قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران:

عدم مراجعه خودروهای پلیس به مراکز معاینه فنی/در انتظار 7 میلیون خودرو هستیم

قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران گفت: تاکنون در کشور 7 میلیون وسیله نقلیه واجد شرایط، به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید نواب حسینی منش قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران در نشست خبری اظهار داشت: وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌شود تمام دستگاه‌ها و نهادها انگشت اشاره به معاینه فنی دارند در حالی که معاینه فنی فقط سهم 10 درصدی دارد و سایر دستگاه‌ها و نهادها در بحث آلودگی هوا وظایفی دارند که باید به درستی به آن‌ها عمل کنند.

وی در ادامه افزود: شهر تهران با 14 مرکز ظرفیت مراجعه 6 هزار خودرو را در طی روز دارد، اما این در حالی است که روزانه 1000 دستگاه خودرو برای اخذ معاینه فنی به این مراکز مراجعه می‌کنند.

حسینی منش اضافه کرد: در سال جاری فقط 300 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌ و موفق به اخذ معاینه فنی شدند در حالی که 3 میلیون و 700 خودرو در شهر  تهران وجود دارد که 2 میلیون از این خودروها واجد اخذ معاینه فنی هستند و این نشان می‌دهد که کمتر از 30 درصد از خودروهای فاقد معاینه فنی به این مراکز مراجعه کردند.

قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران بیان کرد: 50 درصد از خودروهای که در شهر تهران فاقد معاینه فنی هستند متعلق به اطراف و حومه استان تهران است.

حسینی منش افزود: در مراکز معاینه فنی از هر خودرو 18 مورد تست گرفته می‌شود و پس از تایید نسبت به صدور برگه معاینه فنی اقدام می‌شود.

وی بیان کرد: از این 18 مورد تست 17 مورد آن توسط سیستم مکانیزه چک و بررسی می‌شود.

قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران گفت: شرکت های خودرو ساز که خود نسبت به تولید خودرو اقدام می‌کنند فقط دو سال گارانتی در نظر گرفتند در حالی که قانون 5 سال برای این خودروها معافیت از معاینه فنی در نظر گرفته و این درست نیست چرا که باید مجلس بازنگری در خصوص معافیت خودروها از معاینه فنی داشته باشد و در همین راستا رئیس مجلس نیز اجازه داده تا پایان مجلس قانون معافیت 5 سال به دو سال بازگردد.

حسینی منش افزود: در کشور 440 معاینه فنی داریم و در همه این مراکز به جز کلان شهرها سامانه سین فایو وصل شده و در شهر تهران نیز تا هفته آینده مراکز ما به سامانه سین فایو مجهز می‌شوند که از طریق این سامانه کار نظارتی بر مراحل تست از خودروها در صدور معاینه فنی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: پلیس باید جلوی خودروهای فاقد معاینه فنی را بگیرد زیرا از زمانی که طرح تشدید با خودروهای دود زا به اجرا درآمد 300 درصد افزایش مراجعه به مراکز معاینه فنی را داشته‌ایم و اقدامات پلیس می‌تواند در بحث آلودگی هوا موثر باشد.

قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران تصریح کرد: در کشور 3 میلیون وسیله نقلیه به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند و این در حالی است  که 7 میلیون وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی در کشور وجود دارد که تاکنون به مراکز معاینه فنی نسبت به اخذ برگه معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند. 

وی با بیان اینکه خودروهای پلیس به این مراکز جهت اخذ برگه معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند،افزود: از شهرستان ‌های استان تهران 150 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی داشته‌ایم همچنین پلیس در خصوص تعداد خودروهای دارای معاینه فنی اعلام کرده که 80 درصد خودروها برگه معاینه فنی دارند در حالی که طبق آمار عددی پلیس این تعداد از مراجعات فنی نبوده و به نظر می‌رسد عده‌ای به صورت قاچاق نسبت به چاپ معاینه فنی اقدام می‌کنند که باید دستگاه‌های قضایی این افراد را شناسایی و با عوامل آن برخورد کنند.

حسینی منش اظهار داشت: در 9 ماه امسال 27 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند به دلیل داشتن نقص فنی مردود شدند که در این میان 18 درصد به دلیل دود زا بودن و آلایندگی ، 11 درصد به دلیل آزمون ترمز و 39 درصد به خاطر عیب‌های چراغ‌ها، شیشه‌ها و ... رد شدند.

قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران بیان کرد: در حالی که قانون اعلام کرده خودروهای با سن 20 سال به بالا حق تردد ندارند چرا پلیس اجازه تردد به این خودروها را می‌دهد و نسبت به توقیف این خودروها اقدام نمی‌کند.
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار