نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر؛

پردیس ملت؛ کاخ مردمی جشنواره فجر/ معرفی آثار تا ۲۰ دی/ «آشغال های دوست داشتنی» معضل هرساله

نشست خبری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و اهالی رسانه آغاز شد.

محمد حیدری دبیرسی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در نشستی با نمایندگان رسانه ها در خصوص بخش سودای سیمرغ گفت:  جوایز مشترک جشنواره حذف شده و قرار است فیلم اولی‌ها را دوباره به سودای سیمرغ برگرداندیم.

پردیس ملت؛ کاخ مردمی جشنواره فجر/ معرفی آثار تا ۲۰ دی/ «آشغال های دوست داشتنی» معضل هرساله

وی ادامه داد: امیدواریم مدیریت جشنواره از مدیران دولتی به هنرمندان منتقل بشود.

* حفظ آرامش علت اصلی اعلام نشدن اسامی هیات انتخاب
حیدری در خصوص اعلام نشدن اسامی هیات انتخاب فیلم ها عنوان کرد: ما قصد پنهان کردن اسامی را نداشتین چراکه همزمان با اعلام لیست فیلم های راه یافته به بخش مسابقه اسامی آنها را نیز اعلام خواهیم کرد. هدف مان این بود که این هیئت با آرامش و دقت کارشان را بکنند. زمانی که به طور رسمی اسامی را اعلام نکردیم به این دلیل بود که کسی برای مصاحبه و مسایل رسانه‌ایی سراغ اعضای هیئت نرود اما به احتمال فراوان برای دور ماندن از حواشی سال آینده بخش هیات انتخاب حذف شود.

حیدری گفت: همه اهالی سینمای ایران در ارتباط با یکدیگر «رفاقت» دارند اما در جشنواره فیلم فجر بر اساس کیفیت آثار به «رقابت» با یکدیگر می‌پردازند و این موضوع بدیهی و طبیعی است. در نقد جشنواره و در نقد آثار سینمایی باید تفاوت این رفاقت و رقابت‌های عادلانه مورد توجه قرار گیرد.

*بزرگداشت برای محمدمهدی دادگو 
دبیر جشنواره سی و چهارم در خصوص بخش بزرگداشت‌ها عنوان کرد: برای بزرگداشت چهار تن از بزرگان سینما به سراغ عزیزانی رفتیم که تاکنون برای آنان در جشنواره فیلم فجر بزرگداشتی برگزار نشده است. شاید سینماگران بسیاری برای برگزاری بزرگداشت در جشنواره فیلم فجر مورد نظر باشند اما برای برخی از بزرگان مورد نظر دو یا سه بار بزرگداشت گرفته شده بود. در بخش بزرگداشت جشنواره همانطور که قبلا گفته شده بود از رضا کیانیان، مهدی فخیم زاده و رویا تیموریان امسال تقدیر خواهد شد اما محمدمهدی دادگو تهیه کننده سینما نیز در این لیست قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این بزرگان افراد شناخته شده‌ای در سینما هستند و قطعا آنان جز افرادی هستند که تلاش‌های موثری برای سینما داشتند. حضور دو بازیگر نام آشنای سینمای ایران و با سابقه درخشان و حضور یک کارگردان با سابقه سینما که فعالیت‌هایی در حوزه بازیگری داشته و همچنین تقدیر از یکی از تهیه کنندگان زحمت کش سینمای ایران که فیلم‌های خوبی را تقدیم سینما کرده مجموعا چهار بزرگداشت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را تشکیل می‌هد.

محمد حیدری گفت : در بخش مستند 85 فیلم شرکت کردند که 9 فیلم به جشنواره نرسید . شش فیلم توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار گرفت. در بخش هنر و تجربه نیز 76 فیلم راسال شد که به دلیل آماده نبودن 3 فیلم 73 فیلم مورد بازبینی قرار گرفت.

*20 دی زمان اعلام بخش رقابتی جشنواره
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با رد بازبینی آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد از سوی گروه‌های مختلف گفت: تنها هیات انتخاب این فیلم‌ها را دیده و درباره آثار رسیده به بخش مسابقه تصمیم گرفتند.

حیدری درباره آغاز به کار هیات انتخاب گفت: هیات انتخاب از ۱۲ آذر کار خود را آغاز کرده و طبق جدول زمانبندی تا ۲۰ دی ماه فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره در بخش رقابتی معرفی خواهند شد.

پردیس ملت؛ کاخ مردمی جشنواره فجر/ معرفی آثار تا ۲۰ دی/ «آشغال های دوست داشتنی» معضل هرساله

وی درباره انتشار اخبار نادرست از سوی برخی رسانه‌ها و افراد مبنی بر بازبینی آثار رسیده به جشنواره از سوی گروهی غیر از هیات انتخاب یاد آور شد: صحبت‌هایی که در این باره شد غیر منصفانه بود؛ باید منصفانه به این مسئله نگاه کنیم. همه ما در برابر کاری که می‌کنیم مسوول هستیم.

دبیر دوره سی و چهارم فیلم فجر افزود: در فضایی که همه تولیدات سینمای ایران به دست ما سپرده شده بود، گروهی یا شخصی بجز ترکیب هفت نفره هیات انتخاب فیلم‌ها را ندیدند و راجع به فیلم‌ها اظهار نظری نکردند. بعد از پایان انتخاب فیلم‌ها اهالی رسانه می‌توانند با هیات انتخاب وارد گفت‌و‌گو شوند. جشنواره از فیلم‌ها تمام و کمال صیانت کرده و تنها نتیجه نهایی از سوی هیات انتخاب اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد:هیات انتخاب بخش مستند شامل افرادی چون محمدرضا شعبانی، مجید خالقی سروش، آرش لاهوتی و آزاده بیزارگیتی هستند که آثار راه یافته به بخش مستند روز سه شنبه اعلام خواهند شد.

حیدری تصریح کرد: 18 دی ماه اسامی بخش های مختلف اعلام خواهد شد و 30 دی ماه هم جدول فیلم‌ها برای پیش فروش بلیط ارائه خواهد شد.

*جشنواره فجر سیاسی نیست
محمد حیدری گفت: جشنواره فیلم فجر، جشن مردمی سینمای ایران است و جشنواره سیاسی نیست. انتخابات هم در زمان خودش انجام می شود و ما را با سیاست کاری نیست.

وی ادامه داد: فیلم هایی که در بخش نگاه نو دیدیم از همه ژانرهای مختلف اعم از سینمای دفاع مقدس، اجتماعی و سیاسی بودند که به زودی آمار دقیق تری از آنها را هم اعلام خواهیم کرد. در هر صورت فیلم ها تابع شرایط سیاسی روز ما هستند و فیلمسازان هم با نگاه تیزبینانه ای به این رویدادها می پردازند اما آن چیزی که ما در بخش فیلم های اول دیدیم نوید تنوع موضوعاتی است .

پردیس ملت؛ کاخ مردمی جشنواره فجر/ معرفی آثار تا ۲۰ دی/ «آشغال های دوست داشتنی» معضل هرساله

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده ام که سایه ممیزی همچنان بر روی فیلم ها مخصوصا در بخش نگاه نو وجود دارد پاسخ داد: برای ما کیفیت اثر خیلی مهم هست و این موضوع در دستور کار جشنواره فیلم فجر قرار دارد.

وی ادامه داد: ما هم تابع پروانه ساخت و نمایش هستیم اما تمامی آثار در بخش نگاه نو همان آثاری هستند که معرفی کردیم و کسی نمی تواند آن را کتمان کند باید چارپوب را رعایت کنیم.

*«آشغال های دوست داشتنی» را به هیات انتخاب ارائه نکردیم
دبیر جشنواره در خصوص حضور فیلم «آشغال های دوست داشتنی» گفت: فیلم «آشغال های دوست داشتنی» معضل هرساله جشنواره است. این فیلم در جشنواره سی و دوم فرم پر کرده اما پروانه نمایش نگرفت. براساس آیین نامه نمی تواند این فیلم تقاضای حضور داشته باشد به همین خاطر این فیلم را به هیات انتخاب ارائه نکردیم.

