حذف داستان و شعر از جایزه کتاب سال نادرست است

حذف داستان و شعر از جایزه کتاب سال که پیش از این توجه مخاطبان زیادی را به این جایزه جلب می‌کرد، کار نادرستی است.

محمد میرکیانی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نظرش را درباره حذف بخش‌های داستان و شعر از جایزه کتاب سال چنین بیان کرد: حذف این بخش‌ها از جایزه کتاب در سطح جهان نادرست است و به معنای حذف بخشی از علاقمندان به کتاب و جایزه کتاب سال است.
 
وی ادغام 2 جایزه کتاب سال و جلال آل‌احمد را نادرست دانست و افزود: این ادغام وضعیت کتاب و نشر آن را دچار آشفتگی می‌کند زیرا این دو جایزه جایگاه فرهنگی متفاوتی دارند و در حالی که جایزه کتاب سال جایزه رسمی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان بوده و شأن و مقام حاکمیتمان را به جهانیان اعلام می‌کند، جایزه جلال آل‌احمد به ابعاد داستان نویسی کشور می‌پردازد. البته ممکن است که حذف داستان و شعر از جایزه کتاب سال به این دلیل باشد که حوزه نشر ما در 2 تا 3 ساله اخیر ضعیف شده است.
 
این نویسنده اظهار داشت: به نظر می‌رسد که گرفتن تصمیماتی چون حذف بخش داستان و شعر از جایزه کتاب سال و واگذاری کامل آن به جایزه جلال آل‌احمد و جشنواره شعر فجر در حوزه کاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباشد و در حیطه کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته باشد زیرا چنین تصمیماتی در زمره تصمیمات راهبردی کشور به حساب می‌آیند.
 
میرکیانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص جایگاه فعلی نقد کتاب در جامعه ما، گفت: به همان اندازه که به نقد توجه می‌شود به تولید فکر و فرهنگ نیز توجه می‌شود و هر چقدر که منتقدان حقیقی و آشنا به حوزه نقد مورد توجه قرار بگیرند عرصه فکر و فرهنگ هم رشد می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر توجه خاصی به منتقدان ما نمی‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار