«نشانی» فیلمی درباره هویت آدم های جنگ است

کارگردان مستند «نشانی» گفت: این فیلم درباره وصیت نامه شهدا در دوران جنگ، آرمان ها و در مجموع هویت آدم های جنگ است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه افق؛ مستند «نشانی» از تولیدات موسسه فرهنگی رسانه ای اوج که از شبکه افق نیز پخش شده، در بخش جایزه شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت رتبه برتر و دیپلم افتخار را به خود اختصاص دهد.

اصغر بختیاری کارگردان این مستند در این باره اظهار کرد: بهمن ماه سال 92 بود که در یکی از ساختمان های در حال واگذاری توسط یکی از نهادها، پاکتی حاوی چند وصیت نامه پیدا شد که ظاهرا از زمان جنگ در آنجا باقی مانده و به هر دلیل، به آدرس های مقصد ارسال نشده بودند.

وی افزود: در مجموع 25 وصیت نامه در آن پاکت وجود داشت که یکی از فرماندهان از دور ریختن آنها جلوگیری کرد و سرانجام آنها به دست من رسید که از همان زمان ایده ساخت مستند «نشانی» مطرح شد.

این مستندساز با بیان اینکه ابتدا تحقیقات خود را برای یافتن آدرس کسانی که آن وصیت نامه ها را نوشته بودند شروع کردیم گفت: در نهایت از 25 نویسنده نامه ها، آدرس 20 نفر را پیدا کردیم و موفق شدیم با 18 نفرشان مصاحبه کنیم زیرا دو نفر از آنها شهید شده بودند و خانواده یکی از آنها هم که شهید گمنام بود حاضر به مصاحبه نشدند.

وی ادامه داد: برای یافتن آدرس ها از نهادهای مختلفی از جمله ادارات شرق تهران، سپاه محمد رسول الله(ص)، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و سازمان ثبت احوال استعلام گرفتیم که البته در مورد پنج نفر باقیمانده هم 500 مورد تشابه اسمی وجود داشت که همین امر سبب شد نشانی آنها را پیدا نکنیم.

بختیاری با اشاره به حال و روز کنونی صاحبان آن وصیت نامه ها عنوان داشت: آنها در مشاغل مختلفی مشغول به کار بودند، کارمند وزارت امور خارجه، نگهبان شهرداری، پیشخدمت هتل، معلم، بازنشسته نیروی انتظامی، کارمند شرکت نفت، سپاهی، تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی، مدیر داخلی کارخانه و ... و نکته مشترک همه آنها هم این بود که جزو فرماندهان یا سرداران دوران جنگ نبودند بلکه بسیجیان و رزمندگان عادی بودند که در آن زمان وظیفه خود دانسته بودند به جبهه بروند.

این مستندساز خاطرنشان کرد: برای خود این افراد هم جالب بود که چرا به سراغ آنها رفته ایم تا در مورد جنگ صحبت کنیم زیرا از همان ابتدا قضیه نامه ها را به آنها نگفته بودیم و موقع هماهنگی برای تصویربرداری هم، هیچ کس جز ما از ماجرای وصیت نامه ها اطلاع نداشت و فقط جلوی دوربین به آنها گفته می شد به همین دلیل برایشان بسیار جالب بود که وصیت نامه هایی را که 27 سال پیش نوشته بودند دوباره می دیدند، بیشتر آنها در هنگام رویت نامه ها با بغض و حسرت به یاد آن دوران می افتادند و حالت عجیبی پیدا می کردند.

وی تصریح کرد: وصیت نامه شهید جاویدالاثری هم که خانواده اش حاضر به مصاحبه نشدند در این مستند قرائت و سپس در نمای پایانی، بر روی سنگ قبر شهیدی گمنام قرار داده می شود.

بختیاری در مورد انتخاب «نشانی» به عنوان فیلم برتر جشنواره سینما حقیقت عنوان داشت: این مستند در بخش جایزه شهید آوینی این دوره از جشنواره و از بین 30 فیلم، نظر هیئت داوران را جلب و موفق به کسب دیپلم افتخار شد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار