مشهد؛

برگزاری همایش علمای واقف و بزرگداشت مرحوم آیت الله مروارید در مشهد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به فرموده امام خمینی (ره) مرحوم آیت الله مروارید از قهرمانان عرصه فلسفه و اخلاق است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت‌الله سید احمدخاتمی در همایش بزرگداشت علمای واقف و بزرگداشت مرحوم آیت الله مروارید افزود: حوزه علمیه خراسان مظلوم واقع شده و با وجود عالمان دینی که در این شهر هستند باید رسانه‌ها شخصیت‌های تاثیرگذار را به خوبی معرفی کنند زیرا عالمان دین، سخنگویان دین هستند.

وی تصریح کرد:روحانیت به دلیل جاذبه اش در قلب‌ها جای دارد و مرحوم آیت‌الله مروارید از جمله شخصیت‌های بودند که به معنای واقعی یک روحانی کامل بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نخستین جاذبه روحانیت در معنویت عملی است و نه شعاری است، ادامه داد: آیت‌الله مروارید نیز جزء روحانیان شاخصی بود که اخلاق و واجبات و مستحبات این عالم ربانی جاذبه ایجاد می‌کرد.

آیت الله خاتمی گفت: روحانیت شناسنامه عظیم دین است و نباید کاری کنیم که این شناسنامه خدشه‌دار شود زیرا بیش از گفتار یک روحانی رفتار وی مهم است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از جاذبه های روحانیت مسئله زهد و ساده زیستی است، افزود: مردم به عالمان دینی عشق می ورزند و بیش از گفتار علما رفتارشان باعث جذب دین می شود و جاذبه روحانیت مردمی زیستن است

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله مروارید ساماندهی دین مردم را در این میدانست که برای ساختن مردم باید برای هر 10 نفر یک طلبه داشته باشیم و ایشان به مسئله سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در پرورش طلبه‌ها توجه زیادی داشتند.

آیت الله خاتمی افزود: معنوی زیستن یعنی آن که رفتاری قرآنی و اهل بیتی داشته باشیم و شخصیت آیت الله مروارید به فرموده امام خمینی (ره) از قهرمانان عرصه فلسفه و اخلاق است.

وی گفت: امروز روحانیت به عنوان یک نهاد مقدس و یک امانت در دست دارد و باید در جهت پرورش جامعه دینی به خوبی از آن محافظت کند.

خراسان رضوی رتبه اول را در موقوفات حوزه علمیه در سطح کشور دارد

مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی درمراسم بزرگداشت آیت الله مروارید گفت:در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) بعد از مرگ انسان سه چیز از او به یادگار می ماند،یک وقف به عنوان صدقه جاریه،علمی که از آن نفع برده شودو فرزند صالحی که منشا خدمت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد ادامه داد:اگر همه گروه ها و اصناف که در زمینه وقف اقداماتی داشته اند را در نظر بگیریم قطعا علما و روحانیت در صدر جایگاه قرار دارند و همیشه از وقف و موقوفات دفاع داشته اند .

وی تصریح کرد:موقوفات خراسان رضوی رتبه اول در بین حوزه های علمیه در سطح کشور را داراست که ناشی از تاثیر اجتماعی است که علمای حوزه های علمیه در بین آحاد مردم داشته اند و از جمله آیت الله مروارید از علمای صاحب تاثیر و نفوذ بین مردم بودند.

وی گفت: آیت الله مروارید ازعلمای پارسا و پرهیزکار بودندکه هم از اموال خودشان وقف دداشتند و هم امین و مورد اعتماد مردم بودند و اموالشان را برای حوزه های علمیه وقف می کردند.

ثبت 400 موقوفه حوزه علیمه در خراسان رضوی

حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در این همایش گفت:در استان موقوفه های زیادی داریم و که حدود400 مدرسه علیمه موقوفه هستند و 200 مدرسه علمیه توسط علمای دین وقف شده است.

در پایان مراسم از خانواده آیت الله مروارید تجلیل و قدردانی شد و همچنین از کتاب اسناد موقوفات حوزه علمیه مشهد نیز رونمایی شد

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.