گزارش ترند: بدون ایران نمی‌توان از هیچ ائتلافی سخن گفت

خبرگزاری ترند در گزارشی نوشت: ائتلاف عربی با رهبری عربستان بدون حضور ایران راه به جایی نمی‌برد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان در تحلیلی با عنوان " ائتلاف اسلامی مبارزه با ترور یا نفاق"، تشکیل گروه به اصطلاح ائتلاف اسلامی تحت فرماندهی عربستان را عاملی برای افزایش رقابت های تسلیحاتی در منطقه دانست و نوشت بدون ایران نمی توان از هیچ ائتلافی سخن گفت.

در این تحلیل به قلم "مفتون سلمانوف" آمده است: با آنکه "محمد بن سلمان،" وزیر دفاع عربستان،هدف این ائتلاف را مبارزه با تمامی گروه های تروریستی اعلام کرده است؛ اما زمان تشکیل این ائتلاف و ترکیب آن از چیزهای دیگری خبر می دهد. اول، عراق و مهمتر از آن، ایران در این ائتلاف عضو نیستند. بدون ایران نیز نمی توان از هیچ ائتلافی سخن گفت. در بیشتر کشورهای عضو این ائتلاف که مرکزش در ریاض قرار دارد، جمعیت اهل سنت دارای اکثریت است. به همین علت نیز افرادی وجود دارند که این ائتلاف را "«اتحاد سنی" علیه ایران معرفی می کنند؛ اما باید در نظر داشت که در اکثر کشورهای اسلامی، مذهب سنی حاکم است و فقط ایران، یک دولت شیعه می باشد. به همین علت نیز خواه ناخواه "اتحاد سنی" شکل می گیرد. با این حال، می توان مطمئن بود که این ائتلاف به منافع ایران خدمت نخواهد کرد. دست‌کم، میان ایران و اعضای این بلوک در خصوص تروریستی دانستن یا تروریستی ندانستن برخی سازمان ها اختلاف نظر وجود دارد. مثلا تهران حزب الله را سازمان تروریستی نمی داند؛ اما برخی کشورهای خلیج فارس این سازمان را تروریستی معرفی می کنند.
 
مثال دیگر اینکه، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی انصارالله مورد حمایت ایران را در یمن شورشی نامیده است و آنها را بمباران می کند. یک مسئله جالب دیگر این است که آیا این ائتلاف، علیه پ‌ک‌ک و جناح سوریه ای آن که ترکیه آن را سازمان تروریستی می داند، عملیات نظامی انجام خواهد داد یانه؟
 
تحلیلگر ترند افزوده است : به طور کلی، "سلمان بن عبدالعزیز السعود" پس از رسیدن به پادشاهی عربستان سعودی، سیاست جوان سازی مقامات دولتی را درپیش گرفته است. زیرا، روندهای جاری در منطقه ، اجرای چنین سیاستی را ناگزیر ساخته بود. تعیین شدن محمد بن سلمان جوان به عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی نیز تصادفی نبود. زیرا، تأمین منافع سعودی حتی با بکارگیری شیوه های نظامی ضروری بود. آمریکا از ائتلاف جدید ، حمایت اما روسیه سکوت کرده است. کاخ سفید بارها کشورهای خلیج فارس و نیز ترکیه را به مبارزه فعال با داعش فراخوانده بود. علاوه بر این "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، پیش‌تر اعلام کرده بود که کشورش از عملیات نظامی خود در عراق و افغانستان به این نتیجه رسیده است که دیگر به کشورهای دیگر نیروی زمینی اعزام نکند. به همین علت، مبارزه با تروریسم را در خاورمیانه که از منابع اصلی تهدید علیه کشورهای این منطقه است، باید خود کشورهای منطقه پیش ببرند. 

سخنان اوباما و تشکیل این ائتلاف، از انجام عملیات های زمینی علیه گروهک های تروریستی در سوریه و عراق توسط کشورهای منطقه حکایت می کند. ترکیه که در منطقه تعیین کننده است و عربستان سعودی، خواهان برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هستند. مخالفت ایران و روسیه با این خواسته و اقدام روسیه به اقدام نظامی فعال در سوریه، طرح های آنکارا و ریاض را زیر و رو کرده است. محمد بن سلمان گفته است فقط پس از هماهنگی با حکومت های قانونی سوریه و عراق ، مبارزه با سازمان های تروریستی شروع خواهد شد. دشوار است که حاکمیت متمایل به ایران در عراق ، چنین اجازه ای را بدهد. جنجالی که میان بغداد و آنکارا در ارتباط با اعزام نیروهای ترکیه به موصل ایجاد شده ، نمونه بارز این وضعیت است. اما در سوریه بدون اجازه "بشار اسد،" رئیس جمهور این کشور، هم می توان این کار را کرد. این ائتلاف می تواند با مبارزه با داعش، به پیشروی "ارتش آزاد سوریه" کمک کند. این، به نفع ترکیه نیز است که به این ائتلاف پیوسته است. افغانستان و پاکستان نیز می توانند در این ائتلاف فعال باشند.
 
ترند در ادامه افزود: جرای عملیات گسترده توسط این ائتلاف باورکردنی نیست. این ائتلاف به اجرای عملیات محلی اکتفاء خواهد کرد. "احمد داووداوغلو،" نخست وزیر ترکیه، به هنگام توضیح در خصوص پیوستن به این ائتلاف گفته است که ائتلاف عربی نشاندهنده مخالفت کشورهای اسلامی با تروریسم است. پیوستن ترکیه به ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی ، از این حکایت دارد که این ائتلاف آن قدرها هم دارای سازوکارهای جدی نیست. زیرا، ترکیه در منطقه منافع ملی خاص خودش را دارد و تأمین این منافع به همراه کشور مصر که عضو این ائتلاف است موضوع دشواری است.
 
ترند همچنین نوشت : نظامی بودن این ائتلاف، انباشت تسلیحات در منطقه را افزایش خواهد داد. این نیز به نفع آمریکاست. آمریکا در فروش تسلیحات به خاورمیانه ، امکانات روسیه را کاهش خواهد داد. زیرا، این ائتلاف بیشتر به منافع آمریکا خدمت می کند. هنوز اعلام نشده است که این ائتلاف چگونه با تروریسم مبارزه خواهد کرد؟ فعلا ائتلافی بر روی کاغذ وجود دارد. اهداف و برنامه های مشخصی وجود ندارد. در هرحال، لازم است که از تأسیس ائتلافی برای مبارزه با تروریسم که منطقه را تهدید می کند، استقبال شود؛ اما این ائتلاف علاوه بر ماهیت نظامی، باید جهات دیگری هم داشته باشد. ریشه کن کردن تروریسم صرفا از طریق نظامی امکان پذیر نیست. دولت های اسلامی باید مناسبات میان خود را بازنگری کرده، نزاع مذهبی را بر اسلام ترجیح ندهند.از طرف دیگر، باید سایر مشکلات اجتماعی در جغرافیای اسلامی حل و توسعه علمی به عنوان اولویت انتخاب شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۴
به این میگویند خبرگزاری چیز فهم.
آخرین اخبار