محمد حیدری در ادامه نشست رسانه‌ای خود از افزوده شدن بخش انیمیشن به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خبر داد و یادآور شد: با توجه به تاکیدات ریاست سازمان سینمایی در جهت حمایت از آثار انیمیشن و توسعه و رشد این نوع آثار و همچنین جشنواره فیلم فجر، بخشی را به آثار تولید شده در این بخش اختصاص داده است.

دبیر جشنواره در خصوص برگزاری جشنواره در دیگر استان ها و کشورهای خارجه گفت: در صورتی که منابع مالی تامین شود برگزاری در استان ها امکانپذیر خواهد بود اما در غیر این صورت هر استان می تواند به صورت مشارکتی این جشنواره را برگزار کند. همچنین در کشورهای خارجی نیز 5 کشور قطعی شده که 25 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

حیدری با اشاره به زمان نمایش فیلم در کاخ جشنواره در خصوص نشست خبری فیلم ها بیان کرد: امسال برای نظم بیشتر و شکل‌گیری فضای حرفه‌ای جلسات مطبوعاتی صبح برگزار می‌شود تا اهالی رسانه بتوانند در فضایی ارام فیلم‌ها را ببینند که البته ساعت‌های دقیق آن‌ها اعلام می‌شود.

*اختصاص بخش مجزا به انیمیشن
وی با بیان اینکه ۷ فیلم انیمیشن در این بخش حضور دارند، توضیح داد: سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در راستای حمایت از آثار انیمیشن بخشی را به این آثار اختصاص داده و فیلم‌های حاضر در این بخش بایکدیگر رقابت خواهند کرد.

پردیس ملت؛ کاخ مردمی جشنواره فجر/ معرفی آثار تا ۲۰ دی/ «آشغال های دوست داشتنی» معضل هرساله

وی تاکید کرد: سازوکار داوری و جزئیات این بخش در روزهای آتی از طریق روابط عمومی جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد.

*تغییر رویکرد جشنواره در اطلاع رسانی اخبار
حیدری در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان جلوی انتشار برخی اخبار پیش از اعلام رسمی آن‌ها را گرفت، اظهار کرد: قطعا صیانت از خبرها بر عهده جشنواره است. اما خواهش می‌کنم بر اساس احترام متقابل؛ خبرها را با بخش خبری جشنواره دنبال کنید.

وی همچنین ادامه داد: به هر حال وظیفه ما این است که از انتشار برخی اخبار جلوگیری کنیم که هیجان جشنواره از بین نرود. قطعا بخش های خبری جشنواره توسط نمایندگان شما اداره می‌شود و دوستانی در دبیرخانه دارید، اما این رفاقت‌ها نباید باعث انتشار اخبار شود، برخی اخبار را پیش از این نشست می‌توانستیم اعلام کنیم، اما برای احترام به شما منتشر نکردیم و می‌خواستیم اتفاق‌ها در مراسم و برنامه‌های مشخص رخ بدهد. با این حال فکر می کنم باید رویکرد را تغییر دهیم و خبرها در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر کنیم.

*پردیس ملت کاخ مردمی جشنواره فجر
وی در خصوص بخش هنر و تجربه و آخرین زمان بازبینی فیلم ها گفت: بازبینی فیلم های بخش سودای سیمرغ تا امروز خواهد بود و فیلم های ویدئویی نیز می توانند در بخش هنر و تجربه حاضر شوند.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حضور بخش هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: ما در این بخش همانطور که در فراخوان اعلام شد، تابع قانون و مقررات خودشان هستیم، حتی در جوایز هم تندیس جشنواره را نمی‌گیرند و حضورشان بیشتر به جهت حمایت از این بخش است و با پروانه ویدئویی هم می‌توانند شرکت کنند. هنر و تجربه شرایط جدید و خوبی برای اکران فیلم‌ها را به وجود آورده است. آثار خوبی را هم می‌بنیم. قطعا هنر و تجربه با جایگاهی که امروز به دست آورده است، می‌تواند با یک جشنواره مجزا کار خودش را ادامه بدهد.

وی در ادامه با تاکید بر کیفیت خوب آثار در بخش نگاه نو، اضافه کرد:تلاش ما این است که بیش از دو اثر از این بخش به سودای سیمرغ راه پیدا کنند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در خصوص کاخ مردمی جشنواره عنوان کرد: امسال آرای مردمی به صوت مکانیزه جمع‌آوری خواهد شد و پردیس ملت نیز به عنوان کاخ مردمی انتخاب شده است.

وی در پاسخ به سوال نماینده رادیو درباره رسیدگی به مشکلات اهالی رادیو در پوشش خبری جشنواره که در سال های گذشته اتفاق افتاده، یادآور شد: با توجه به این که جشنواره رویداد بزرگی هست و انعکاس خبری آن توسط مطبوعات صورت می گیرد، رادیو هم جایگاه ویژه ای برای ما خواهد داشت و حتما اهالی رادیو در تعامل با روابط عمومی با کیفیت بهتر و خدمات بیشتری امسال در جشنواره حضور خواهند داشت.

دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در خصوص امکان بیشتر شدن بخش های مورد داوری در بخش نگاه نو گفت: می دانید که در این زمینه محدودیت های زیادی وجود دارد و شاید ما در سال آینده شاهد این باشیم که بخش نگاه نو در جشنواره مجزایی مورد داوری قرار بگیرد. ما به بحث کیفی فیلم اولی ها اهمیت می دهیم و فیلم اولی ها امسال نشست مطبوعاتی خواهند داشت.

پردیس ملت؛ کاخ مردمی جشنواره فجر/ معرفی آثار تا ۲۰ دی/ «آشغال های دوست داشتنی» معضل هرساله

*سهیمه رسانه‌ها حدود یک سوم شده است

سیدصادق موسوی با اشاره به اینکه ما در کشور کاخی برای اهالی مطبوعات نداریم، تاکید کرد: برج میلاد به عنوان کاخ اصلی جشنواره برای عوامل تولید، خبرنگاران و اهالی رسانه، منتقدان و هنرمندان برپا خواهد بود.

وی ادامه داد: ایده ما احترام به رسانه‌ها بود و ممکن است این تصور وجود داشته باشد که برخی سانس‌ها در زمان نمایش فیلم‌ها پر نمی‌شود، ولی خیال ما آسوده است که ازدحام غیر قابل کنترلی که باعث بشود برخی روی سکوها بنشینند را نداشته باشیم.

موسوی تاکید کرد: ما به دنبال احترام و نظم توامان هستیم و با این برنامه مطمئن هستیم در شلوغ ترین سانس‌ها هم شان شما اهالی رسانه از بین نمی‌رود. همچنین باید از انعطاف دوستان رسانه‌ای تشکر کنم چون سهمیه‌های امسال در مقایسه با سال گذشته حدود یک سوم شده است.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در خصوص  همکاری با بنیاد خیریه کتایون ریاحی اظهار داشت: امسال و برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر، بنیاد «کمک» به ریاست کتایون ریاحی، بازیگر شناخته شده سینمای ایران است، در کنار جشنواره قرار گرفته و مسئله اصلی را بر نیکوکاری در میان اقشار مختلف جامعه قرار داده‌ایم. امیدواریم این اتفاق به شکل مطلوبی برگزار شود و روند آن در سال‌های بعد نیز ادامه داشته باشد.

وی در خصوص  همکاری با بنیاد خیریه کتایون ریاحی بیان کرد: جشنواره فجر با بنیاد خیریه کتایون ریاحی که در حمایت از کودکان ناشنوا شکل گرفته همکاری خواهد کرد.

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری محمد حیدری برگزار می شود.

1/اسامی بخش نگاه نو جشنواره فجر اعلام شد


2/رونمایی از پوستر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.