دانشگاهیان مسیر تحقق وحدت را هموار می‌کنند

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم گفت: باید روی موضوع وحدت در دانشگاه بیشتر کار شود چرا که ما دانشگاهیان می‌توانیم در مسیر تحقق وحدت قرار بگیریم .

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز دکتر ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در همایش هفته وحدت صلح و آرامش وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در شرایط کنونی از جهت وحدت در جهان اسلام وضع خوبی نداریم و شاید یکی از بدترین مقاطع تاریخی در شرایط کنونی باشد. روزگاری است که بیش از همدلی و همکاری شاهد تنش ،‌تعارض و خشونت‌های ناراحت کننده و به موجب آنها از بین رفتن سرمایه‌های انسانی، مالی و معنوی، شاهد هستیم. اگر چه می‌شود حدس زد که بخشهایی از این ماجرا ریشه در کفار دارد اما به هر حال گروه ها و عواملی که مستقیما باعث این مشکلات هستند خود مسلمانان می‌باشند. از این رو  دغدغه هفته وحدت امروز بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: این مشکلات نشان می‌دهد که رهبران سیاسی در مدیریت جامعه به گونه‌ای که ایجاد وحدت صورت گیرد، اقدام نکرده‌اند و برای پیاده سازی یک جریان وحدت آمیز آماده نبودند. از این نظر جریان‌های وحدت گریز و وحدت ستیز توفیقات بیشتری داشتند. 

دکتر هاشمی بیان کرد: تفسیر مسلمانان از تعاریف دینی و معنوی و مبانی مشترک منشاء اختلافات زیاد شده است . پس ما در حال حاضر گرفتار مصیبت‌های سنگینی در جهان اسلام هستیم که نیازمند این است که ایده وحدت بازبینی مجدد شود و به آرمان وحدت همچنان نزدیک‌تر شویم . ایران  درفرآیند وحدت روند صعودی داشته است و با وجود اختلاف نظر با برادران اهل سنت همچنان به دنبال وحدت بیشتر است. این امر مستلزم آن است که هم شیعه و هم سنی به نیاز به وحدت باور داشته باشند. و تفاوت‌های مشروع را همدلانه و منطقی بپذیریم. 

وی اظهار داشت: استدلال عقلانی و دینی برای ضرورت وحدت در محافل علمی و دینی کار مشکلی نیست اما اگر به آن پرداخته نشود، حرکات ما ضعیف‌تر و ناتوان‌ترمی‌شود. زندگی مسالمت آمیز حول محورهای مشترک ضرورتی است که باید داشته باشیم و در زمینه اختلافات با منطق عقلانی و دینی با آنها مدارا کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم عنوان کرد: دیگر اصرار بر تفاوتها مورد بحث نیست و اگر در محافلی این تاکید صورت می‌گیرد نشانه جهل است، ما باید بتوانیم تصویر روشنی از آینده جهان اسلام با رویکرد آینده نگارانه به ویژه در دانشگاهمان داشته باشیم. دانشگاهیان چه شیعه چه سنی با همدلی می‌توانند در مسیر تحقق وحدت قرار بگیرند. شعار بین المللی سازی آموزش عالی به توسعه علم و تحقق وحدت در سطح جهان اسلام می تواند کمک شایانی داشته باشد. ضروری است که از جهات مختلف از جمله وحدت مسلمین در دانشگاه‌ها توجه ویژه صورت گیرد. 

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما هم از نظر علمی و هم از نظر فرهنگی باید ارتقاء پیداکند و بداند که طرح موضوع وحدت با رویکرد جدی و عالمانه است. نه فقط برای تکریم و تجلیل . بحث آزاد اندیشانه ضرورتی است که همچنین باید به آن پرداخته شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: پاسخگویی به سوالاتی از قبیل آیا وحدت موقتا قابل طرح است یا نه ، آیا مسلمین در تعامل با غیر مسلمین مبنی بر جنگ و مبارزه حرکت کند یا حتی در تعامل غیر مسلمین هم می‌توانند منطقی داشته باشند که بیشترین بهره را از آن بگیرند از جمله مباحثی است که نیازمند طرح موضوعات جدی در حوزه دانشگاه‌ها می‌باشد و باید به این حوزه‌ها پرداخته شود. 

کار فرهنگی دانشگاه‌ها بایستی با رویکرد فرهنگی و متناسب با انتظارات علمی و آکادمیک عرضه شود و امیدواریم همکاران ما در این زمینه موفق شوند. 




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/



 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار