خط‌ها و نغمه‌هایی که رنگ و بوی وحدت دارند

خانه هنرمندان ایران به مناسبت هفته وحدت برنامه زنده و هنری را برگزار می‌کند.

با آمدن هفته وحدت کمابیش برنامه‌هایی در مراکز مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. یکی از این مراکز خانه هنرمندان ایران است که از سوم دی ماه برنامه‌ای را برگزار کرده، که در آن نمایشگاه خوشنویسی به همراه اجرای نغمات مذهبی وجود دارد.

حامد توسلی که هنرمند این مجموعه است در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این برنامه به صورت ورکشاپ اجرای زنده خط، اجرا می شود که در آنجا من در خصوص هفته وحدت، صلوات و نام مبارک رسول (ص) به صورت زنده خط می‌نویسم.

وی افزود: در این برنامه علاوه بر اسماء حسنی، آیات مرتبط با پیامبر (ص) مثل «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین»، «ما کان محمد ابا احد من رجالکم» و آیاتی از این دست در فرم‌های گوناگونی مثل دایره، بیضی و ... نوشته می‌شود.

توسلی تصریح کرد: این آیات و اسماء با بهره‌گیری از خط ثلث و نسخ نوشته می‌شوند و مزیتی که در این اتفاق وارد است، این است که ذهنیت مردم نسبت به خط ثلث که اکثرا فکر می‌کنند، برای اعراب است تغییر می‌کند. چون این خط ابداع ایرانیان بوده و عرب‌ها به نوعی آن را به نام زدند.

این هنرمند اضافه کرد: به همین جهت من در کنار این موضوعات، اسم‌های فارسی را هم می‌نویسم تا علاوه بر نشان دادن فارسی بودن خط ثلث، هنر خوشنویسی را به اجتماع نشان دهم، چرا که ما هر روز با این خط در ارتباطیم؛ اما برنامه‌ریزی‌ها درباره آن خوب انجام نشده است.

وی در خصوص ضعف توجه‌ها به هنر خوشنویسی گفت: معمولا هنرمند باید به سنی برسد تا مطرح شود، در صورتی که ما جوانان زیادی داریم که خیلی مستعد هستند ولی کمتر دیده می‌شوند. چون دست‌هایی در پشت پرده وجود دارد که اجازه حضور و ظهور جوانان را در عرصه‌های گسترده و بین‌المللی نمی‌دهند، به همین خاطر باید مسئولین فکری برای دلگرم شدن جوانان بکنند و با حمایت درست از هنرمند علاوه بر دنیای هنر به اقتصاد آن هم کمک کنند.

وی افزود: من فکر می کنم اگر به همین شیوه پیش برویم، خط از بین می‌رود. البته خود من به شخصه تلاش می‌کنم تا این اتفاق نیفتد و این کار را با تدریس در مدارس، دانشگاه و مراکز مختلف انجام می‌دهم، اما من یک نفرم، مگر چند نفر هستند که این کار را می‌کنند؟! پس باید بیشتر به فکر این هنر بود.

توسلی درباره اجرای زنده خوشنویسی بیان کرد: برای این امر هنرمند باید ترکیب‌بندی و حروف را خوب بداند و بشناسد، علاوه بر این باید تجربه در جمع نوشتن را هم دارا باشد تا اثر خوب و چشم‌نوازی خلق شود.

وی در نهایت خاطرنشان کرد: اجرای نغمه‌های مذهبی با سازهای سنتور و سه تار نیز یکی دیگر از بخش‌های این برنامه است و علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای آتی تا دوشنبه برای شرکت در این برنامه به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار