باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مسیرهای ترانزیت نفت داعش + نقشه و جزیئات

داعش از دو مسیر، نفت خود را ترانزیت می‌کند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی است که مدارک متعددی از همکاری‌های نفتی داعش و ترکیه به دست آمده و این موضوع  نشان می‌دهد  سردمداران "حزب عدالت و توسعه"  تا چه حد به حمایت از تروریست‌های داعش پایبند هستند.

دو کشور ترکیه و فدراسیون روسیه اخیرا دچار تنش‌های گسترده ای با یکدیگر شده‌اند و هرکدام تلاش می‌کنند تا یکدیگر را به حمایت نفتی از داعش متهم کنند و تاکنون "مسکو" مدارک متعددی از همکاری داعش به رسانه‌ها ارائه کرده که آخرین آن بمباران کامیون‌های نفتی پسر  "اردوغان" در نزدیکی مرزهای شمالی سوریه (حلب) بود. 

طبق برآوردها گروهک تروريستی داعش حداقل به ۱۵۰ حلقه چاه قابل بهره برداری در عراق دسترسی دارد که البته با امکانات ابتدايی و با کمترين ظرفيت در حال بهره برداری از اين چاه هاست، اما به هر حال پول حاصل از فروش اين نفت‌ها، رقم قابل ملاحظه ای را شامل می‌شود. سال هاست که از داعش به عنوان ثروتمند ترين گروه تروریستی نام برده می‌شود، اما داعش اين ثروت را از چه منبعی به دست می‌آورد؟!


داعش در June سال ۲۰۱۴ با حمله ای گسترده به عراق وارد شد و حدود يک سوم خاک عراق را به طور مستقيم به اشغال خود درآورد. در اين حمله علاوه بر اينکه به لحاظ زمينی، به مناطقی توجه شد که داعش در آنجا دارای پايگاه مردمی بود، اما در بعضی از موارد، با مناطقی خاص مواجه هستيم که به غير از تسلط بر منابع نفتی، دليل ديگری برای تسخير و اشغال آن‌ها پيدا نمی‌کنيم.



**نقشه مسیرهای انتقال نفت داعش

اخیرا نقشه‌ای در زمینه  "مسیرهای انتقال نفت داعش"  منتشر شده که سازو کار انتقال  نفت از سوریه و عراق به ترکیه (از مناطق تحت تصرف داعش در این دوکشور) را نشان می‌دهد.


نقشه مذکور مسیرهای ترانزیت نفت اصلی و فرعی را با قید شهر محل ترانزیت به مقصد نشان داده و البته تحلیلگران و صاحبنظران و همچنین مقامات "کرملین" معتقدند هزاران کامیون به صورت ممتد نفت داعش را از عراق و سوریه به دست ترکیه می رسانند و آن ها (مقامات  "حزب عدالت و توسعه"  ترکیه که با داعش همکارند) هم در عوض پول نفت را به طرق غیر مستقیم به دست تروریست‌های داعش می‌رسانند.


در نقشه مورد نظر که منتشر شده ترانزیت نفت داعش به ترکیه از طریق دو مسیر اصلی و فرعی صورت می گیرد و هر مسیر اصلی و فرعی شهرهای مختلفی را در عراق  و سوریه در برمی گیرد.


** مسیر اصلی؛ "دیرالزور-رقه-ریف حلب-جنوب ترکیه"/"موصل-یتمن" مسیر نفتی از شمال عراق

در مسیر اصلی از دو محور نفت به ترکیه می‌رسد: اولین محور که با پیکان های قرمز رنگ نشان داده شده در مسیرهای تحت تصرف تروریست های داعش بوده و در آن نفت داعش از طریق مناطق تحت تصرف این گروه تروریستی در استان  "دیرالزور"  ترانزیت و به  "رقه"  منتقل و از  "رقه"  به سمت  "ریف حلب"  و از آنجا به سمت جنوب ترکیه منتقل می شود و شاید یکی از مناطق تحویل نفت داعش منطقه  "مرسین" در ترکیه باشد.




