من یک بزهکارم!

صف طولانی مسافران اتوبوس است، هر کدام هراز گاهی زیر چشمی ساعت‌شان را نگاه می‌کنند و آدم‌های روبرویشان را می‌شمارند اتوبوس که می‌آید پسری جوان با ظاهری نامتعارف و شرور خارج از صف می‌دود و بی توجه به اعتراض سایرین وارد اتوبوس می‌شود.

من یک بزهکارم!به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛صف طولانی مسافران اتوبوس است هر کدام هراز گاهی زیر چشمی ساعت‌شان را نگاه می‌کنند و آدم‌های روبرویشان را می‌شمارند اتوبوس که می‌آید پسری جوان با ظاهری نامتعارف و شرور خارج از صف می‌دود و بی توجه به اعتراض سایرین وارد اتوبوس می‌شود دستش را به نشانه‌ی بی اهمیت بودن آدم‌های دور وبرش تکان می‌دهد و می‌گوید ساکت!

 آنها  که پر سن و سال‌تر و با تجربه‌ترند می‌فهمند که هم کلامی با جوان پیامدش بی حرمتی است و سایرین را با علامت سر تایید کرده و تشویق به سکوت می‌کنند.

پسر جوان پاهایش را انداخته است روی هم و در حالی که  با هندزفری توی گوشش ور می‌رود که کنارش  مرد چهار شانه‌ی مرتبی کلافه شده و عقب می‌رود و تذکری نمی‌دهد.

در جامعه علل و عوامل زیادی وجود دارند که باعث بروز آسیب‌های اجتماعی  می‌شوند اما گذشته از همه این‌ها عوامل معطوف به شخصیت و عوامل فردی در ابتدای شکل گیری شخصیت افراد قرار دارند.

عوامل شخصیتی به عدم تعادل روانی، شخصیتی و اختلال در سلوک و رفتار گفته می‌شود، معمولا ویژگی‌های شخصیتی افراد بزهکار و کجرو، بی قاعدگی رابطه و ارتباط میان فرد و جامعه و ارتکاب رفتارهای نا به هنجار و خلاف مقررات اجتماعی است.

اعمال و شیوه‌های رفتاری این گونه افراد نظام اجتماعی را مختل می‌کند و باعث می‌شود که رعایت ارزش‌های  اخلاقی و هنجار در جامعه و نزد سایر افراد زیر سوال برود.

آدم‌هایی که از آنها حرف می‌زنیم خود محور، پرخاشگر و هنجار شکن‌ هستند و معمولا ظاهری فریبنده دارند آنها ابدا پایبند به قواعد و مقررات و هنجارهای اجتماعی نیستند و به دنبال هر چیزی می‌روند که جلب توجه کنند .

توجه به این نکته می‌تواند راهگشا باشد که این ناهنجاری‌ها با توجه به شخصیت افراد می‌تواند به چند گونه ظهور کند، برخی از آنها به علت سرکوب خواسته‌ها و فقدان ارضای تمایلات درونی، از کانون خانواده بیزار شده و به رفتارهای نا به هنجار نظیر فرار از خانه، ترک تحصیل، سرقت واعتیاد گرایش پیدا می‌کنند.

 اما گروه دیگر افرادی برون گرا و به دنبال لذت جویی آنی هستند  و دوست دارند در انواع میهمانی‌‌ها و جشن‌ها شرکت کرده و هیجان و ماجراجویی داشته باشند به همین دلیل دست به اعمال خلاف و بزهکارانه می‌زنند و سرانجام گروهی از افراد بزهکار نیز مشخصه بازرشان، پرجوش‌ و خروشی و بیان اغراق آمیز و هیجانی،‌روابط طوفانی بین فردی، نگرش خودمدارانه و تاثیر پذیری از دیگران است این گونه شخصیت‌ها برای اینکه خودشان را نشان بدهند هر تجربه‌ای را حتی اگر برایشان گران تمام شود انجام می‌دهند.

"سینا" 20 ساله است او با دوستانش شرط بسته است که حال یک استاد را بگیرد و برای به وقوع پیوستن این اتفاق هر کاری می‌کند تا سایر دانشجو‌ها به او به چشم یک قهرمان نگاه کنند او با ولع تمام برای من توضیح می‌دهد که با ارسال پیامک‌های ناشناس چطور توانسته میان یک خانواده را به هم زده و زندگی‌شان را تیره و تار نماید.

مشکلات روحی و روانی که منجر به رفتارهای ضد اجتماعی  می‌شوند را می‌توان مانند یک قطار نامیزان پشت سر هم ردیف کرد ضعف عزت نفس، فقدان اعتماد به نفس،‌احساس عدم جذابیت،‌افسردگی شدید، شیرایی و اختلال خلقی از ویژگی‌هایی است که فرد را مستعد انجام رفتارهای نسنجیده و انحرافی می‌کند.

اما علاوه بر عوامل شخصیتی، عوامل فردی نیز در بروز این گونه ناهنجاری‌ها تاثیر گذارند ، "آرزو" دختر 36 ساله‌ای است که هنوز موفق به ازدواج نشده است او از  مدینه فاضله‌ی که ماهواره‌ها برایش تبلیغ کرده‌اند صحبت می‌کند وآمال و آرزویی جز زندگی در غربت ندارد. آرزو امکان رفتن و اقامت ندارد و سعی کرده است زندگی‌اش را در کشور خودش با  فرهنگ هدیه‌ی غرب بسازد، از نظر آرزو اعمال او ناهنجاری نیست و او به خاطر اینکه چند روز زندگی‌اش خوش باشد تن به هر کاری می‌دهد اعمال خلاف عرف و اجتماع از نظر آرزو باید عادی شود چرا که او اعتقاد دارد که آزادی معنایش این است .

"سورنا" یک مرد جا افتاده و بالغ است او در چند سال اخیر نامش را عوض کرده است و دوست ندارد هیچکس بداند نام سابق او چیست "سورنا" ازدواج کرده است  اما میل به قدرت طلبی او در خانواده‌ مرزهای عاطفی را تخریب کرده او در گذشته به خاطر شکست در تحصیلات و ناتوانی در پاس کردن واحدهای درسی‌اش ، خانواده را پشت سر گذاشته است و حالا می‌خواهد در زندگی جدیدش خودی نشان دهد حالا همسرش از او شکایت کرده و او یک پرونده برای خشونت علیه همسرش در دادگاه دارد.

از دیگر عوامل فردی ایجاد کننده‌ی آسیب‌های اجتماعی می‌توان به تنوع طلبی، زیاده خواهی و عدم تربیت صحیح و هدایت درست این غریزه اشاره کرد که منجر به بی بند و باری و روحیه فاسدی می‌شود که برای تامین زیاده خواهی‌هایش حاضر است دست به هر کاری بزند.

نکته‌ای که جامعه شناسان را بر آن داشته است که به بررسی اقدامات پیشگرانه ی ناهنجاری‌ توجه بیشتری داشته باشند تاثیر و سرایت ناهنجاری‌ها به ایجاد هنجارهای کاذب در اجتماع است رفتارهایی که اگر زودتر به دادشان نرسیم فرهنگ و تمدن ما را نشانه می‌روند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار