اصفهان؛

بابانوئل در جلفای اصفهان هدیه می دهد

در نیمه نخست دی بیش از هر چیز، بوی سال نوی میلادی در قلب خیابان نظر شرقی، وکلیسای خوش نقش و نگار «وانکـ» به مشام می رسد . گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، در امپراطوری روم سال ها قبل از مسیحیت و در زمان بت پرستی مردم روز 25دسامبر را روز تولد خدای خورشید می دانستند وبا اجرای مراسمات با شکوه این روز بزرگ را جشن می گرفتند.

ارامنه پس از کوچ بزرگ از جلفا یعنی در سال ۱۶۰۵ به دستور شاه عباس به اصفهان آمدند و در این منطقه ساکن شدند و اگرچه شاید در ابتدا با میل و رغبت به این مکان نیامدند اما در حال حاضر وطنشان ایران است و خود را اصفهانی اصیل می دانند و به آداب شهروندی پایبندند.

حالا در نیمه نخست دی بیش از هر چیز، بوی سال نوی میلادی در قلب خیابان نظر شرقی، وکلیسای خوش نقش و نگار «وانکـ» به مشام می رسد.

با این وجود کلیسای ارامنه از جمله کلیسای وانک استان اصفهان که از کلیساهای ارتودوکس به شمار می رود به همان تاریخ سنتی میلاد مسیح پایبند است و شامگاه پنجم ژانویه و سحرگاه ششم ژانویه را جشن می گیرند ولی اکثریت جامعه ی مسیحیت 25ام دسامبر را روز کریسمس میدانند .

بابانوئل هم این روزها در جلفا قدم می زند به همشهریانش هدیه می دهد .

به محله جلفا در قلب خیابان نظر شرقی که می روی مغازه هایی با نامهای مختلف از جمله آرارات که با کاجهای بزرگ تزیین شده است توجه مردم را به خود جلب می کند؛ آرارات ، نام رشته کوهی است در ارمنستان که دو قله ماسیس کوچک و ماسیس بزرگ را در بلندترین نقاط خود دارد؛ این کوهستان برفی، جزء مفاخر ارمنی هاست و نماد نوستالژیک سرزمینی از دست رفته برای این ملت مهاجر است .

واژه ی کریسمس به معنای میلاد مسیح است .

لحظه ی تحویل سال بلا فاصله چند روزه از میلاد مسیح در یکم روز ژانویه با گردش 36روزه در طول سال جشن گرفته می شود.

قابل ذکر است که آیین مسیحیت نیز مانند دیگر ادیان الهی با مخالفان خود دست وپنجه نرم کرده است وچه بسا طرفداران بسیار زیادی که در راه حفظ ایین مقدس مسیح جان باخته اند و اما نور مقدس این ایین الهی را از بلایا حفظ وسینه به سینه منتقل کرد

گالستانیان یکی از ارامنه محله جلفای اصفهان گفت : از مهمترین رسومات این اعیاد برگزاری مراسم مذهبی در تحویل سال است که در 30دقیقه ی بامداد و روز یکم پنجم وششم ژانویه در کلیساها برپا می شود .

وی در خصوص شخصیت بابا نوئل در مراسم کریسمس گفت : بابانوئل در فرهنگ وملل گوناگون اسم ها ومعانی مختلفی به خود اختصاص داده است مانند سانتاکلوئز و پدر زمستان که شخصیتی افسانه ایی است درجهان مسحیت عده ایی آن را مردی در سرزمین یخ ها در شمال یاد میکنند که در روز کریسمس برای کودکان خوب هدیه می آورد.

وی هنوز هم بزرگترها تاکید بر واقعی نشان دادن چهره ی بابانوئل به عنوان یک شخصیت مثبت و سازنده در تصورات کودکان دارند.

گالستانیان اضافه کرد : درخت کریسمس ریشه در پرستش خدایان گوناگون دارد که پرستش درخت نیز در آن زمان طرفداران خود را داشته است .

وی گفت : از همان زمان درخت ها معانی مختلفی به خود گرفتند و درخت کاج که همیشه سرسبز است نماد استواری سرسبزی و برکت در زندگی مسیحیان به شمار می رود.

با این حال که تزئین درخت قدمتی بیش از 200تا 300سال ندارد اما تزئین درخت با اسباب بازی ها وتندیس ها ودیگر وسایل تزیینی جای تزئین درخت با شمع که نمادی از نور مقدس بود را گرفت .

گفتنی است دیدوبازدیدها و دور همی های خانوادگی از دیگر برنامه های این اعیاد است و کوکوی سبزی وماهی در سفره ی کریسمس ارامنه اصفهان به چشم می خورد .


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.