مسیرهای ترانزیت نفت داعش + نقشه و جزییات



دومین مسیر اصلی انتقال نفت از سوریه از طریق مناطق تحت تصرف داعش در استان  "دیرالزور"  ترانزیت و از طریق "حسکه" و "قامشلی"  به ترکیه منتقل می‌گردد که البته این مسیر نهایتا به پالایشگاهی در شرق ترکیه و در منطقه "یتمن" انتقال می‌یابد.


سومین مسیر اصلی از طریق شمال عراق و استان  "نینوا"  صورت گرفته و نفت از مرکز این استان (موصل) ترانزیت و از شمال عراق به منطقه "یتمن" در شرق ترکیه منتقل می‌شود و این یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیت نفت داعش بوده چون تسلط بیشتری برآن داشته و از حمله جنگنده های روسی نیز در امان است.



** مسیر فرعی: "دیرالزور-غازیان تپ"

البته یک مسیر فرعی هم وجود دارد که در این مسیر نفت از طریق مناطق تحت تصرف داعش در استان  "دیرالزور" ترانزیت و از شمال غرب  " رقه"  و  "ریف جنوبی حلب"  حرکت و در منطقه "غازیان تپ" تخلیه و بارگیری می شود.


نکته قابل تامل اینکه همکاری های حزب عدالت و توسعه با داعش تا جایی بوده که مقامات این حزب به اعضای داعش پناهگاه و سلاح نیز می‌دهند و البته دور از ذهن نیست که  از خرید نفت تروریست‌ها  نیز  پشتیبانی کنند.


البته اخیرا درباره حمایت‌های نفتی اقلیم کردستان عراق از داعش هم سخنانی به میان آمده و با توجه به اینکه نیروهای کرد مشغول پاکسازی تدریجی استان " نینوا" هستند و اخیرا موفق به آزاد سازی "سنجار" نیز شده اند به نظر این موضوع در حد گمانه زنی است. 
 

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

      برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۹ دی ۱۳۹۴
انشاءالله که هر چه زودتر داعشی ها نابود خواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۹ دی ۱۳۹۴
مسیر استان حسکه که نشون دادین تحت کنترل ارتش سوریه و کردهاست چطور داعش از اونجا نفت صادر میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۹ دی ۱۳۹۴
اگه کسی خواب باشه میشه بیدارش کرد ولی کسی که خودش رو زده به خواب نه، تمام دنیا میدونه حامی داعشی ها کیه ولی خودش روبه نفهمی زده اردوغان ودارودستش با ادعای دینداری مثل عمرو عاص از خون مسلمونا ارتزاق میکنه برای ترکیه ایها که دارن خودشون رو به خون مسلمونا عادت میدن متاسفم امیدوارم اردوغان ودارودستش به زودی مثل صدام تاریخ مصرفشون تموم شه وبه درک واصل شن انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۹ دی ۱۳۹۴
لعنت خدا بر منافقان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۹ دی ۱۳۹۴
اردوغان خودش می‌خواهد در مسیر قذافی صدام و ... قرار بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۹ دی ۱۳۹۴
پس روس ها فقط نگاه می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۴
واقعا ترکیه برای بهتر شدن اقتصادش چه کارایی می کنه. اینا نتیجه ی سیاست جدایی دین از سیاسته که منجر به مادی گرایی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۴
واقعا ترکیه برای بهتر شدن اقتصادش چه کارایی می کنه. اینا نتیجه ی سیاست جدایی دین از سیاسته که منجر به مادی گرایی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۹ دی ۱۳۹۴
عزیزم ترکها که حلال حروم سرشون نمیشه عمرشون هیچی ازخودشون نداشتن فقط غارت میکردن میخوردن البته ترکیه گفتم کسی به خودش برنداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۹ دی ۱۳۹۴
این نفت و تمام اموال به سرقت رفته سوریه حرامه و مردم ودولت ترکیه باید جواب گوی آن باشند فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ
آخرین اخبار