در نشست خبری مطرح شد

آمادگی کامل اورژانس در ایام نوروز/ هشدارهای اورژانس برای چهارشنبه آخر سال

رییس اوژانس کشور گفت: طرح رتبه بندی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی با همکاری معاونت توسعه وزارتخانه تصویب و از سال آینده اجرا می شود ضمن اینکه در بخش اورژانس بیمارستانی نیز به لحاظ ساختاری و هتلینگ اقدامات ویژه ای برای حوادث اجام شده است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر امین صابری نیا  در نشست خبری که در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد ضمن تبریک پیشاپیش ایام نوروز درباره چهارشنبه آخر سال اظهار  کرد: مکاتبات لازم را با تمام دانشگاه ها و سازمان های دیگر مانند نیروی انتظامی، شهرداری و بیمارستانها جهت آمادگی برای مراسم چهارشنبه آخر سال را انجام داده ایم.

رئیس اورژانس کشور گفت: متاسفانه سال 92 نسبت به سال 93 حوادث چهارشنبه سوری، 3 درصد افزایش داشتند که در این بین، متأسفانه 7 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند همچنین سال قبل، 40 درصد حوادث مربوط به مصدومیت از ناحیه دست، 25 درصد حوادث مربوط به ناحیه چشم بود که ناشی از وجود مواد محترقه و نیز نگهداری غیر استاندارد آن بود.

آمادگی کامل اورژانس در ایام نوروز

صابری نیا از آمادگی کامل اورژانس برای ایام نوروز خبر داد و گفت: در طرح نوروزی اورژانس مکاتباتی را با وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و نیز بیمارستان های دانشگاهی و غیر دانشگاهی داشته ایم.

وی ادامه داد: در بیمارستان های دولتی با توجه به اجرای طرح تحول سلامت و فشار زیاد کاری پرسنل مقرر شد که پزشکان مقیم همانند زمان های غیر نوروز ارائه خدمت داشته باشند ضمن اینکه بخش های ویزه مانند ICU نیز در این این فعالیت دارند.

رئیس اورژانس کشور همچنین زمان اجرای طرح نوروزی را از 25 اسفندماه تا 15 فروردین سال 94 عنوان کرد و گفت: مسافران عزیز می توانند برای اطلاع بیشتر از خدمات اورزانس با شماره 1590 تماس حاصل نمایند

صابری نیا افزود: در زمان تعطیلات، وزارت بهداشت به صورت شبانه روزی فعال است و علاوه بر همکاران اورژانس، مدیران حاضر در معاونت درمان هر روز به صورت کشیک بر دانشگاه های علوم پزشکی نظارت دارند علاوه بر آن این مدیران یک بازدید میدانی نیز از خدمات و نیروهای اورژانس دارند.

وی در بخش دیگری گفت: به منظور رفاه حال مردم، کلینیک های ویژه ای در ایام غیر تعطیلات رسمی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور فعال هستند که در موارد غیر اورژانسی و در هرمنطقه بر حسب تخصص آن دانشگاه این کلینیک ها به صورت مطب مستقر خواهند بود.

 
ارائه خدمات اورژانس به کاروان های راهیان نور

وی با بیان اینکه کاروان های راهیان نور و تأمین موارد بهداشتی و اورژانسی آنها برای ما مهم است افزود: درباره کاروان های راهیان نور مذاکراتی را با دانشگاه ها و نهاد های مربوط داشتیم و از دانشگاه ها و نهاد های مجری این سفرها خواستیم که برنامه زمانی حرکت این سفرها را به ما اطلاع دهند تا موجب ارائه خدمات بهتر به این مسافران باشیم.

 هلال احمر با اورژانس ادغام نخواهد شد

صابری نیا با تکذیب ادغام سازمان هلال احمر و اورژانس کشور تأکید کرد: سازمان هایی مانند هلال احمر، راهداری، پلیس راهور و اورژانس همیشه در کنار هم و با هم کار می کنند و عرصه فعالیشان به گونه ای است که در امور هم دخالت نمی کنند چون قانون اجازه دخالت را به هیچ یک از این سازمان ها نمی دهد.

وی گفت: البته با سازمان هلال احمر هم افزایی صورت می گیرد همان طور که هلال احمر در حوادث برون شهری وظیفه امداد و نجات را بر عهده دارد، اورژانس نیز انتقال فرد حادثه دیده و درمای وی در حین انتقال را عهده دار است، اما امسال هماهنگی اورژانس با هلال احمر بیشتر شده است.

قدردانی از همراهی نمایندگان در تخصیص اعتبار خرید آمبولانس

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی مصرف 150 میلیارد تومان مصوب مجلس گفت: طبق سال های قبل، در کشور 400 آمبولانس وجود داشت که آنها نیازمند بازیافت و نوسازی هستند و این مبلغ نیز صرف خرید 800 آمبولانس آماده شده است، ضمن اینکه در این راستا باید از اظهار نگرانی برخی نمایندگان مجلس از وضعیت نامناسب اورژانس و کمک برای تخصیص این مبلغ قدردانی کنیم.

وی درباره کیفیت آمبولانس های تولید داخل نیز گفت: چون وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است ما برای ارائه بهترین خدمات آمبولانسی را تهیه می کنیم که بالاترین کیفیت را داشنه باشد و مطابق با استانداردهای روز باشد اما در برخی موارد تولیدات داخلی به دلیل اهمیت زمان اورژانس برای رسیدن به تولید انبوه زمان زیادی می گیرد و نیز کیفیت بالا را ندارد که مجبور به تهیه آن از خارج از کشور می شویم.

طرح ارتقاء کیفیت خدمات پیش بیمارستانی توسط اورژانس پیش بیمارستانی

وی از تقدیم طرحی تحت عنوان ارتقاء کیفیت خدمات پیش بیمارستانی توسط اورژانس پیش بیمارستانی خبر داد و گفت: هر خدمتی که ارائه می شود قطعا هزینه بر است و هیچ خدمتی نیست که هزینه نداشته باشد، در راستای این طرح موتورآمبولانس ها برای کلانشهرها در نظر گرفته ایم که امیدواریم با مطالعه آن توسط وزیر محترم و برطرف کردن اشکالات، این طرح به زودی اجرا شود.

صابری نیا گفت: این طرح حداقل دو مزیت دارد یکی اینکه در کمترین زمان یک تکنسین آماده را در کنار بیمار داریم و می تواند با توجه به حجم ترافیک از حضور آمبولانس بکاهد ، مزیت دیگر این است که در صورتی که نیاز به حضور آمبولانس باشد تکنیسین خدمات اولیه را انجام می دهد تا امبولانس به آن محل برسد و اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن 100 تا 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی با ابراز تأسف از وجود تنها 1 بالگرد در اورژانس کشور بیان کرد: در بحث خرید خدمت بابت استفاده از بالگردهای این نهادها نیز کمترین پرداخت را داشته ایم  اخیرا سازمان هلال احمر تصمیم به خرید یوروکوپتر( آمبولانس های هوایی جدید) دارد که امیدواریم با خرید آن به ما نیز کمک بزرگی بشود.

استقرار 18 اورژانس هوایی در نقاط صعب العبور و کوهستانی

رئیس اورژانس کشور از استقرار 18 اورژانس هوایی در نقاط صعب العبور و کوهستانی خبر داد و اظهار کرد: در سال 93 در کشور 750 نفر از خدمات اورژانس هوایی بهره برده اند باید توجه داشت که ارائه این خدمت، گران است اما خوشبختانه سازمان ها و نیروهای مسلح مانند سپاه، هلال احمر و به ویژه هوانیروز و هواناجا کمک های مثبتی به ما داشته اند که حتی برخی از آنها برای کمک به ما قوانین و مقررات خود را تعدیل کردند.

صابری نیا درباره اورژانس های بیمارستانی نیز افزود: زمان ساخت بیمارستان دو نگاه وجود دارد یکی اتاق اورژانس و دیگری بخش های اورژانسی به دلیل اینکه حجم زیادی از بیمارستان ها قدیمی هستند  در حال نوسازی و تخصصی کردن این بخش ها هستیم.

صابریان ضمن قدردانی از پرسنل اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی همزمان با اجرای طرح تحول سلامت گفت: طرح رتبه بندی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی با همکاری معاونت توسعه وزارتخانه تصویب و از سال آینده اجرا می شود ، ضمن اینکه در بخش اورژانس بیمارستانی نیز به لحاظ ساختاری و هتلینگ اقدامات ویژه ای برای حوادث انجام شده است.

ابلاغ برنامه عملیاتی مدیریت بحران در حوادث در آینده ای نزدیک

وی همچنین از ابلاغ برنامه عملیاتی مدیریت بحران در حوادث در آینده ای نزدیک خبر داد و از اینکه با اجرای این طرح در سطح خاورمیانه الگوی دیگر کشورها خواهیم شد ابراز خرسندی کرد.

رئیس اورژانس کشور  در پایان با اشاره به اینکه در فاز اول نوسازی ناوگان اورژانس زمینی 100 آمبولانس اضافه شده است یاد آور شد: امیدواریم تا 2 ماه آینده 500 آمبولانس دیگر در کشور توزیع شود تا خدمات شایسته به هم وطنان عزیز ارائه شود.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار