شهرکرد؛

سیب زمینی در چهارمحال و بختیاری خرید تضمینی می شود

خرید تضمینی سیب زمینی در استان چهارمحال و بختیاری به ازای هر کیلوگرم 3 هزار و 600 ریال انجام می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازشهرکرد؛ مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، از فراهم شدن زمینه خرید تضمینی سیب زمینی در این استان خبر داد.

ذبیح الله غریب گفت: یکی از سیاست های وزارت جهادکشاورزی تأمین غذا و محصولات کشاورزی است و بر اساس این ضوابط، سیب زمینی و گندم برای تامین نیاز یکسال جرء اولویت کشور است.

وی افزود: در فصل برداشت گندم و سیب زمینی، کشور با تولید انبوه مواجه است که این به معنای تولید مازاد نیست و باید برای تامین نیاز یکسال مردم انبار شود.

غریب گفت: در سال زراعی جاری در شش هزار و 200 هکتار از مزارع استان چهارمحال و بختیاری سیب زمینی کشت شد که 220 هزار تن محصول از این سطح برداشت شد.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، میانگین تولید سیب زمینی در هر هکتار از مزارع این استان را 35 تن عنوان کرد.

غریب افزود: برخی از کشاورزان چهارمحال و بختیاری با اجاره اراضی کشاورزی در سایر استان ها اقدام به کشت سیب زمینی کشت کردند که 80 هزار تن محصول آن را وارد استان کردند.

وی ادامه داد: از میزان محصول برداشت شده 40 هزار تن برای خوراک، 25 هزار تن برای بذر سال آینده و حدود 150 هزار تن محصول مازاد نیز در انبارهای استان نگهداری می شود.

غریب اظهار داشت: هم اینک انبارهای فنی به ظرفیت 120هزار تن در استان آماده است تا کشاورزان سیب زمینی کار، محصولات خود را برای نگهداری به آنها تحویل دهند.

وی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری پنجمین استان کشور می باشد که خرید تضمینی سیب زمینی به آن ابلاغ شده است.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از روز شنبه 28 آذرماه جاری سیب زمینی به ازای هر کیلوگرم 3 هزار و 600 ریال از کشاورزان استان خریداری می شود.

غریب یادآور شد: یارانه صادرات به ازای هر کیلوگرم یک هزار و 500 ریال نیز برای صادرکنندگان سیب زمینی در استان مصوب شده است.

مدیر تعاون روستایی استان چهارمحال و بختیاری هم گفت: در راستای سیاست های حمایتی دولت از کشاورزان، طرح خرید تضمینی طبق قرارداد و با خرید توافقی با کشاورز انجام می شود.

عباس سیاح افزود: 30 درصد هزینه خرید توافقی به کشاورز پرداخت و محصول خریداری شده در انبار خود کشاورز نگهداری می شود.

وی گفت: وزن هر سیب زمینی حداقل40 گرم و حداکثر 200 گرم، در کیسه های توری و در مراکز خرید تعاون روستایی، با نظارت کارشناسان تعاون روستایی خریداری می شود.

سیاح افزود: اگر حین قرارداد خرید تضمینی، قیمت سیب زمینی در بازار افزایش یافت با توافق تعاون روستایی و کشاورز، قرارداد فسخ و هزینه پرداخت شده به کشاورز، به سازمان بازگردانده می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.