سایه چین بر سر معتادان هم پهن شد!/هروئین چینی،سوغات شوم قاچاقچیان

چندی پیش،مدیرعامل مرکز اقامتی ترک اعتیاد مهراندیشان آفاق،از شیوع مصرف هروئین چینی در میان معتادان خبر داد.

سایه چین بر سر معتادان هم پهن شد!/هروئین چینی،سوغات شوم قاچاقچیان برای جوانان ایرانی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،یوسف دولتی مدیر عامل مرکز اقامتی ترک اعتیاد  مهر اندیشان آفاق در گفتگویی با رسانه ها اظهار کرد:تا یک سال پیش مصرف شیشه بسیار بالا بود،اما اکنون هروئین چینی که از مشتقات شیمیایی شیشه است،به راحتی در آب حل می شود و تزریق آن شیوع بسیار بالای پیدا کرده است.

پیش از این نیز،شیشه جزء مواد مخدر صنعتی خطرناکی بود که برای نخستین بار از کشورهای جنوب شرقی آسیا پای به ایران گذاشت و بستری شوم را برای نابودی برخی از جوانان این مرز و بوم پهن کرد.

بعد از گذشت مدتی،سوداگران مرگ با دستیابی به فرمول شیمیایی ساخت این ماده ویرانگر،در اماکنی تحت عنوان لابراتوار،به تولید انبوه شیشه مبادرت ورزیدند،تجارت نامیمون و غیر انسانی که برای کسب سودهای کلان، مرگ، بدبختی و فلاکت را به مصرف کنندگان هدیه می داد.

به نظر می رسد برای نخستین بار است که مواد مخدر در ظاهر سنتی از کشورهای جنوب شرقی آسیا به ایران راه پیدا می کنند.

هروئین جزء مواد مخدر سنتی بسیار خطرناکی است که عمده ترین تولید کننده آن کشور افغانستان است و به عبارتی می توان گفت این کشور بخش عمده و قابل توجهی از هروئین مصرفی جهان را تامین می کند،اما ظاهرا این بار قاچاقچیان مواد مخدر در چین عزم خود را برای صادرات مخدرهای اینچنینی به ایران جزم کرده اند.

پیش از این در قالب گزارش هایی،به وجود ناخالصی ها در برخی از مواد مخدر و محرک پرداخته شد،این بار هروئین چینی با محتوایی که قرابت چندانی با هروئین تولید شده از خشخاش ندارد در میان برخی از مصرف کنندگان مواد مخدر شایع شده است.

سیامک رنگرز،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد:عموما عوامل موثر در گرایش به سو مصرف مواد،مشترک است و نمی توان تفاوت چندانی را میان علل سو مصرف انواع مختلف مواد مخدر قائل شد.

وی افزود:در تقسیم بندی مواد مخدر و تخدیر کننده با مواد محرک،روحیات و ویژگی های شخصیتی و ژنیتیکی فرد تا حدودی تعیین کننده است،اما آنچه که باید به آن توجه ویژه ای مبذول شود معطوف به اطلاع رسانی و آگاه سازی می شود.

رنگرز گفت:در خصوص شیشه و کراک این تجربه وجود داشته که متاسفانه بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان این مواد بدون علم و آگاهی کافی مبادرت به استعمال چنین موادی می کردند.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:پس از مدتی باآشکار شدن عوارض مصرف مواد مذکور بخشی از جوانان به  پیامدهای شوم مصرف آن پی بردند،اما برای برخی بسیار دیر شده بود.

وی افزود:ضرورت اطلاع رسانی هر چه بیشتر در خصوص هروئین چینی در این شرایط احساس می شود و باید با آگاه سازی جوانان و نوجوانان آنها را به پیامدهای مصرف چنین موادی آشنا ساخت.

رنگرز گفت:در این میان نباید از نظر دور داشت که صرفا با توصیه،پند و اطلاع رسانی نمی توان معضل اعتیاد را مهارکرد.

این آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:بطور یقین آگاه سازی جوانان و نوجوانان و آحاد جامعه در عدم گرایش و مهار چنین معضلاتی موثر است اما کافی نیست.

