در محله های فرسوده نگاه هر رهگذری را به خود جلب می کند.

بافت فرسوده پایتخت در انتظار حمایتبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خانه های مخروبه ای که به دور از هیاهو و شلوغی شهر، دیوار به دیوار این هیاهو، خانه ای در تنهایی پوست انداخته و دیوارهای خشتی نمدار به گل نشسته‌اند.

** خانه‌هایی که آینده فرزندان را تهدید می‌کند

کوچه‌های باریک و بن‌بست نخستین نکته‌ای است که در محله‌های فرسوده نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. این کوچه‌ها را بگذارید کنار خانه‌های قدیمی و فرسوده، بگذارید کنار تیر چراغ‌هایی که یکی در میان روشن و خاموشند، کنار بوی غذایی که از پنجره آشپزخانه همین خانه‌ها به مشام می‌رسد، کنار صدای خنده‌های محل و کنار بنای فرسوده و خراب شده کوچه و کنار ناشناسی که تلوتلو خوران پشت دیوار خرابه پنهان می‌شود.

 واقعیتی که نه فقط جانشان که روحشان را هم آزار می‌دهد و آینده فرزندانشان را تهدید می‌کند. اگر یک بعدازظهر سرد زمستانی، پا داخل معبر تنگ و باریک یکی از محله‌های قدیمی و فرسوده تهران که روزگاری زندگی و پویای پایتخت بوده بگذارید، صدای کهنه و نفس‌های خسته خانه‌ها را خواهید شنید.

 اهالی این کوچه‌ها اگر رفتن را بر ماندن ترجیح نداده باشند همت‌شان را صرف نوکردن خانه‌هایشان می‌کنند، در هزار توی بی‌خبری این شهر شلوغ هیچ پنجره‌ای رو به بهار باز نمی‌شود. خانه تنهاست و  خیابان پر است از همهمه آدم‌ها و جایی نه دور تر از چشم شهر، تاریخ مانده است در چهار دیواری یک خانه و بوی کهنگی می‌دهد.

عباداله فتح‌اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه منطقه 12 در سال‌های اخیر با تخلیه ساکنان بومی مواجه شده است، گفت: جایگزین شدن شب خواب‌ها و افراد غیربومی مهاجر به جای ساکنان اصیل و بومی این منطقه، یکی از عوامل مهم پدیدآمدن معضلات اجتماعی در قلب تاریخی شهر است.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، گفت: یکی از محدودیت‌های سازمان نوسازی در منطقه 12 که به تعبیری یک گنجینه ارزشمند برای پایتخت به شمار می‌آید، بافت تاریخی و فرهنگی موجود در این منطقه است. با وجود بافت‌های تاریخی و فرهنگی موجود در این منطقه ما نمی‌توانیم اقدامات خاصی در زمینه نوسازی و کالبدی آن را انجام دهیم.

وی افزود: بافت فرسوده یک مقوله تلفیقی از کالبد و روح و روان شهر است. در نوسازی به بخش اجتماعی و انسانی نیز توجه شده است و ما معتقدیم در نوسازی همه جانبه و متوازن، باید هر دو مقوله کالبدی، اجتماعی و انسانی شهر مورد توجه قرار بگیرد.

فتح‌اللهی با اشاره به این اصل که کالبد خوب، شهروند خوب می‌سازد و بالعکس، تاکید کرد: ما معتقدیم هر دو موضوع تأثیر متقابل بر همدیگر دارد. امیدواریم با ایجاد وحدت هماهنگی میان تمامی دستگاه‌های مربوطه، در فاصله زمانی کوتاهی در منطقه 12 به یک پیشرفت اجتماعی، انسانی و کالبدی که شایسته منطقه است دست یابیم.

 از اصلی‌ترین ارکان حفظ هویت ملت، زنده نگاه ‌داشتن گذشته و بافت سازه‌های آن کشور است، از این رو می‌تواند تمدن و فرهنگ خود را به جهانیان معرفی کند که ابتدا خود در حفظ و سبط دادن آن کوشا باشیم.

حتی تصورش هم ترسناک است که زلزله‌ای پایتخت را بلرزاند و زنده زیر آوار بمانی زیرا با وسعت و جمعیت شهر تهران شاید آوار برداری ماه‌ها زمان ببرد. در حالیکه پس از وقوع احتمال حوادث دیگر مانند نشست زمین، ترکیدگی لوله های گاز، آب و... نیز وجود دارد. این به این معنی نیست که بحران گسترده خواهد شد و مدیریت چنین بحرانی به سختی امکان‌پذیر است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار