برای نخستین بار در کشور؛

مسابقه رالی خانوادگی ویژه کارگران به مناسبت دهه فجر برگزار می شود

دبیر شورای راهبردی ورزش مناطق آزاد ریاست جمهوری از برگزاری مسابقات رالی بزرگ خانوادگی برای اولین بار به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار می شود.

  به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، بیژن شیری، دبیر شورای راهبردی ورزش مناطق آزاد ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری اولین مسابقه رالی خانوادگی دهه فجر(از خزر تا خلیج فارس)، گفت: یکی از مشکلاتی که در جامعه امروزی ما وجود دارد روابط خانوادگی در کنار یکدیگر است. مشاغلی که در حال حاضر وجود دارد باعث شده تا افراد وقت کمتری را به خانواده خود اختصاص دهند و به همین نسبت با پیشرفت تکنولوژی گسست خانوادگی به وجود آمده است. فضاهای مجازی باعث شده ارتباطات خانوادگی کمتر شود و ما با این هدف که ارتباطات درون خانواده را تقویت کنیم به دنبال این بودیم که کار خانوادگی انجام دهیم. 

وی تصریح کرد: در ورزش رشته هایی که به خانواده مربوط می شود و به طور کلی برنامه های تفریحی خانوادگی در غالب ورزش کم نیستند اما یکی از مشکلات اساسی آنها این است که در محیط بسته برگزار می شوند؛ مانند بولینگ و بیلیارد که خانوادگی هستند اما اگر بخواهیم آنها را به فضای کلان ببریم تعداد کمتری را می توانیم تحت پوشش قرار دهیم. به این دلیل به دنبال برنامه ای کلان بودیم تا خانواده ها را در کنار هم قرار دهیم.

مشاور طراحی و برنامه ریزی مسابقات رالی خانوادگی یادآور شد: کارگران نقش عمده ای در حفظ این نظام دارند چراکه کار آنها سبب تولید ثروت ملی، تبدیل مواد خام به مواد مصرفی و صنایع می شود که در همه اینها کارگران نقش اساسی دارند. به دلیل مشکلاتی که داریم ممکن است کارگران ما هم در روابط خانوادگی با مشکل رو به رو شوند. به این دلیل پیشنهاد یک دوره مسابقات رالی خانوادگی را دادیم با این ویژگی که برای خانواده های کارگران باشد. 

شیری تصریح کرد: کارگران در فضاهایی که به وجود آورده اند مثل کارگاه ها، مزارع، راهسازی ها و جاهای دیگری که کار می کنند حرکت و از زیبایی های رالی استفاده می کنند؛ مسافرتی چهار روزه در قالب رالی خانوادگی و به صورت ملی که از شمالی ترین نقطه کشورمان؛ از دریای خزر تا جنوبی ترین نقطه کشورمان،خلیج فارس ادامه می یابد و بدین صورت در پایان مسیر کاروان از هشت استان عبور کرده است.
وی تعداد شرکت کننده ها را 120 خودرو پیش بینی کرد و گفت: اگر شرکت کنندگان بتوانند از خودروهای ملی استفاده کنند ما رغبت بیشتری داریم اما هیچ منعی را برای این کار نگذاشتیم.
شیری در پاسخ به این سوال که مشکلات مکانیکی که ممکن است در مسیر پیش بیاید و یا هزینه سوخت خودروها چگونه تامین می شود، گفت: بنا داریم ستاد این برنامه ملی را با همکاری تمام نهادها و مراکز اقتصادی در قالب مردمی برگزار کنیم و به همین دلیل تمام این هزینه ها را تامین می کنیم؛ اعتقاد ما این است که تمام حامیان برگزاری این رالی اعم از بخش خصوصی و دولتی کسانی هستند که همراه و همگام انقلاب می خواهند حرکت ملی جدیدی را در سالروز انقلاب به وجود آورند. 

وی با بیان استقبال ستاد دهه فجر پیشنهاد از برگزاری این مسابقه،خاطرنشان کرد: این برنامه را در دهه فجر و برای گرامیداشت پیروزی انقلاب برگزار می کنیم به گونه ای که این مسابقه مهم ترین رویداد ورزشی در این زمان در کشور خواهد بود. 

شیری اضافه کرد: ما اعتقاد داریم جشن هایی که در این دهه برگزار می  شود بسیار تکراری شده است و برنامه جدیدی در آن نیامده و این مسابقه برنامه جدیدی است که می تواند سنت های گذشته را بهتر کند و با ویژگی های روز جامعه و با مخاطبان ارتباط برقرار می کند. از طرفی در یک حرکت جدید، وقتی کاروان به هر استان می رسد همزمان جشنی برگزار می شود که آداب، سنت و روش های آن استان را به نمایش می گذارد.

وی ادامه داد: حضور صدا و سیما عرضه کننده تمام این موارد به تمام مردم جامعه است. اتومبیل ها از مسیرهای زیبای جنگلی، کوه ، آثار باستانی و جاذبه های گردشگری عبور می کنند که همه اینها به نوعی به تمام مردم معرفی می شود. شرکت کنندگان در قالب یک مسافرت خوب خانوادگی با ایمنی تمام در جاده ها عبور می کنند و برادران نیروی انتظامی کمک شایان توجهی در این سفر دارند. 