وی افزود:اعتیاد معلول است و باید در کنار این مواد عوامل و دلایل گرایش جوانان به سو مصرف مواد مخدر بررسی شود و با رفع چنین عواملی،ضریب گرایش و تمایل به استعمال مخدرهای صنعتی و سنتی را به حداقل ممکن کاهش داد.

**لزوم رشد و توسعه امکانات و رفاهیات در مناطق مرزی


امان ا...قرائی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی یکی از عوامل موثر در شیوع اعتیاد در ایران را ناشی از گستردگی مرزهای ایران با کشورهای همسایه عنوان کرد.

وی افزودبا نگاهی به موقعیت منطقه ای ایران پی می بریم که اکثریت قریب به اتفاق همسایگان جمهوری اسلامی ایران کشورهایی بحرانی و با انبوهی از آسیب های اجتماعی،سیاسی و امنیتی هستند.

این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:بطور طبیعی میزان تهدیداتی چون ورود مواد مخدر در چنین منطقه و موقعیت جغرافیایی افزایش می یابد.

وی افزود:یکی از معابر و مبادی ورود مواد مخدر صنعتی و سنتی از کشورهای دیگر به ایران در نقاط مرزی است که باید با تزریق امکانات هر چه بیشتر،زمینه و بستر بزه را در چنین مناطقی کاهش داد.

قرائی مقدم گفت:هر آنچه مشکلات اجتماعی و بیکاری و ضعف امکاناتی در نقاط مرزی و شهرهای مستقر در نواحی مرزی ایران افزایش یابد به همان میزان مهار و کنترل مواد مخدر دشوار تر می شود.

وی افزود:نیروی انتظامی در این عرصه مظلوم واقع شده و با وجود اهدا شهدا بسیاری در این عرصه اما همچنان اعتیاد از معضلات جدی جامعه ما محسوب می شود و اکثر قریب به اتفاق جامعه نیز مهار این معضل را وظیفه ذستگاه های انتظامی می پندارد.

**مقابله با مواد مخدر،مستلزم نگاه همه جانبه است


بارها و بارها از سوی فرماندهین ناجا به درستی مطرح شده که نیروی انتظامی تولید کننده امنیت نیست بلکه حافظ آن است.

به واقع نیروی انتظامی امنیت ایجاد شده را حفظ می کند تا هنجار شکنان و آنارشیست ها اجازه عرض اندام در جامعه را پیدا نکنند.

در کنار اقدامات ایجابی،قهری و سلبی پلیس باید به این موضوع توجه شود که مقابله با معضل اعتیاد،هروئین چینی یا غیر چینی و هر نوع ماده مخدر و محرک دیگری،مستلزم تامین زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز در ابعاد و عرصه های گوناگون اعم از فرهنگی،اقتصادی،اشتغالزایی،غنی سازی و باروری اوقات فراغت و تربیت صحیح در آموزش و پرورش و ... است.

هر آنچه در حوزه های فرهنگی،پرورشی،اقتصادی کار شود و بنیه جامعه در حوزه های مذکور تقویت شود به همان میزان توفیقات بیشتری در این بخش حاصل خواهد شد.

بطور یقین شیوع هروئین چینی یا همان شیشه آخرین تهدید در عرصه مواد مخدر نخواهد بود ودر آینده نیز شاهد ورود و شیوع مواد مخدر دیگری در کشور خواهیم بود.

در چنین بستر و شرایطی،مهار و جلوگیری از شیوع چنین مواردی صرفا با اعمال اقدامات سلبی و قهری پلیس امکان پذیر نخواهد بود.

 در طول سالیان اخیر با وجود تلاش شبانه روزی نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی و انتظامی و کشفیات بسیار،همچنان اعتیاد از معضلات جدی و بحران ساز جامعه است.

رفع و پیشگیری از این معضل  با اشتغالزایی و بهبود  و ارتقای زیرساخت های شهری،رفاهی،عمرانی و...در مناطق حاشیه نشین و مرزی به نحو موثرتری فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار