شورای روابط خارجی روسیه:

همکاری با قاهره با منافع روسیه در خاورمیانه سازگار است

شورای روابط خارجی روسیه در گزارشی به بررسی فرصت ها و چالش های موجود در روابط این کشور و مصر پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در گزارش شورای روابط خارجی روسیه از مصر به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و جهان اسلام نام برده شده است.

در این گزارش آمده است، همکاری با قاهره با منافع روسیه در منطقه خاورمیانه که به مرزهای جنوبی روسیه نزدیک است سازگاری دارد و به روسیه کمک می کند نقش بزرگی در جهان اسلام ایفا کند و فضای مناسبی در مناطق مسلمان نشین روسیه به وجود آید.

در این گزارش بر اهمیت رابطه با مصر به منظور حفظ و تقویت منافع روسیه در بخش های نفت و گاز، فرآورده های کشاورزی، صدور فناوری پیشرفته، بخش هواپیمایی و همکاری فنی نظامی اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، اهداف سیاسی روسیه در منطقه خاورمیانه از طریق هماهنگی بین دوکشور و در چارچوب رایزنی مستمر بین وزارتخانه های امور خارجه دو کشور و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا و سازمان کشورهای صادر کننده گاز و دیگر سازمان ها و نهادهای بین المللی قابل تحقق است.

در این گزارش با اشاره به این که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر توانسته است شاخص های اقتصادی کشورش را بهبود بخشد آمده است، با این حال با توجه به پیش بینی کاهش کمک های مالی کشورهای خلیج (فارس) که قاهره به آن وابسته است، معلوم نیست آیا او خواهد توانست روند بهبود اوضاع اقتصادی را ادامه دهد یا خیر.

بر اساس این گزارش، اوضاع سیاسی در لیبی و استقرار گروه های تندرو نزدیک مرز مشترک لیبی و مصر ممکن است بر اوضاع سیاسی مصر تاثیر بگذارد. در این گزارش هشدار داده شده است صحرای غربی مصر ممکن است به کانون فعالیت گروه های تروریستی تبدیل شود آن هم در شرایطی که عملیات نظامی علیه تروریست ها در شبه جزیره سینا ادامه دارد.

طبق گزارش شورای روابط خارجی روسیه، مصر بازاری آینده دار برای فرآورده های روسیه از جمله محصولات کشاورزی مثل گندم و دیگر کالاها محسوب می شود و روسیه نیز محصولات کشاورزی از مناطق مختلف از جمله مصر وارد می کند. تحریم هایی که روسیه علیه شرکت های اروپایی در نظر گرفته است امکان صدور محصولات از مصر را به روسیه فراهم کرده است.

مصر نیز به فناوری نظامی پیشرفته روسیه و محصولات کشاورزی این کشور به ویژه غلات و سرمایه گذاری روسیه در بخش انرژی خود نیاز دارد.

این گزارش در عین حال تاکید دارد بی ثباتی فزاینده در روابط بین المللی موجب شده است دور نگه داشتن روابط مصر و روسیه از آسیب ناشی از این بی ثباتی، اهمیت پیدا کند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار