در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

اسلامیت و مردم‌سالاری دو رکن گران‌سنگ نظام است/ با آسیب‌ها بر مبنای قانون و عقل برخورد می‌شود

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مسئله انتخابات پرداختند

اسلامیت و مردم‌سالاری دو رکن گران‌سنگ نظام است/ با آسیب‌ها بر مبنای قانون و عقل برخورد می‌شود
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات اعتبار و ابهت ملت امشب 21 دی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمدحسن ابوترابی فرد" نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام "انصاری" معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اسلامیت  و مردم‌سالاری دو رکن گران‌سنگ نظام است

ابوترابی فرد در ابتدا در پاسخ به سؤال نخست مجری برنامه پیرامون اهمیت نقش انتخابات در کشور گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری جمهوریت فرزند اسلامیت نظام است و از درون اسلامیت به مردم‌سالاری راه پیدا می‌کند لذا این  دو رکن گران‌سنگ دستاورد اسلامیت نظام است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در این رابطه یک رکن چارچوب تعریف‌شده در آموزه‌های دینی و رکن دیگر مورد پذیرش مردم قرار گرفته است افزود: مردم باید در عرصه انتخابات نامزدهای انتخابات را به درست برگزینند.

 مردم‌سالاری در نظام دینی جایگاه فاخری دارد

وی با تاکید بر این که مردم‌سالاری در نظام دینی جایگاه فاخری دارد گفت: مردم بر اساس باور و اعتقاد دینی و اسلامی خود در عرصه انتخابات حضور می‌یابند.

ابوترابی فرد با اشاره به این که پیوند ناگسستنی بین دو رکن اقتدار نظام وجود دارد ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر راهبرد حضور حداکثری مردم در کنار صندوق‌های رأی تاکید دارند.

انتخابات میدان حضور همه مردم و نقش‌آفرینی آن‌ها بر سرنوشت کشورشان است

انصاری در ادامه برنامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این که جریان‌های سیاسی باید چگونه به نفوذ توجه کنند بیان کرد: انتخابات میدان حضور همه مردم و نقش‌آفرینی آن‌ها در سرنوشت خودشان و کشور است.

وی با اشاره به این که اکثریت مردم کشورمان مسلمان هستند اما باید اذعان داشت که ایران خانه همه است افزود: همه مردم از هر طیف و گروهی باید احساس کنند که عضو این خانه هستند.

انصاری خاطر نشان کرد: هر آسیبی برای زیست مناسب که متصور باشد باید با آن آسیب بر مبنای قانون و عقل برخورد کرد و محیط را از آسیب‌ها دور نگه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به این که این نظام و کشور دشمنان فراوانی دارد افزود:  نظام انتخاباتی‌مان بر اساس قانون و تجربه گران‌سنگ بنانهاده شده است.

التزام به قانون راه افزایش اقتدار یک ملت است

حجت‌الاسلام ابوترابی در ادامه این برنامه در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان جریان‌های سیاسی را در برابر طرح‌های دشمن واکسینه کرد اظهار داشت: روح همه آسیب‌های سیاسی و اجتماعی ما این است که در چارچوب قانون حرکت نکردیم.

وی در ادامه با یادآوری وقایع سال 88 اظهار داشت: در سال 88 نیز تمام تاکید رهبر معظم انقلاب آن بود که قانون ملاک قرار گیرد لذا اگر ما التزام به قانون داریم و اگر می‌خواهیم یک نظام سیاسی را در مسیر اقتدارش پیش ببریم باید به نهادهای قانونی احترام بگذاریم و در برابر تسلیم آن‌ها حرکت کنیم و این راه افزایش اقتدار یک ملت است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: اگر امروز نیز همه به قانون احترام بگذارند من جمله مجریان قانون و افرادی که در این مسیر به عنوان رأی‌دهندگان و منتخبین دارای حقوقی هستند به قانون احترام بگذارند و اگر نقدی نیز دارند آن نقد را در مسیر قانونی پیش‌بینی‌شده مطرح کنند این مسیر، مسیر حرکت رشد و پویایی است و اگر از این مسیر فاصله بگیریم آسیب خواهیم دید.

طمع و ترس دو خصلتی است که شجاعت یک نماینده را می‌تواند سلب کند

حجت‌الاسلام انصاری در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توانیم به یک مجلس مستقل، شجاع و آزاد که مورد تأیید رهبری است دست یابیم اظهار داشت: گام اول این است که حداقل شرایط قانونی که در کاندیداها ذکر شده است لحاظ شود علاوه بر این موضوع اگر همه جریانات مرجع اجتماعی که احزاب و گروه‌های سیاسی و کاندیداها هستند باید به این نکته توجه کنند که در صورتی که واجد شرایط نمی‌دانند از این مسیر کناره‌گیری کنند.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با بیان این که طمع و ترس ابزارهایی است که می‌تواند شجاعت یک نماینده را از وی بگیرد گفت: طمع از دست دادن پست و منصب و ترس از این که یک عده با وی بد شوند سبب خواهد شد که شجاعت یک نماینده سلب شود.

انصاری همچنین در ارزیابی مجلس دهم اظهار داشت: بنده یک مجلس کارآمد، حق مدار، شجاع و عاقل را متصور هستم.

وی تصریح کرد: عاقل به این معنا که جریان خرد جمعی مصالح درازمدت یک کشور را ببیند و بر رفتار آن‌ها منافع جناحی، خطی، سیاسی و شخصی حکم نباشد و در یک کلام مجلس مستقل به این معنا است که نمایندگان از وابستگی‌ها و گرایش‌های جناحی و خطی به دور باشند.

حجت‌الاسلام انصاری تاکید کرد: دیانت در کنار تعهد و شجاعت و تعقل و خردگرایی عناصری هستند که یک نماینده مطلوب را می‌سازند.

مجلس نهم مواضع قاطع و محکمی را در برابر نظام سلطه داشت

در ادامه این بحث حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در پاسخ به این سؤال که چه ویژه‌هایی مجلس نهم داشت که این‌چنین مورد توجه رهبری قرار داشت اظهار داشت: در یک نگاه کلی می‌بینیم که مجلس نهم مواضع قاطع و محکمی در برابر نظام سلطه با مدیریت آمریکا و زیاده‌خواهان داشت.

وی بیانیه‌های مجلس نهم را یکی از نمودهای مواضع  محکم مجلس در برابر نظام سلطه خواند و گفت: به طور مثال در اردیبهشت94 ، 220 نفر از نمایندگان یک متنی را تهیه کردند که بر اساس آن بر تحقیق و توسعه در تکنولوژی غنی‌سازی و علوم هسته‌ای  تاکید شده بود ضمن این که عنوان شده بود مراکز و صنایع نظامی ما نباید تحت نظارت قرار گیرند و دستاوردهای هسته‌ای ایران جزئی از نیازهای تهدید ناپذیر پیشرفت ما است و نمی‌شود از آن کنار کشید.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به طرح یک فوریت الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح دولت موظف است در صورتی که کنگره آمریکا اقدام به افزایش تحریم‌های ایران کند توافقنامه ژنو را لغو و اقدامات ایران به زمان قبل از توافق بازخواهد گشت.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب حجت‌الاسلام انصاری در پاسخ به این سؤال که بیعت با امام و انقلاب چگونه در حکم بیعت با رسول‌الله تشکیل می‌شود گفت: نظام ما نظام مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است و این نظام برای اجرای احکام اسلام بر سر کار آمده است.

وی با بیان این که ولایت‌فقیه نطفه محوری اندیشه سیاسی امام بود اظهار داشت: متأسفانه در طول تاریخ نگذاشتند انبیا حق اداره جامعه و حکومت را اجرا کنند و هنر امام این بود که بعد از قرن‌ها آمد و این حق به زمین مانده را بر پایه صلاحیت ذاتی حاکم اسلامی و حکومت اسلامی با اندیشه ولایت‌فقیه احیا کرد. پس هر کسی که رأی به صندوق آرا می‌اندازد به معنی این است که مکتب سیاسی امام را پذیرفته و چون مکتب امام (ره) مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام و مسئله عدم تفکیک دین از سیاست بود در حقیقت شرکت در انتخابات به نوعی بیعت با اصل اسلام و ولایت پیامبر عظیم الشان است.

 در تاریخ انقلاب اسلامی رویش‌ها حداکثری و ریزش‌ها حداقلی است

در ادامه این بحث حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در تشریح بحث ریزش‌ها و رویش‌ها در تاریخ انقلاب اسلامی اظهار داشت: در تاری انقلاب اسلامی رویش‌ها حداکثری و ریزش‌ها حداقلی است و مشارکت‌های گسترده مردم در انتخابات نیز نمود یکی از همین رویش‌های حداکثری است.

در پایان این گفتگو، حجت‌الاسلام انصاری در خصوص فهرستی رأی دادن به کاندیداها اظهار داشت: در شهرهای کوچک مردم کاندیداها را می‌شناسند اما در کلان‌شهرهایی چون تهران که قرار است 30 نماینده در مجلس داشته باشد،جریانات سیاسی باید با نهایت امانت‌داری سعی کنند که افراد سالم، صالح و متخصص را مطرح نمایند.

انتهای پیام/


برچسب ها: گفتگو ، انصاری ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار