برنامه‌هایی برای برگرداندن رنگ و روی شهر در این روزهای آلوده خاکستری

همزمان با روزهایی که در آن نفس کشیدن هم مشکل شده، مراکزی با حال و هوای وی‍ژه خود برای روحمان اکسیژن تولید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند وقتی است که آلودگی هوای تهران رنگ و رو را از شهر گرفته است و همه چیز را در هاله‌ای خاکستری پیچیده؛ ولی در کنار این بی‌رنگی مراکزی رنگارنگی را در گوشه و کنار شهر به ارمغان آورده‌اند.

گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراها جزو همین محل‌ها هستند که در ادامه این گزارش برنامه‌های برخی از آن‌ها را برای این هفته می‌خوانید:


کاریکاتورهای پوشیدنی

این عنوان نمایشگاه آیدین محبوبی‌کیا است که از جمعه 3 دی در نگارخانه کاوه به نمایش گذاشته می‌شود.

در این مجموعه طرح‌های کاریکاتوری به صورت زیورآلات درآمده‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آن‌ها تا 9 دی به این گالری به نشانی خیابان ظفر، انتهای فرید افشار ،خیابان دولتشاه غربی، خیابان پروین، کوچه تایباد، پلاک 26 مراجعه کنند.


نگارخانه بیرنگ

بیژن بیرنگ هنرمند نام آشنای تلویریون و سینما مدتی است که پا به عرصه هنرهای تجسمی گذاشته و از 4 دی در خیابان ظفر، بین مدرس و آفریقا، شماره۲۵۱  گالری خود را همزمان با برگزاری نمایشگاهی در آن افتتاح می‌کند.

در این نمایشگاه هنرمندان پیشکسوتی چون حسینعلی ذابحی، منوچهر معتبر، معصومه مظفری، کوروش شیشه‌گران، نصرت‌الله مسلمیان، مهرداد خطایی و مصطفی دره باغی با آثار خود حضور دارند.

علاقه‌مندان به حضور در این نگارخانه می‌توانند تا 21 دی به نشانی مذکور سر بزنند.


نگارخانه مریم

این گالری تصویرسازی‌های پدرام کازرونی را به نمایش می‌گذارد.

در این مجموعه آثار تصویرگری با موضوع طبیعت و زوال آن به دست انسان‌ها وجود دارد که تا 13 دی به نشانی خیابان کریمخان‌‌زند، نبش خیابان نجات‌اللهی شمالی، بوستان حضرت مریم(س) قابل بازدید هستند.


نگارخانه گلستان
 
«پیدای ناپیدا» عنوان نمایشگاه هنرمندی است که در گالری گلستان با عکس‌هایش تصاویری را به نمایش گذاشته که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند.

این عکس‌ها که با دوربین ماکرو گرفته شده‌اند، شامل 30 اثر از حمیده حمیدی پسند است که تا 10 دی‌ماه در این گالری به نشانی میدان نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان پذیرای بازدید کنندگان و علاقه‌مندان است.


گالری شلمان

نمایشگاه نونگاره‌های خاتون نمایشگاهی است که در نگارخانه شلمان در قالب نگارگری برگزار شده است.

شیما قدس هنرمند این مجموعه است که با آثار خود به این گالری آمده و علاقه‌مندان به کارهای نگارگری می‌توانند جهت بازدید از این کارها تا 7 دی به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27  مراجعه کنند.


شهرکتاب فرشته

نگارخانه شهر کتاب فرشته نیز کارهای نیلوفر جمشیدپور را به نمایش گذاشته است.

در این نمایشگاه با عنوان «رنگ و بی‌رنگی» نقاشی‌هایی که برگرفته از شعر رنگ و بی رنگی مولانا است وجود دارد.

این گالری  تا 8 دی به نشانی میدان تجریش، خیابان شهید‌دربندی (مقصودبیک)، نرسیده به چهار‌راه حسابی، پلاک 32 پذیرای هنردوستان و مراجعه‌کنندگان است.


گالری ویستا

بهزاد شیشه‌گران این بار با آثار خود به گالری ویستا آمده است.

در این مجموعه عکس - مجسمه‌هایی از این هنرمند وجود دارد که رای بازدید از آن می‌توانید تا 7 دی به این نگارخانه واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 مراجعه کنید.


میان عقل و جنون تاب می‌خورم

این عنوان نمایشگاه مهوش مشیری است که  در نگارخانه هنر برقرار است.

در این نمایشگاه کارهایی در قالب نقاشی از این هنرمند به نمایش گذاشته شده که وی راجع به آن‌ها نوشته است:  برای من جهان پیرامون، یک دستگاه «شهر فرنگِ» بزرگ است؛ که در مرکز یک «شهربازی» بسیار بزرگتر قرار دارد.

من از روزنه­ این نمایشگر، بیرون را نظاره می­‌کنم!

ساعت­‌ها، روزها، ماه­‌ها و سال­‌ها ...

و در ازای آن­‌ها، بهای سکه­ کوچکی را – که  «عمر» است – می­‌پردازم. و از این معامله خشنودم!

ایستاده­‌ام در برابر این جعبه­ جادو!

می­‌بینم!

می­‌بینم!

نگاه می­‌کنم!

تماشا می­‌کنم!

چشمانم را ریز و درشت می­‌کنم و دوباره می­‌بینم ... و تا آن­جا که در بضاعتم است، آن­ها را به خاطر می­‌سپارم.

آن وقت؛ هر شیوه­‌ای را به عنوان محمل و ظرفی برمی­‌گزینم، برای توصیف آن­چه که به یادم مانده.

و این ظرف، گاه قالب یک داستان است! گاه شعری! گاه نقشی!

برای بازدید از این نمایشگاه می توانید تا 15 دی به نشانی  شریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا، ضلع جنوبی فرهنگ‌سرای ارسباران، کوچه عقاب مراجعه کنید.


گالری آرت سنتر دو

این نگارخانه که مدتی است میزبان کارهای ارزشمندی از هنرمندان پیشکسوت و نام آشنای کشورمان شده است.

در این مجموعه آثاری در قالب نقاشی، مجسمه و نقاشی‌خط از هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، محمد احصایی، احمد اسفندیاری، جعفر روحبخش، پرویز کلانتری، بهمن محصص، فریده لاشایی، حسین زنده‌رودی، نصراله افجه‌ای، ناصر اویسی، هانیبال الخاص، صادق تبریزی، علیرضا اسپهبد، محمدعلی ترقی‌جاه، علی‌اکبر صادقی، سیراک ملکنیان، هوشنگ پزشک‌نیا و اساتید و پیشکسوتان دیگری در این زمینه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا 17 دی در این گالری به نشانی  فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره 147، باغ انجمن خوشنویسان پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان است.


مروری بر آثار کیومرث کیاست

نمایشگاه «مروری بر آثار کیومرث کیاست» نخستین نمایشگاه انفرادی این طراح و نقاش تبریزی پس از 26 سال محسوب می‌شود که در آن 55 اثر منتخب از 40 سال فعالیت هنری او به نمایش درمی‌آید.

کیاست که هم دوره هنرمندانی چون درم‌بخش، محصص، بخش‌پور و ... است از سال 1352 و با فعالیت در مطبوعات به عنوان طراح آغاز به کار کرد. او سپس به تصویرسازی و نقاشی نیز پرداخت.

 این هنرمند با قلمی باریک و شکننده در پهنه خطوطی ریز و درهم، یاد‌ها و باورهایش را از تاریخ سرزمینش بر کاغذ آورده است؛ کیاست که در پرداخت طرح‌هایش شوخی‌های بسیار غریبی با طبیعت و ساختمان پیکر آدمی کرده و می‌کند، گاهی طراحی طنزاندیش و خشن می‌نماید و گاهی نقاشی که می‌خواهد تنها چیزی را به تصویر بکشد.

این نمایشگاه تا 7 دی در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان به نشانی خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر،خانه‌ی هنرمندان ایران برقرار است.


خسته نباشید

«خسته نباشید» عنوان نمایشگاه  کاریکاتوریست پیشکسوت کشورمان کامبیز درمبخش است.

این نمایشگاه در گالری سیحون دو به نشانی خیابان مقدس‌اردبیلی، کوچه کیهان، کوچه سیمایی، شماره24 افتتاح شده است و تا 16 دی همه روزه بجز دوشنبه‌ها میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.


گالری w01

این نگارخانه نمایشگاهی با عنوان «تک اثر» فریده لاشایی را به نمایش گذاشته است.

دوستداران آثار این هنرمند شهیر می‌توانند تا 24 دی بجز شنبه و دوشنبه به نشانی  خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، پلاک 28 مراجعه کنند.


آنتی بیوتیک

نمایشگاهی از هنر چند رسانه‌ای از 4 دی تا 14 هم این ماه در گالری دنا به نمایش گذاشته می‌شود.

بنفشه و بهاره فریس‌آبادی از هنرمندان این مجموعه هستند که آثار شان را به این گالری آورده‌اند.

علاقه‌مندان به هنر چند رسانه‌ای می توانند تا تارخ مذکور به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، زنگ2 رجوع کنند.


گالری خاک

این نگارخانه نمایشگاهی از بیتا فیاضی را برگزار می‌کند.

وادویل عنوان این نمایشگاه است که از جمعه تا 27 دی در گالری خاک به نشانی خیابان شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره یک پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.


معلق

گالری پروژه‌های آران نمایشگاهی  با گردآوری بهزاد صمدزادگان را برگزار می کند.

در معرفی این نمایشگاه نوشته شده: آثاری که در این نمایشگاه ارائه می‌شوند، محصول ذهنیت شاعرانه خالقین این آثار هستند. آثاری که فارغ از واقعیت جهان از ورای زمان و فضا حرکت می‌کنند. این آثار با انکار گرانش (چه به معنای جاذبه زمین و چه سختی وضعیت موجود) در فرم و در مفهوم، سیالیت و حرکت را تلقین می‌کنند و با ترکیب آنچه که پایدار و آنچه که روان است به آرامی و موقرانه وضعیت لرزان ما و به طور کلی حهان پیرامونمان را به تصویر می کشند.

توان تغزلی هنر ایرانی و استعارات طنارانه آن بخشی از بستر این نمایشگاه است. اثر متقابل عناصری که در وضعیت بی ثباتی قرار دارند مشابه تعادل ذاتی شعر فارسی است؛ اوج ها و افول ها، آهنگ و درنگ، ناگوار و گوارا. فرمها در فضا و زمان حرکت می کنند و به عنوان امر مسلم و اثر هنری به جهان واقعی باز می گردند، ثبات یافته و با حفظ توازن. 

تعدادی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به جهت سبک متعالی و منش ترقی خواهانه شان شناخته شده هستند. در کنار آنها آثاری از هنرمندان جوانی که در برخوردهای خود غیرمتعارف و مطلق گرا هستند ارائه می‌شود. این آثار مجمع الکواکبی را شکل می دهند که بخشی از آنجه که امروزه در هنر معاصر ایران راستین و ماندگار است را به نمایش می گذراند: توان نامحدود برای وجد و رنج، تلاش برای انکار تاریکی، و پیشرفت علیرغم موانع، به عبارتی دیگر ساخت و حفظ توازن.

در این نمایشگاه 14 هنرمند دورهم گردآمده اند و  کارهای خود را با محتوای ذکر شده به نمایش گذاشته اند.


گالری ساربان
 
از 4 تا 14 دی در گالری ساربان نمایشگاهی از مکرمه قنبری برگزار می‌شود.

در متنی راجع به این نمایشگاه توضیح داده شده:  در این نمایشگاه از تمام مجموعه‌های مکرمه قنبری آثاری توسط فرزندش علی بلبلی و مجید احمدی کیوریتور این نمایشگاه برای نمایش انتخاب شده است. در این مجموعه انتخاب شده از آثاری با موضوعات دیو، حضرت امام رضا (ع)، مریم مقدس، زنان و مردان، شاهنامه، جراحی، زایمان، لیلی و مجنون، پری دریایی و همچنین داستان‌های قرآنی مانند ابراهیم و اسماعیل، یوسف و زلیخا و شخصیت‌های اساطیری که مکرمه قنبری آنها را با رجوع به ناخودآگاه خود و با صداقت در فولک ‌‎آرت خلق کرده است، 35 تابلو برای نمایش در گالری ساربان انتخاب شده است.

مکرمه قنبری، نقاش خودآموخته است؛ کسی که بدون داشتن سواد، از دل یکی از گمنام‌ترین روستاهای شمال کشور، در 70 سالگی به شهرت جهانی رسید. «ننه مکرمه» در سال 1307 در شهرستان بابل متولد شد. ازدواج ناخواسته در 14 سالگی و گذراندن زندگی سخت، تاثیر عمیقی بر روحیه‌ او گذاشت. این درد و رنج بعدها در نقاشی‌های او نمود پیدا کرد. علاقه‌ به هنر از همان دوره‌ کودکی در مکرمه وجود داشت، اما سرانجام این علاقه در 70 سالگی این زن به صورت تابلوهایی از نقاشی نمود پیدا کرد. ماجرای جدی شدن علاقه‌ مکرمه به نقاشی جالب توجه است. او گاو محبوبی داشت که فرزندانش به دلایل مختلف و بدون اطلاع خود او، آن را فروختند. این اتفاق او را به شدت غمگین کرد و باعث شد احساساتش را به وسیله‌ کشیدن طرح‌ها و رنگ‌آمیزی آن‌ها بروز بدهد. نقاشی‌های این زن هنرمند دارای عناصری از زندگی واقعی و همچنین خیالات او هستند. او علاوه‌بر نشان دادن بخش‌هایی از زندگی واقعی روستایی، تابلوهایی را خلق کرده که در آن‌ها، انسان‌ها از دنیای رئال و واقعی فاصله گرفته‌اند اما حالات آن‌ها برگرفته از همان رویدادهای زندگی مکرمه هستند.

آثار این بانوی هنرمند در بسیاری از موزه‌ها نگهداری می‌شود و برخی نیز در نمایشگاه‌های مطرح خارجی از جمله موزه‌ «باورز» کالیفرنیا، موزه مرکزی لس‌آنجلس و ... به نمایش درآمده و تحسین بسیاری از منتقدان بزرگ دنیا را برانگیخته است.


علاوه بر این مراکز پلتفرم 28، گالری شنگرف و چندین نگارخانه دیگر نیز برنامه های ویژه خود را در این هفته برگزار می کنند.



گزارش از: فاطمه شهدوست


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.