شیوه جدید نمره‌دهی مسابقات قرآن در جهان بی‌سابقه است

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف گفت: در بحث اعزام شرکت‌کنندگان به رقابت‌های بین‌المللی قرآن کریم تعیین کننده نهایی سازمان اوقاف است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست بررسی تغییرات جدید در برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم با موضوع بررسی سطح بندی برترین‌ها و نحوه اعزام آنها به مسابقات بین المللی قرآن، در محل برپایی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم در کرمانشاه با حضور رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ، رئیس کمیته فنی مسابقات و اعضای هیئت داوران برگزار شد.
 
در این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شیوه جدید تعیین برترین های مسابقات قرآن آن را نیازی دانست که باید زودتر طراحی و اجرا می‌شد.
 
وی تصریح کرد: پیش از این، کم و کیف انتخاب نفرات برتر به گونه‌ای بود که تقریبا همه با آن آشنا هستند هرچند این تغییرات می‌توانست زودتر شکل بگیرد اما نمی‌توان گفت این تغییرات دیرهنگام است.
 
حسینی افزود: در کنار تمامی اتفاقات و حواشی مسابقات، اصل مسابقه، انتخاب نفرات برتر است، ما این مسأله را آسیب شناسی کرده و متوجه شده‌ایم که به بعضی روش‌ها عادت کرده‌ایم.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: کمیته فنی مسابقات قرآن متشکل از بهترین داورها، کمیته راهبری و ستاد برگزاری مسابقات حق مطلب را ادا کرده و با تغییر روش‌های سابق این مهم را به سرانجام رساندند.
 
وی تأکید کرد: مدل داوری مسابقات قرآن، اگر بخواهد کار خود را انجام دهد، باید با داوری دیگر رشته‌ها تفاوت داشته باشد لذا باید معیارهایی‌ را انتخاب کرد که داور بتواند به خوبی تشخیص دهد زیرا این تشخیص او تأثیرگذار است به همین دلیل تمهیداتی اندیشیده شده تا در برخی رشته‌ها دو داور حضور داشته باشند.
 
حسینی با بیان اینکه برای رسیدن به مدل سطح بندی در اعلام نفرات برتر نتایج، 20 سال اخیر مسابقات به خوبی مطالعه شده است اظهار کرد: نفرات برتر و نمرات کسب شده آنها مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس این نمرات سطح طراز و حد نصابی در نظر گرفته شد تا کسانی که این حد نصاب را به دست می‌آورند بتوانند به مرحله بعد راه پیدا کنند.
  
وی افزود: این شیوه از اعلام نتایج موجب صمیمیت متسابقان و کاهش استرس و اضطراب آنها می‌شود، مسابقه قرآن زمانی قرآنی است که مسابقه دهندگان به همدیگر کمک کرده و حس رقابت در میان آنان کم‌رنگ شود.
 
وی یادآور شد: در مدل‌های پیشین استرس و اضطراب زیادی متوجه شرکت کنند‌گان بود زیرا وقتی قرار است تنها یک فرد انتخاب شود فرد، اضطراب زیادی را متحمل می‌شود.
 
معیارهای قرار گرفتن در سطح ممتاز و عالی
 
در ادامه این نشست کریم دولتی ، رئیس کمیته فنی سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیز با بیان اینکه همیشه دغدغه اندک بودن تفاوت بین نفرات اول و دوم و عدم اختصاص جوایز و امتیاز ویژه به نفر دوم وجود داشت اظهار کرد: با مشورت اساتید و کارشناسان در مورد تغییر شیوه نمره دهی و انتخاب نفرات برتر تغییراتی انجام گرفت.
 
این فعال قرآنی با اشاره به نحوه طراحی این مدل از نمره دهی به مسابقات عنوان کرد: مدل جدیدی پیشنهاد دادیم تا اگر قرار است از مدل رتبه بندی براساس نفر اول، دوم، سوم و غیره عبور کنیم باید سطوحی را در نظر بگیریم، در این رابطه در کمیته فنی بحث شد و نهایتا به یک سری فرمول ‎ ها برای این سطح بندی رسیدیم.
 
وی ادامه داد: بر اساس امتیازات یک سری افراد تا مرحله فینال بالا می‌آیند اما پس از آن دیگر معیار داوری عدد مطلق نمره نیست، بلکه یک دامنه امتیاز مطرح می‌شود مثلا ممکن است از 90 بالاتر ممتاز تلقی شود.
 
دولتی بیان کرد: در قرائت و تحقیق ما کسب نمره 85 به بالا را ممتاز و از 82 تا 85 را عالی در نظر گرفته‌ایم و افرادی که بتوانند کف نمرات سطح ممتاز را کسب کنند، به عنوان نفرات برتر در نظر گرفته‌ شوند.
 
وی یادآور شد: در صورتی که حائزین ممتاز و عالی کمتر از 5 نفر باشند، تا سطح 5 نفر به عنوان شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.
 
استقبال قاریان و حافظان از شیوه جدید نمره دهی
 
منصور آقامحمدی، حافظ کل قرآن کریم و عضو کمیته نظارت بر مسابقات قرآن نیز در ادامه با تمجید از مدل جدید اعلام نفرات برتر اظهار کرد: دیگر در این مدل شاهد این نیستیم که برخی افراد شایسته به دلیل یک اشتباه ناخواسته نفر دوم یا سوم و الی آخر معرفی شوند.
 
وی ادامه داد: شیوه نمره دهی سابق، همیشه این نگرانی را ایجاد می‌کرد که این صدم های داوران به شرکت‌کنندگان موجب اجحاف به برخی از شایستگان‌ می‌شود که ناخواسته و به دلیل یک کوتاهی در مثلا در لحن، می‌شود این شیوه جدید موجب می‌شود که دیگر شاهد این موارد نباشیم.
 
این فعال قرآنی افزود: قراء و حفاظ از این شیوه استقبال کرده و دیگر خود را در رقابت با همدیگر نمی‌بینند و جمع خود را صمیمی‌ می‌بینند البته باید پس از این مسابقات این شیوه را نیز آسیب شناسی کرده تا نقاط ضعف آن نیز از بین برود.
 
وی همچنین از اینکه بر اساس این مدل نفرات برتر برای اعزام به مسابقات بین‌المللی باید دوباره شرکت کرده تا در بین‌ آنها نفرات اعزامی مشخص شوند ابراز خوشنودی کرد.
 
آیین نامه داوری مسابقات ایران قابل قیاس با سایر کشور ها نیست
 
در ادامه این نشست، مهدی حسنی حافظ کل قرآن کریم و از داوران بخش حفظ با اشاره به سطح بالای داوری در ایران نسبت به سایر کشورها اظهار کرد: اگر گذر ما به سایر کشورها بیفتد اختلاف سطح داوری ایران را با این کشورها متوجه خواهیم شد زیرا که آیین نامه داوری آنها چنان ضعیف است که قابل مقایسه با سایر کشورها نیست در واقع در بعضی از آنها پس از پایان مسابقات نمره را به صورت دقیق که به صورت کیلویی می‌دهند.
 
وی تأکید کرد: این شیوه جدید نمره دهی و سطح بندی در هیچ کشور دیگری مسبوق به سابقه نبوده و امیدواریم در سایر کشورها نیز بر این اساس الگوبرداری شود تا بتوان نفرات شایسته معرفی شوند.
 
این فعال قرآنی با ابراز رضایت از تغییرات ایجاد عنوان کرد: این مدل شایسته سالاری را ایجاد کرده و الحمدلله اتفاق خوبی افتاده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های متسابقین این است که در این مسابقات مقام بیاورند اما سوال این است که این مسابقات برگزار می‌شود تا نفرات برتر مشخص شوند یا اهداف عالیه دیگری نیز در پی آن است؟
 
حسنی ادامه داد: باید از جایگاه این مسابقات برای تقویت اخلاق قرآنی در بین متسابقین و فعالان قرآنی و همچنین تشویق به حفظ آیات در بین قراء و مرتلین تلاش کرد این گونه تمامی شرکت کنندگان حافظ قرآن می‌شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که اخلاق محوری در این مسابقات یک هدف باشد و قاریان را به جایی سوق دهیم که مفاهیم قرآن را درک کرده و به آن عمل کنند.
 
شیوه جدید رتبه بندی در هیج کشوری وجود ندارد
 
در ادامه این نشست، حجت الاسلام حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه یک مسابقه نمی تواند ملاک خوبی برای اعزام به رقابت‌های بین‌المللی باشد اظهار کرد: هر کشوری و هر مسابقه‌ای ملاک‌ها و داوران خاص خود را دارد و به جرئت می‌توان گفت هیچ کدام از کشورها ملاک‌های ما را دارا نیستند لذا تأکید می‌کنم که این شیوه جدید رتبه بندی در هیچ کشور دیگری وجود ندارد و این برای اولین بار است که برای مسابقات قرآن چنین مدلی طراحی شده است.
 
این مسئول قرآنی کشور افزود: برای اعزام نفرات برتر به مسابقات بین‌المللی نیز قرار است افرادی که در مسابقات کشوری انتخاب می‌شوند پس از پایان مسابقات در اردویی حاضر و توانایی‌های آنها مورد ارزیابی قرار گیرد و لذا برای هر مسابقه‌ای فردی با توانایی‌های ویژه آن مسابقات برگزیده می‌شود.
 
وی تصریح کرد: ما چند کار مهم را انجام می‌دهیم و در کمیته داوران اساتید برجسته‌ای بوده و با توجه به همین دغدغه‌ها در جلسه راهبردی ستاد عالی افراد اعزامی برگزیده می‌شوند.
  
حسینی یادآور شد: کمیته اعزام نیز عضو ستاد عالی است و در واقع می‌توان گفت در بحث اعزام شرکت‌کنندگان به رقابت‌های بین‌المللی تعیین کننده نهایی اوقاف و ستاد عالی بوده و در واقع می‌توان گفت در این جریان مدیریت برعهده ما است تا بر اساس شاخص‌ها تعیین کنیم که چه شرکت کننده‌ای به چه مسابقه‌ای اعزام شود و ما این مسأله را شفاف کرده‌ایم.





برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.