هروئین؛ مرگ در اوج سرخوشی های ویرانگر/ سرسلسله‌های ابتلا به مواد مخدر کجاست؟

هروئین یکی از مخدرهای بسیار خطرناک و از مشتقات تریاک محسوب می شود،اما اثرات تخریبی و شوم آنها بسیار سهمگین تر از عوارض و تبعات مصرف تریاک است.

هروئین؛ مرگ در اوج سرخوشی های ویرانگر/ سرسلسله‌های ابتلا به مواد مخدر کجاست؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،هروئین از نمونه مواد مخدری به شمار می رود که از مشتقات تریاک ساخته می شود.

مکانیزم فعالیت مخدر هروئین در بدن از طریق نورون های مغزی صورت می گیرد و به واقع سلول های عصبی که حامل پیام های هیجان،آرامش و سرخوشی است را تحت تاثیر قرار می دهد و با تحریک آن باعث ایجاد حالاتی روحی و روانی در فرد می شود و به بیان دیگر با ایجاد لذت کاذب،معتاد و مصرف کننده را به لذت و سرخوشی می رساند.

تاریخچه مخدرها نشان می دهد که برای نخستین بار مصریان باستان،یونانی ها و رومی ها از اقوام و گروه هایی بودند که مخدرات را مورد استفاده قرار می دادند.

به نظر می رسد خشخاش در 600 سال پیش از میلاد مسیح در صنعت مصری ها شناخته و مورد استفاده قرار گرفت و قریب به 800 سال پیش نیز از سوی چینی ها مورد استفاده قرار می گرفت.

برای آشنایی و اشراف کامل تر به ماده مخدر هروئین باید خشخاش و تریاک را به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده این مخدر مرگ آور مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

چین از مناطقی به شمار می رود که در مقاطعی از تاریخ و پیشینه خود با چالش هایی و مشکلاتی جدی در برابر تریاک و خشخاش قرار گرفت و قاچاق آن در این کشور باعث شد تا در سالهای(1842-1839)و(1860-1856)در طی جنگ هایی به مصاف انگلستان رود که این نبرد ها به جنگ تریاک موسوم شد.

از آن دوران تاکنون،همواره خشخاش و مشتقات آن همچون هروئین به یکی از دغدغه های اصلی سازمان ها و نهادهای مبارزه با مواد مخدر در جهان مبدل شده است و هزینه های مادی بسیاری برای کنترل و مهار این مخدر ویرانگر صرف شده است.

در حال حاضر هروئین یکی از مواد مخدر شایع است و مصرف کنندگان آن در معرض  شدیدترین آسیب ها قرار می گیرند.

حمید آملی،کارشناس و متخصص ترک اعتیاد در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در تشریح عوارض و تبعات کوتاه مدت و بلندمدت مصرف این مواداظهار کرد:بی دردی و بی حسی،تهوع،خواب آلودگی،کاهش اضطراب،کاهش غیر طبیعی دمای بدن،اختلال در تنفس از نمونه نشانه های کوتاه مدت این مواد است.

وی افزود:یکی از تهدیدهایی که همواره در این نوع ماده مصرفی وجود دارد معطوف به میزان خلوص آن است و در واقع به دلیل اینکه بررسی و محاسبه میزان هروئین خالص به کار رفته در موارد مصرفی صرفا با انجام آزمایشات خاص امکان پذیر است،گاهی مصرف کنندگان به دلیل عدم آگاهی از ترکیبات هروئین به مصرف آن مبادرت می ورزند و بالارفتن میزان خلوص آن باعث آسیب هایی جدی به بدن می شود و در موارد حاد کما و مرگ مصرف کننده را در پی دارد.

این کارشناس و متخصص ترک اعتیاد عنوان کرد:عفونت های کبدی و افزایش احتمال مبتلا شدن به ویروس های HIV و هپاتیت به دلیل استعمال سرنگ های آلوده بخشی دیگر از تبعات جبران ناپذیر مصرف این مواد است.

**سرسلسله‌های ابتلا به مواد مخدر کجاست؟

متاسفانه تا یک موضوع در جامعه ما بدل به آسیب نشود، کسی درباره آن نمی‌پرسد و کسی نمی‌پرسد چرا باید مواد مصنوعی جایگزین راه‌های دیگر برای بالابردن انرژی، تمرکز و یا شادی شوند؟ ما در همه آسیب‌های اجتماعی به سراغ معلول‌ها می‌رویم و نه به سراغ علت‌ها. در سال‌های اخیر کسی نپرسید که دلیل زیادشدن مواد مخدر چه بود؟ اما دلیل این بوده که سبک زندگی به سمتی حرکت کرده که ابتلا به مواد جدید در آن راحت‌تر شده است و برای مثال فرد حتی برای ورزش و رفتن به باشگاه بدنسازی نیز دارو و مکمل مصرف می‌کند، که همه اینها دومینووار سرسلسله‌های ابتلا به مواد مخدر و محرک جدید هستند.

**ترک اعتیاد به هروئین چگونه میسر می شود؟


آملی، کارشناس و متخصص ترک اعتیاد در تشریح شیوه های درمانی سو مصرف هروئین گفت:ترک این مواد مخدر نیر همچون مواد دیگر در ابتدا نیازمند اراده و عزمی جدی است که در طی آن فرد مصرف کننده خود را برای عدم مصرف و فاصله گرفتن از منجلاب مصرف هروئین برهاند.

وی افزود:ترک هروئین یکی از دشوارترین موارد سو مصرف مخدرات است و برای موفقیت در این امر باید ضرورتا اقدامات روان درمانی متناسب برای فرد در نظر گرفته شود،در غیر اینصورت امکان لغزش و بازگشت دوباره به مصرف دور از ذهن نخواهد بود.

این کارشناس ترک اعتیاد گفت:قرص متادون نیز از داروهای مرسوم در ترک این نوع از مواد محسوب می شود که باید حتما زیر نظر پزشک متخصص و بصورت کنترل شده مصرف شود.

وی یادآور شد:اسهال،رعشه در بدن،درد،بی حوصلگی،پرخاشگری و عصبانیت از شایع ترین عوارض ترک در این مواد است که بنابر میزان و دوز مصرف و شرایط بدنی فرد مصرف کننده از 5 تا 10 روز متغیر است و بعد از ترک نیز همواره باید زیر نظر روانپزشک و روانشناس اقدامات لازم مدنظر قرار گیرد تا پایداری ترک این مواد استمرار یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۲ دی ۱۳۹۴
چرا یه سری به سایت کنگره 60 نمیزنید که بدونین اونجا هر نوع اعتیاد رو درمان میکنه، درمان، نه ترک
آخرین اخبار