دبیر شورای راهبردی ورزش مناطق آزاد ریاست جمهوری با تاکید براینکه این کاروان پیام های جدیدی همراه خود دارد، گفت: پیام های محیط زیستی از قبیل حفظ جنگل، حفظ محیط زیست، حفظ جاده ها، توجه به سوخت سالم و آلودگی هوا و غیره وجود دارد. از آنجایی که ماشین ها باید قبل از حرکت کنترل شوند اینها پیام هایی هستند که این رالی ها می توانند به مردم بدهند. این برنامه صرفا ورزشی نیست بلکه ورزشی و فرهنگیاست  که هم پاسداشتی از زحماتی است که برای انقلاب کشیده شده و بزرگداشتی است از تمام کسانی که برای این انقلاب زحمت کشیدند، شهید شدند، سلامتی خود را از دست دادند و کسانی که را ه آنها را ادامه دادند تا این اتقلاب پابرجا بماند.

وی یادآور شد: این برنامه در در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار تعریف شده که توسط فدراسیون کارگری اجرا می شود. در این فدراسیون انجمن اتومبیلرانی و موتورسواری وجود دارد که به طور کلی مسئولیت اصلی را برعهده دارد.

شیری با اشاره به مسابقات برگزار شده در سال های گذشته، گفت: در گذشته دو یا سه رالی برگزار شده اما به این گستردگی نبوده است تا پوشش دهی صدا و سیما ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان محیط زیست و وزارت ورزش، ستاد بزگرداشت دهه فجر، پلیس راهور، وزارت راه و جمعیت هلال احمر در کنار آن حضور داشته باشند. 
وی تصریح کرد: بزرگترین هدف هدفی که جامعه کارگری از برگزاری این رقابت دنبال می کند این است که به تمام مردم این پیام را بدهد که ما در تمام زمینه ها حضور داریم ، صرف بحث های کارگری در زمینه های تولید، خدمات، توزیع و فروش نیست بلکه در مسائل فرهنگی هم حضور فعال داریم تا خود را همگام با مردم در موضوعات مربوط به انقلاب و مسائل فرهنگی، محیط زیست، رانندگی و حفظ جاده ها و گردش با روش مناسب نشان دهند.

مشاور طراحی و برنامه ریزی مسابقات رالی خانوادگی درباره آغاز این مسابقات گفت: برای استارت رالی اصل قضیه این است که کاروان در هر جا که مستقر می شود در همان شب برنامه جنگ در همان شهر یا مرکز برگزار می کنند که ورود برای عموم آزاد است. اطلاع رسانی نیز از طریق مناطق انجام می شود و صدا و سیما تمام آن را به نمایش می گذارد تا مردم به این مهم برسند که فضای فرهنگی کشور ما یک فضای بسیار با نشاطی است که می خواهد به حرکت خود ادامه دهد.
وی با بیان اینکه از حضور چهره های شاخص در این مسابقات استقبال می کنیم، گفت: از اینکه هر یک از مسئولین و یا افراد مشهور، ستاره های ورزشی و یا هنرمندان اگر بخواهند در این حرکت بزرگ ملی حضور داشته باشند استقبال می کنیم حتی می توانند به عنوان شرکت کننده در این مسابقه حضور داشته باشند.

شیری با اشاره به آغاز مسابقات، ادامه داد: پیش بینی ما این بود که این مسابقات را از یازدهم بهمن ماه آغاز کنیم که ممکن بود مقداری جا به جایی تاریخ داشته باشیم. این برنامه چهار روز به طول می انجامد و ما سعی می کنیم با سایر برنامه ها تداخل نداشته باشد تا به طور ویژه به آن پرداخته شود. روز نخست را در منطقه آزاد انزلی با برگزاری جشن  آغاز می کنیم و باتوجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، این منطقه می تواند یک جایگاه راهبردی در بحث اقتصاد آینده داشته باشد. انتهای مسابقه نیز به آبادان و خرمشهر می رسد، کاروان های راهیان نور در این تاریخ در آنجا حضور دارند که به این طریق مسیر حضور شهدا را تداعی می کند.

وی اضافه کرد: اگر حامیان ما حضوری پررنگ داشته باشند تشویق می شویم تا سال آینده  مناطق دیگری را به عنوان مسیر در نظر بگیریم تا در چند سال آینده تمام استان های ما در این جشن حضور داشته باشند و فرهنگ شادی را به تمام استان ها ببریم، نشاطی که از انقلاب نشات گرفته و با فرهنگ ما همخوانی دارد، خانواده ها را نیز در برمیگیرد. این مسابقه می تواند توسط سایر خودروها و حتی اتوبوس ها نیز در سال های آتی انجام شود.

شیری در پایان گفت: بخش خصوصی نقش خودش را در برنامه های تبلیغاتی ایفا می کند تا بتواند مردم را جذب کند و اموری که مربوط به خودش است به مردم معرفی کند پس کجا بهتر از یک برنامه ملی تا کاروانی که  حداقل از هشت استان عبور می کند و همراهی ملی و عمومی نیز در آن وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار