مشوق‌های ترجیحی بهترین راهکار نوسازی بافت‌های فرسوده/32 دستگاه اجرایی در نوسازی مسئولیت دارند

نوسازی بافت فرسوده برنامه‌ای است برای توسعه مجدد مناطق مختلف یک شهر یا روستا که ساکنانش از بافت‌های فرسوده و قدیمی رنج می برند.

آماده///////// مشوق‌های ترجیحی بهترین راهکار برای نوسازی بافت‌های فرسوده / 32 دستگاه اجرایی در نوسازی بافت‌های فرسوده مسئولیت دارند

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در بسیاری از مناطق بافت فرسوده شهری، با توجه به اقدامات خود سرانه برخی افراد، صدور مجوزهای بلند مرتبه سازی دراین نوع بافت‌ها روبه افزایش است و برج‌هایی فارغ از الگوهای شهری در پیچ و خم شلوغی این مناطق قد علم می کنند.

** کوچه‌های تنگ و باریک معضل دیرینه شهر تهران

اگر در بافت فرسوده پایتخت قدم بزنید معنای واقعی بافت فرسوده را از نزدیک لمس می کنید، شاهد کوچه پس کوچه‌های باریک با خانه‌هایی کوچک و نیمه مخروبه که هرگز در شأن پایتخت نیست خواهید بود.

چه کودکانی که آرزوی بازی کردن در این کوچه پس کوچه ها را داشته‌اند اما به دلیل تنگ و باریک بودن معابر برای بازی کردن به محله های دیگری می‌رفتند. اتاق‌های تودرتو و کوچک، سکوت ساختمان، سقف کوتاه دیگر برای ساکنان این خانه‌ها تکراری و کسل کننده شده است.

عباداله فتح‌اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه 36 درصد بافت های فرسوده تهران نوسازی شده است، اظهار داشت: طبق اعلام دولت در کل کشور 5.12 درصد بافت‌های فرسوده نوسازی شده است.

وی در برنامه زنده شبکه خبر با موضوع بررسی علل کندی بهسازی بافت‌های فرسوده با بیان اینکه بر اساس آمار دولت، منهای تهران در سطح کشور تنها 7 درصد نوسازی صورت گرفته است، گفت: بافت فرسوده با سه مؤلفه ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام تعریف می‌شود که در تهران با تمام مشکلات و عدم هماهنگی بین متولیان امر نوسازی 36 درصد بافت‌های فرسوده‌ بهسازی شده است.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه طبق پنج ساله چهارم و پنجم باید سالانه 10 درصد بافت‌های فرسوده و ناکارآمد نوسازی می‌شد، افزود: قانونگذاری برای این امر ساز و کار را تعبیه و در اختیار دولت، مدیریت شهری و مدیران اجرایی قرار نداده است و نظارت متناسب با حجم این مأموریت هم در بستر برنامه اتفاق نیفتاده است.

فتح‌اللهی با اشاره به برخی از اظهار نظرها مبنی بر پیشرفت یک درصدی ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده شهر تهران که دور از واقعیت عینی است، عنوان کرد: میانگین سالانه بین 3 تا 5 درصد بافت‌های فرسوده شهر تهران نوسازی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران برای نوسازی بافت‌های فرسوده اقدامات و تخفیف‌های زیادی را در نظر گرفته‌اند، تصریح کرد: طبق قانون، شهرداری‌ها موظفند 50 درصد عوارض نوسازی املاک واقع در بافت فرسوده را تخفیف دهند و به همان میزان هم دولت موظف است برای تأمین زیرساخت‌های لازم محلات بودجه به بافت‌ تزریق کند.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه افزود: با حمایت شهردار تهران و با هدف تشویق و حمایت مالکان بافت‌های فرسوده این تخفیف از 50 درصد به 100 درصد تبدیل شده که نتیجه آن تخفیف 460 میلیارد تومان از عوارض ساخت و ساز بوده است، اما متاسفانه تاکنون دولت برای تامین زیر ساخت‌ها هیچ گونه بودجه‌ و هزینه‌ای را به بافت فرسوده تزریق نکرده است.

فتح اللهی با تاکید براینکه 32 دستگاه اجرایی در نوسازی بافت‌های فرسوده متولی و دارای مسئولیت هستند، تصریح کرد: متاسفانه برنامه مدونی برای دستگاه‌ها در این خصوص وجود ندارد که امیدواریم با راه اندازی ستاد باز آفرینی شهرها که اخیرا اقدام شده است این امر محقق شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران حدود یک میلیون پلاک وجود دارد، گفت: از این تعداد حدود 205 هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد، که از این میان 77 هزار پلاک تخریب و نوسازی شده است.

 به گفته وی در روند نوسازی بافت‌های فرسوده، 80 هکتار معبر عمومی آزاد و منجر به تعریض کوچه‌ها، معابر و زیبا سازی فضاهای شهری شده است.

فتح اللهی با اشاره به اینکه در نوسازی بافت‌های فرسوده باید به ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و مباحث انسان شناسی نیز توجه داشته باشیم، تاکید کرد: این ابعاد شامل نیازهای خدماتی زیر ساختی، خدمات هفت گانه، مقاوم سازی محل کار و زندگی می‌شود.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: نوسازی هم شامل مقاوم سازی محیط زندگی ساکنان بافت فرسوده می شود و هم محیط اجتماعی مثل معابر، پارک‌ها و خدمات زیر ساختی را در بر می‌گیرد که این امر به عهده دولت و شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه اولویت‌ اصلی برای مدیریت شهری امنیت جانی شهروندان است، بیان کرد: زمانی که منابع مالی ما محدود است و سایر دستگاهها (32 دستگاه اجرایی) پای کار نیستند، نمی‌توان بافت‌های فرسوده را به حال خود رها و نوسازی آن را متوقف کرد.

فتح اللهی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران تخفیف های صددرصدی برای بافت‌های فرسوده اعمال کرده است، اظهار داشت: در آستانه ارائه برنامه ششم توسعه لازم است ردیف‌های بودجه مشخصی در این برنامه و همچنین برنامه بودجه 95 برای نقش آفرینی 32 دستگاه مربوط در امر نوسازی در نظر گرفته شود.

مجید روستا عضو  هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در راستای تأیید سخنان فتح اللهی با بیان اینکه بودجه و اعتبار لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته نشده است، تاکید کرد: البته در این میان مسئله مدیریتی بیش از بودجه از  اهمیت برخوردار است.

وی به تشکیل ستاد ملی باز آفرینی شهری اشاره کرد و گفت: وظیفه این ستاد مرتبط و هماهنگ کردن نهادها و دستگاه‌های مربوط در نوسازی است تا با مدیریت یکپارچه شهری، شاهد پیشرفت در روند نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم.

گفتنی است،نوسازی بافت‌های فرسوده این شهر هم طعم شکست را چشیده و هم لذت پیروزی را در طول تاریخ تجربه کرده که امیدواریم ساماندهی بافت‌های فرسوده که آرزوی دیرینه مردم پایتخت است بزودی محقق خواهد شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار