آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت

تعطیلی مدارس در بسیاری شهرها و شهرستان‌ها و به دنبال آن تغییر امتحانات نوبت اول از جمله اخبار مهم آموزش و پرورش در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته اخبار متعددی را شامل می‌شود که از مهم‌ترین این اخبار می‌توان تعطیلی مدارس در روزهای پی در پی به دلیل آلودگی هوا و به موازات آن تغییر زمان برگزاری امتحان نوبت اول دی ماه دانش آموزان تهرانی و همچنین پیگیری برای مشکلات معلمان در امارات را عنوان کرد. 

آلودگی هوا دانش آموزان را خانه نشین کرد
با توجه به شرایط پایدار جوی و بروز پدیده آلودگی هوا و مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا چند روز پیاپی در هفته گذشته مهدکودک‌ها، پیش دبستانی‌ها و کلیه مدارس مناطق ۱۹ گانه شهر تهران و تمام مدارس شهرستان‌های ری، کهریزک، فشافویه، اسلامشهر و چهاردانگه و برخی کلان شهر‌ها را تعطیل اعلام شد. 

تغییر زمان برگزاری امتحانات نوبت اول دیماه ٩۴ 
به دلیل تعطیلی مدارس در پی آلودگی هوا در روزهای اخیر، امتحانات داخلی نوبت اول دوره‌های متوسطه اول و دوم تهران با یک هفته تأخیر برگزار می‌شود. 
 
پیگیری مشکلات معلمان ایرانی در امارات 
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز درباره اینکه برای معلمان ایرانی در امارات مشکلاتی به‌ وجود آمد و یکی از آن‌ها بازداشت شد، گفت: اصلا بازداشتی در کار نبوده و فقط یک عدم هماهنگی بین پلیس امارات و فرودگاه امارات بوده است که این عدم هماهنگی برطرف شد و معلم به کشور برمی‌گردد. در واقع این رسیدگی‌‌ها و بررسی‌ مدارک پروازی در کشورهای مختلف روندی طبیعی است. 

آموزش و پرورش به دنبال اعلام هرچه زود‌تر نتایج آزمون‌های استخدامی است
فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: به دنبال تکمیل ظرفیت در آزمون‌ استخدامی هستیم و هدفمان این است که ظرفیت ۵ هزار نفری که به دنبال استخدام‌شان بوده‌ایم، محقق شود. طبق جلسه‌ای که در وزارتخانه‌ داشتیم، امیدواریم این روند تکمیل ظرفیت هرچه زود‌تر طی شود. از آنجایی که باید بین سه نهاد آموزش و پرورش سازمان مدیریت، و سازمان سنجش آموزش کشور هماهنگی ایجاد شود به طور دقیق نمی‌توانیم تاریخی را برای اعلام نتایج آزمون استخدامی مطرح کنیم ولی به طور جدی دنبال زود‌تر اعلام شدن این نتایج می‌باشیم. 

 آغاز دوره‌های آموزشی استخدامی‌های جدید آموزش و پرورش از اواخر دی ماه
محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: کسب نمره قبولی علمی لازمه جذب اولیه پذیرفته شدگان است و در حال بررسی هستیم تا تغییراتی در سهمیه‌ها داشته باشیم ضمن اینکه بومی پذیری و شرایط علمی نیز از اولویت‌ها است. تلاش می‌شود تا یک ماه آینده برای ظرفیت‌های خالی مانده افراد پذیرفته شده را برای مصاحبه علمی معرفی کنیم و پس از آن نمرات مصاحبه علمی به صورت یک جا به سازمان سنجش ارسال شود. 

وی افزود: اگر بتوان این دوره را از اواخر دی یا اوایل بهمن آغاز کرد و از تعطیلات تابستان نیز بهره‌مند شد، می‌توان از ابتدای مهر سال آینده این افراد را وارد نظام تعلیم و تربیت کرد. 

پیگیری برای استخدام ۸۰۰ معلم در مدارس استثنایی
مجید قدمی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: حدود ۸۰۰ فرهنگی آموزش و پرورش استثنایی در آستانه بازنشستگی هستند از این رو در آینده‌ای نزدیک در آموزش و پرورش استثنایی با کمبود نیرو مواجه خواهیم شد به همین دلیل با هماهنگی وزیر آموزش و پرورش، نامه‌ای ارسال کردیم تا بتوانیم مجوز ویژه برای دریافت ۸۰۰ ردیف استخدامی بگیریم. 

مدیریت آموزشی، عدالت و ارتقاء کیفیت آموزشی را می‌طلبد
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونین پژوهش و برنامه‌ریزی استان‌های کشور اظهار داشت: بزرگ‌ترین و سخت‌ترین کار در نظام‌های مدیریتی تحول در نظام‌های مدیریتی است و اگر بخواهیم در نظامی تحولی ایجاد کنیم. باید افراد را تغییر دهیم. در سیستم آموزش و پرورش عدالت آموزشی یکی از اساسی‌ترین اصول است که عدالت آموزشی در ارتقاء کیفیت آموزشی سبب بهبود مدیریت آموزشی می‌شود. 

در طرح شهاب همه استعداد بر‌تر هستند
دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص طرح شهاب عنوان کرد: باید برنامه‌ای باشد که دانش‌آموزان و جوانان ما خود را تافته جدا بافته نبینند و با یک برنامه ویژه همه یکسان دیده شوند که این موضوع در طرح شهاب دیده می‌شود. این طرح در سالهای قبل توسط دکتر فانی نوشته شده است و رهبر معظم انقلاب هم روی این طرح تاکید داشتند. از این رو برای توسعه این طرح برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار دارد. 

نظام تعلیم و تربیت باید زمینه بروز استعداد را فراهم کند
زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ظرفیت‌ها و ارزشهای یادگیرنده باید با توجه به تفاوت‌های منحصر بفرد هر فرد شناسایی شود و تمام ظرفیت‌هایش به کار گرفته شود. روشهای یادگیری یک روش ناظر به کشف استعداد‌ها، بارور کردن و شکوفا کردن آنهاست که وظیفه نظام تعلیم وتربیت انتخاب‌ روشهایی است که استعدادهای افراد را شکوفا و بارور کند تا ظرفیت‌های درونی یادگیرنده محقق شود. تربیت وظیفه شناسایی تمایلات درونی و زمینه ظهور استعداد‌ها را دارد و ما در نظام تعلیم و تربیت باید زمینه شکوفایی استعداد‌ها را فراهم کنیم. 

لازمه تحول در آموزش و پرورش تحول در منابع انسانی است 
دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر امروز به دنبال تحول در نظام آموزش و پرورش هستیم، باید تحول در منابع انسانی سازمان را در نظر بگیریم در واقع زیر نظام منابع انسانی اصلی‌ترین زیر نظام در تحول نظام آموزش و پرورش است و ما بدون نیروی انسانی توانمند و با انگیزه قادر به تحول در نظام تعلیم و تربیت نیستیم، پس ضرورت دارد نیروی انسانی در حوزه‌های پرورشی و.. را تقویت کنیم و اطلاعاتشان را به روز نماییم. بهسازی نیروی انسانی در حوزه‌های پرورشی یکی از سیاست‌های پنج گانه آموزش و پرورش است و باید بیش از پیش به امر آموزش، بهسازی و توانمند سازی نیروی انسانی بپردازیم. 

تربیت همه جانبه استعدادهای درخشان در راستای سند تحول
وزیر آموزش و پرورش گفت: ستاد مرکزی استعدادهای درخشان باید در تربیت همه جانبه تعامل و برنامه ریزی بیشتری داشته باشد و در تبیین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در تسهیل امور استعدادهای درخشان و ارتقا امور بیشتر دقت شود. مدارس استعدادهای درخشان دانش‌آموزان را پذیرش می‌کنند، سپس آموزش‌های خاص را برای دانش‌آموزان در نظر می‌گیرند که این طرح نسبت به طرح شهاب راحت‌تر است، چراکه تعداد گلچینی از دانش‌آموزان مشخص شده است. 

آموزش و پرورش مسیری برای تبدیل استعدادهای بر‌تر به نخبگی
شجاعی رئیس سازمان استعدادهای درخشان آموزش و پرورش گفت: در آغاز راهی بلند برای شناسایی استعدادهای بر‌تر در آموزش و پرورش هستیم و باید آرزو‌ها و باور‌هایمان را در این مسیر یکی نماییم. مسیر تبدیل استعدادهای بر‌تر به نخبگی از آموزش و پرورش شروع می‌شود و آموزش و پرورش باید بتواند شناسایی و هدایت استعدادهای بر‌تر را در همه حوزه‌ها انجام دهد تا فرصتی برای استفاده از این توان بالقوه فراهم شود. 

مدرک و مهارت آموزشی باید بر هم منطبق شوند
بایرامی یکی از اعضای کمیته علمی جشنواره نوجوان خوارزمی با رویکرد کارآفرینی گفت: دانش‌آموزان کارآفرین باید در راستای توسعه اقتصادی گام بردارند چرا که مشکلات بیکاری از افزایش جمعیت، کاهش منابع و امکانات، نیازهای اجتماعی و اقتصادی جدید، ‌نشات می‌گیرد. همچنین خروجی ما در نظام آموزشی در بحث مدرک و مهارت مطابقتی وجود ندارد. به همین خاطر باید برای منطبق شدن مدرک و مهارت گامهای موثر برداشته شود. 

شناسایی ۲۹ هزار و ۸۰۶ دانش‌آموز دیرآموز در طرح سنجش سلامت
قدمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: در طرح سنجش سلامت که در تابستان امسال برگزار شد، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوآموز مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۵۱ درصد پسر، ۴۹ درصد دختر، ۹۱ درصد راست دست، ۹ درصد چپ دست، ۴ درصد دانش آموزان چاق، ۱۳ درصد دارای اضافه وزن، ۶۰ درصد دانش‌آموزان دارای حداقل یک دندان پوسیده و ۶/۸ درصد اولیای این دانش‌آموزان بی‌سواد هستند. همچنین ۶ هزار و ۷۳۹ نفر به مدارس خاص استثنایی و ۲۹ هزار و ۸۰۶ دانش‌آموز نیز دیرآموز تشخیص داده شده‌اند و به مدارس عادی هدایت شدند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۵ دی ۱۳۹۴
ازاضافه کاری فروردین هم خبری نیست وزیرجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۴ دی ۱۳۹۴
از این هفته ها می گذرد ولی از پاداش آخر خدمت فرهنگیان خبری نیست یک بار برای همیشه مشکل را مرتفع کنید
آخرین اخبار