خود نمایی به قیمت خودآزاری/هزینه‌های میلیونی برای نقش شکل و شمایل بر اندام

خالکوبی یا کشیدن اشکال و نقش و نگار بر بدن در سالهای اخیر با اشتیاق جوانان و نوجوانان همراه شده است،پدیده ای که علل و چرایی آن با جامعه شناسان و روانشناسان به بحث و بررسی گذاشته شده است.

خود نمایی به قیمت خودآزاری/هزینه‌های میلیونی برای نقش شکل و شمایل بر اندام
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اگر روزی،روزگاری مادربزرگان و پدربزرگان خالکوبی مختصری را بر گوشه ای از دست خود می نگاشتند و یا پهلوانان و درویشان به کشیدن نقش و نگاری بر بازو،کتف یا کمر خویش مبادرت می ورزیدند،اما امروز جوانان و نوجوانانی دیده می شوند که با وسعتی بیشتر و اشکالی  متفاوت،بدن خود را به صفحه ای برای نقش بستن تصاویر و یا نظم و نثری خاص مبدل می کنند.

**خالکوبی،از سیمای مجرمانه دیروز تا مدگرایی امروز

در سالیان گذشته با مشاهده نقش و نگار خالکوبی شده بر اندام،تصویری از شخصیت های ناهنجار،مجرم و متخلف بر ذهن متبادر می شد اما امروز امواج مدگرایی باعث شده تا نوجوانان و جوانان کم سن و سال که رابطه ای با بزه و بزهکاری ندارند به چنینن نقشی و علائمی مبادرت ورزند.

جامعه شناسان و روانشناسان ریشه اصلی این اقدام در جوانان را ناشی از مسائل روحی،روانی و عاطفی عنوان می کنند.

**خود نمایی به قیمت خودآزاری

فرج ا...پورمرادی،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،در تشریح علل موثر در بروز چنین پدیده ای اظهار کرد:یکی از عوامل تاثیرگذار در وقوع چنین خالکوبی هایی معطوف به مسائل روحی و روانی می شود و به واقع می توان گفت،کشش و نیاز روانی فرد به چنین اقداماتی باعث حک شدن نقش و نگار خاص بر بدن می شود.

وی افزود:به تعبیری جوان و نوجوانی که به خالکوبی اقدام می کنند،انگیزه بسیاری برای دیده شدن دارند و به این ترتیب سعی می کند نداشته ها و کمبودهای خود را با نگارش اشعار،جملات و اشکالی خاص بر بدن جبران کند.

پورمرادی عنوان کرد:عامل دیگر ظهور و بروز چنین رفتارهایی را باید در خودآزاری هایی جستجو کرد که برخی به آن دچار می شوند و با این روش علاوه بر اینکه خود را آرام می سازند به نوعی نقشی را بر بدن می نگارند تا نشانه ای برای خود و دیگران قرار گیرد،نشانه هایی که با ناآگاهی بر بدن نقش می بندد.

کاظم سوریان،آسیب شناس و جامعه شناس با اشاره به ناآگاهی بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان ایرانی که به چنین اقداماتی مبادرت می ورزند و بدن خود را در اختیار خالکوبان قرار می دهند گفت : این گروه از جوانان از ریشه و معنا و مفهوم بسیاری از اشکال مورد علاقه خویش بی اطلاع هستند.

وی افزود:برخی از علائم خاصی که بر بدن،دست ها و بازوان جوانان نقش می بندد،نشانه هایی خاص از هم جنسگرایان،رپ ها و گروه های اجتماعی عصیانگر و آنارشیست در غرب است.

سوریان عنوان کرد:آنچه که برخی جوانان را به سمت نقش بستن چنین اشکالی سوق می دهد،مدگرایی کورکورانه است و شبکه های ماهواره ای در ایجاد چنین تمایلاتی بسیار تاثیرگذار هستند.

آسیب شناس اجتماعی گفت:در واقع مخاطبان شبکه های ماهواره ای،گاهی بدون آنکه به عقبه چنین تصاویری آگاهی داشته باشند آن را بر اندام خود می نگارند و می توان گفت این افراد گمان می کنند در صورت عدم  اقدام به نقش و ترسیم چنین تصاویری،از کاروان مد روز عقب می مانند.

وی افزود:چشم و هم چشمی،فقدان الگو پذیری صحیح،عدم جامعه پذیری اصولی بخشی از عوامل موثر در بروز چنین تقلیدهای کورکورانه ای است که گاه جوانان و نوجوانان این سرزمین را با خود همراه می سازد.

**هزینه‌های میلیونی برای نقش شکل و شمایل بر اندام

رضا،یکی از جوانان علاقه مند به خالکوبی است که بر دو بازو و پشت دست خویش مبادرت به خالکوبی کرده است.

وی در خصوص هزینه خالکوبی بر روی دو دست خود گفت:میزان مبلغ پرداختی برای خالکوبی به اندازه خالکوبی نقطه انتخاب شده برای بدن و رنگ بندی هایی که در آن استفاده می شود بستگی دارد.

رضا افزود:برای کشیده شدن دو شمع بر بازوان خویش و نگاشتن دو مصرع خالکوبی شده بر دستان خود 2 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کرده و این هزینه می تواند تا سقف 12 میلیون تومان نیز افزایش پیدا کند.

**ارتباط تصاویر با دغدغه ها و شخصیت روحی و روانی افراد

مریم جهان خواه،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص ارتباط تصاویر با دغدغه ها و شخصیت روحی افراد متقاضی خالکوبی گفت:تصاویر خالکوبی شده در میان زنان و مردان متفاوت است و به واقع اشکال و اشعار نقش بسته بر بدن حکایت از ،روح و روان و تمایلات درونی فرد دارد.

وی افزود:عموما افراد خشن از تصاویری همچون مار،عقرب،شیر و...استفاده می کنند و زنان و دختران از تصاویر فانتزی و کارتونی برای ترسیم نقش و نگار بر بدن خویش بهره می گیرند.

جهان خواه یادآور شد:گاه نیز با نگاشتن تصاویر یا جملاتی خاص،خود را تنبیه می کنند تا حادثه یا واقعه ای را هیچگاه فراموش نکنند و به تعبیری با این روش برای خود خط و نشانی می کشند تا موضوعی خاص را هیچگاه از یاد مبرند که این نشان از مشکلات روحی و روانی فرد اقدام کننده و متقاضی چنین شیوه هایی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۹ دی ۱۳۹۴
اول ما خلق الله العقل
مستشاران کفتار پیر سیاست ، انگلیس ، در اقصی نقاط جهان پراکنده شدند و با موذی گری آداب و فرهنگ مردم کشورهای مختلف آشنا شدند و آنچه از ایشان دیدند را ثبت کرده و به اتاق فکرشان که مخلوطی از صهیونیستها و سرمایه داران بود تحویل دادند .

ایشان هم برای تحصیل ثروت و گاه ارزیابی ملتها ، تغییراتی در آن بوجود آورده و بخورد مردم جهان دادند ، خزینه ما بد شد و جک حوضی جای آن نشست ، خالکوبی بد ، و تتو نماد روشنفکری و ...

اگر با بصیرت و آگاهانه به واردات فرهنگی بنگریم ، هرگز آلت دست اجانب نمی شویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۹ دی ۱۳۹۴
خداهمه مریضهارو شفابده امین یه عده زیادی از مردم از گرسنگی وبی پولی نمیدون چی کار کنن بعد یه عده ای پولشونو اینجوری حروم میکنن خدایا مارو نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۴
دیوانگی.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۹ دی ۱۳۹۴
واقعا که چی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۹ دی ۱۳۹۴
واقعا که چی شه
آخرین اخبار