شیراز؛

گرامیداشت شب زایش مهر در پارس

با فرا رسیدن شب چله، فارسی ها زاد روز خورشید را جشن می گیرند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در اين شب، يعني شب نخستين ماه دي، مردم فارس گرد هم می آیند، صله ارحام به جا می آورند و شب زنده داري مي كنند.

امیر حسین حکمت نیا مدرس دانشگاه می گوید: یکی از مراسم ایرانیان که از دوران باستان تاکنون حفظ شده جشن شب یلدا است این جشن در 30 آذر 1387 به عنوان میراث معنوی ایران به ثبت رسید.

این باستان شناس شیرازی ادامه می دهد: مردم فارس به مناسبت فرا رسیدن طولانی ترین شب سال همچون سایر نقاط کشور مراسم خاصی دارند از آن جمله خانه تکانی، شب زنده داری و تبریک گفتن چهره به چهره است.

وی بیان می کند: همچنین مردم فارس سفره ای مانند سفره نوروز می گسترانند و در آن آینه، گل نرگس، قاب عکس حضرت علی (ع)، آب سرد و چند لاله قرار می دهند و اسپند دود می کنند.

امیر حسین حکمت نیا می افزاید: انواع خوراکیهای گرم مانند رنگینک ارده و خرما و ارده شیره و از انواع و اقسام میوه ها اغلب قرمز آن بر سر سفره گذاشته می شود از آن جمله هندوانه، انار، انگور، سیب و مرکبات چون معتقدند قرمزی نماد زندگی و خورشید است.

آجیل شیرین نیز در این سفره گذاشته می شود آجیل شیرین مخلوطی از انجیر، مویز، توت خشک، قصبک، برنجک، نخودچی کشمش، مغز بادام، شکرپنیر، قیصی، برگه هلو و مغز گردو است.

از غذاهای رایج شیرازیها در این شب هویج پلو، کلم پلو و سیر پلو است.

شیرازیها معتقدند آدمی دارای دو طبع گرم مزاج و سرد مزاج است. معمولا در شب یلدا سرد مزاج ها اگر بخواهند طبع‌شان برگردد باید چیزهای گرم بخورند و برعکس گرم مزاج ها باید چیزهای سرد بخورند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: از دیگر اعتقادات مردم فارس آن است که در صورت خوردن هندوانه در این شب از گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان هستند.

وی اظهار می کند: از دیگر آداب و رسوم مردم فارس قربانی کردن در کازرون، شیربرنج در مرودشت، درست کردن هفت تخم گیاهی در فسا، آش دوغ در فیروزآباد و پختن کماچ ( نوعی شیرینی ) در داراب و ... است.

امیر حسین حکمت نیا می گوید: خواندن قرآن، فال گرفتن بویژه با دیوان حضرت حافظ، شاهنامه خوانی، ختم انعام، قصه‌هایی از عشق جاودانه شیرین و فرهاد، معما، شعبده بازی، ترانه خوانی و عاشیق ( موسیقی ) از دیگر مراسمی است که بین مردم فارس متداول است.
جشن یلدا از دوران هخامنشیان رایج بوده است.

یلدا در لغت نامه دهخدا، لغتی سریانی است به معنی میلاد عربی، و چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می کرده اند از این رو بدین نام نامیده اند. باید توجه داشت که جشن میلاد مسیح (نوئل ) که در 25 دسامبر تثبیت شده، طبق تحقیق محققان در اصل، جشن ظهور میترا (مهر) بوده که مسیحیان در قرن چهارم میلادی آن را روز تولد عیسی قرار دادند.

در فرهنگ لغت عمید، یلدا شب آخر پاییز و اول زمستان است که همزمان با ولادت حضرت عیسی است.

در فرهنگ فارسی معین، یلدا واژه ای سُریانی و به معنای تولد و زایش است. یعنی تولد مهر (متیرا) در شب اول زمستان که بلندترین شب سال است و ایرانیان به یُمن تولد مهر در این شب جشنی برپا می کنند.

انتهای پیام/س
برچسب ها: پارس ، شب ، زایش ، مهر ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.