تاب آوری رویکرد نوین در مقوله مدیریت بحران

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی و تاب آوری هفتمین کنگره بین‌المللی سلامت گفت: رویکرد پیشگیری جای خود را به تاب آوری داده است تا بحران بهتر مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر تقی زاده قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی و تاب آوری کنگره در خصوص کنگره سلامت در حوادث و بلایا گفت: در سراسر دنیا رویکرد مدیریت بحران در حال تغییر است تئوری‌های مدیریت بحران روی بحث آموزش‌، پیشگیری و مانور متمرکز شده است اما مدتی است که رویکرد پیشگیری جای خود را به تاب آوری داده و تاب آوری رویکرد قالب در مدیریت بحران است. 

وی ادامه داد: به ازای هر یک دلار که در مبحث پیشگیری صرف می‌شود 15 دلار در مباحث پاسخگویی به نیازها صرفه جویی می‌شود. 

دکتر تقی زاده بیان کرد: مجموعه تاب آوری اینگونه تعریف می‌شود هر سیستمی اول بتواند مقاومت داشته باشد تا ضرر و زیان وارد نشود سپس اگر سیستمی آسیب دیده فعالیت‌های حیاتی و اساسی جامعه تحت تاثیر بلایا قرار نگیرد و همچنین جامعه بتواند در کوتاه ترین زمان به حالت اولیه خود برگردد. مجموعه این عوامل تاب آوری تعریف می‌شود که تصمیم گرفته‌ایم برای رویکرد نوین مدیریتی روی این موضوع کار کنیم. 

قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران  شهر تهران مشارکت مردمی را مهم دانست و عنوان کرد: نمی‌توان بدون حضور مردم به خصوص در کلان‌شهرها ساختار مدیریتی هماهنگ را داشت از دیدگاه مدیریت شهری هر فعالیتی در داخل شهر اثر مستقیم منفی یا مثبت روی حوزه سلامت می‌گذارد. مثل بحث ساختمان سازی‌. 

وی ادامه داد: دغدغه ما در حوزه مدیریت شهری این است که ساخت و سازها چه از نظر اقتصادی و چه از ابعاد دیگر به گونه‌ای باشند که در حوادث کمترین خسارات را داشته باشند.
کلیه اقدامات چه در حوزه حمل و نقل و خدمات شهری در حوزه مدیریت شهری مرتبط با حوزه سلامت شهری است که از آن اینگونه یاد می‌شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: به هر جهت موضوع قانون جدید مدیریت بحران کشور در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است چرا که مدیریت بحران یک مدیریت چند بخشی است که همه باید در آن دخیل باشند. 

بهتر است در حوزه سلامت در حوادث و بلایا تنها روی ظرفیت‌های بیمارستان‌ها و اورژانس ها کار نکنیم و مراکز خصوصی و درمانگاه‌های مختلف را هم در این امر دخیل کنیم و از پتانسیل‌های آنها استفاده کنیم خروجی این کنگره‌ها هر ساله کاملا کاربردی و اجرا شده است امیدواریم این کنگره همچنین دستاوردهایی را به همراه داشته باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار