ساخت دستمال گردگیری با الهام از پای مارمولک

محققان با استفاده از خاصیت چسبندگی پای مارمولک بر روی سطوح موفق به تولید دستمال‌های شده‌اند که قدرت فوق‌العاده‌ای در جذب گرد و خاک دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوار چسبی الهام گرفته از چسبندگی پای مارمولک تولید شده است که تمامی آلودگی سطح را به خود جذب می‌کند.

تیم تحقیقاتی از دانشگاه nane griptech در آزمایشگاه خود به تقلید از چسبندگی پای مارمولک قادر به ساخت این چسب در سال گذشته شده‌اند تیم تحقیقاتی استاد متین سیتی از دانشگاه کارنگی ملون با تحقیق روی میلیون‌ها پوشش پا و ساق پای حیوانات بر زیر میکروسکوپ کیفیت این چسب را بالا برده‌اند بر کف پای مارمولک چین‌های ریزی در ابعاد نانو وجود دارد و مولکول‌های که بر روی سطح کف پای مارمولک قرار دارد تمام خاک را به خود جذب می‌کند و مانع سرخوردگی در ارتفاعات می‌شود.

از این پوشش تقلید به عمل آمد و پارچه‌ای را طراحی کرده‌اند که بلافاصله با برخورد به سطح تمام گرد و خاک را به خود می‌گیرد این محصول فعلا برای پاک کردن سطوح وارد بازار می‌شود اما در آینده پیش‌بینی می‌شود که کاربردهای پزشکی فراوانی داشته باشد و همچنین در طراحی لباس ورزش کاران استفاده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: چسب ، مارمولک ، نانو ، دستمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار