به بهانه تبادل زندانیان ایران و امریکا؛

کاکاوند: حقوق بشر آمریکایی بازرگانان را هم هدف قرار داد

یک زندانی آزاد شده از آمریکا پیرامون دستگیریش درآمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌ها گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست‌خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "مجید کاکاوند"از جمله افرادی است که به دلایل و اتهامات واهی و بی‌اساس آمریکا توسط پلیس فرانسه دستگیر شده و مدتی را در زندان‌ فرانسه بسر برده است در همین رابطه با وی به گفتگو نشستیم.


اظهارات یک زندانی دولت آمریکا: آمریکا می‌خواهد بگوید ما می‌توانیم فعالیت‌های تجاری شما را متوقف کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: پیرامون روند دستگیری خود در فرانسه توضیح دهید؟

 در سال 88 من برای سفری توریستی به فرانسه رفته بودم که آنجا و در بدو ورود در فرودگاه شارل دوگل توسط پلیس مرزی فرانسه دستگیر شدم. علت دستگیری که برای من بیان کردند، شبیه همه علت‌هایی بود که برای بقیه افراد مشابه بنده قید می‌کنند؛ دلایلی از قبیل کمک به تاسیسات هسته‌ای، موشکی، سرمایه نظامی و پولشوئی و مواردی از این قبیل ذکر شده است، اینها مواردی است که برای تمام افرادی که در خارج از کشور مشکلی به واسطه تحریم ایجاد شده باشد، در نظر گرفته می‌شود. این در واقع یک جرم بین‌المللی محسوب می‌شود و بنابراین پلیس فرانسه به درخواست آمریکا مرا دستگیر و مراحل استرداد بنده به آمریکا را طی کردند که البته در پایان موفق به این کار نشدند.

باشگاه خبرنگاران جوان: دلیل عدم موفقیت فرانسه در استرداد شما به آمریکا چه بود؟

 این عدم موفقیت به این دلیل بود که جرائمی که آمریکایی‌ها قید کرده بودند، نتوانستند هیچ‌یک از آنها را در دادگاه اثبات کنند.

آمریکایی‌ها مواردی را به عنوان اتهام نسبت به من قید کرده بودند که در آن زمان جرم بین‌المللی محسوب می‌شد و می‌توانست افراد را به واسطه آن اتهامات از کشورهای دیگر تقاضا کند.

در نهایت دولت فرانسه افراد را به واسطه جرائمی می‌تواند مسترد بکند، اما جرمی که آمریکایی‌ها عنوان کرده بودند، در کشور فرانسه به عنوان جرم محسوب نمی‌شود.

من یک شرکت تجاری در مالزی داشتم و کار تعمیر قطعات الکترونیک را انجام می‌دادم، لازم به ذکر است بعضی از کالاهایی را که تولید می‌کردیم به ایران می‌فرستادم و از آمریکا نیز کالاهایی را خریداری کرده بودم.

آنها به واسطه همین تحریم‌های نقض شده آمریکا درخواست دستگیری من را صادر کردند، در صورتی که تحریم‌های آمریکا بین‌المللی نبود و فقط مخصوص خود آن کشور بود، بنابراین برای دستگیر کردن من و اینکه بتوانند دولت فرانسه را برای استرداد من به آمریکا مجاب کنند، تجارت معمولی من در مالزی را به مسائل موشکی، هسته‌ای و نظامی مرتبط کردند تا از این طریق دادگاه را برای استرداد من قانع کنند.

من در ادامه در فرانسه وکیل و کارشناس پرونده را جهت پیگیری کار خود ترتیب دادم، سپس به صورت فنی ثابت کردیم هیچ‌یک از کالاهایی که ما از آمریکا خریده و به ایران ارسال کرده‌ایم، جزو کالاهای دارای کاربرد نظامی نیستند و به این دلیل دولت و دادگاه فرانسه رای به عدم استرداد من به آمریکا را داد.

اظهارات یک زندانی دولت آمریکا: آمریکا می‌خواهد بگوید ما می‌توانیم فعالیت‌های تجاری شما را متوقف کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: شما در مدتی که در فرانسه بسر می‌بردید،با افرادی برخورد کردید که وضعیتی مشابه شرایط شما را داشته باشد؟

 البته در خود فرانسه نه، اما در کشورهای دیگر افرادی بودند که در آن زمان درگیر چنین مشکلاتی شده بودند و به واسطه اتهامات این چنینی دستگیر شده بودند. از قبیل این افراد می‌توانم به آقای اردبیلی که در گرجستان دستگیر بود اشاره کنم.

در برهه‌ای از زمان آمریکا قصد داشت فشارهایش را بر ایران زیاد کند و لذا به دنبال این بود که بازرگانان ایرانی را که هرجای دنیا مشغول فعالیت هستند زیرفشار گذاشته ، بنابراین آمریکا می‌خواست از طریق ایجاد ترس برای بازرگانان آنان را از فعالیت‌های خود با شرکت‌های ایرانی منصرف کند. 

البته باید گفت آمریکا تا حدودی توانست به این هدف خود دسترسی پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما آیا جنابعالی و افراد مشابه شما، در یک بازی سیاسی قرار گرفته‌اید؟

 بله، باید گفت دقیقا به همین گونه است، زیرا همانگونه که گفتم هدف اصلی آمریکا این بود که بتواند نظرات خود را اعمال کرده و به ایرانی‌ها بگویند ما می‌توانیم امور بازرگانی و تجاری شما را مختل کنیم، بنابراین این روش آمریکا برای بسیاری از افراد مشابه بنده نیز تکرار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: مدت دستگیری شما در فرانسه چه مدت زمانی طول کشید؟

 همانگونه که گفتم من نوروز سال 88 آنجا دستگیر شدم و به مدت 14 ماه در فرانسه بودم.از این 14 ماه، 6 ماه در زندان و 8 ماه نیز در پاریس بودم و اجازه خروج از آنجا را نداشتم.

در ادامه با گذراندن مراحل دادگاه در نهایت در فرانسه نیز بحث عدم استرداد یا انتقال من به آمریکا مطرح شد که طبق قوانین فرانسه نتوانستند مرا به آمریکا انتقال دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در دوران دستگیری شما در فرانسه روند کار حقوقی‌تان از داخل کشور نیز پیگیری می‌شد؟

بعد از 3 یا 4 ماه به واسطه پیگیری‌های همسرم در داخل کشور و مراجعه به وزارت خارجه و مجلس بالاخره کار به سرانجام رسید.

باید توجه داشت که قضایای استرداد مخصوصا قوانینی که مرتبط با آمریکا می‌باشد، سیاسی است و اگر حرکت‌های سیاسی برای پیگیری حقوق دستگیرشدگان صورت نگیرد، بسیار سخت می‌توان از این دادگاه‌ها موفق بیرون آمد.

بعد از 6 ماه که در داخل حرکت‌هایی صورت گرفت و با دخالت اندک مسئولان دنبال شد، قضیه رسانه‌ای شد و در ادامه حرکت‌هایی از سوی وزارت خارجه و سفارت ایران انجام گرفت.

اما در نهایت من حکم قضایی را با استفاده از پیگیری‌های قضایی و حقوقی دریافت کردم و به هیچ‌وجه بازی سیاسی در پشت این قضیه صورت نگرفت.

البته در آن زمان خانم کلوتید ریس که در ایران به دلیل اتهاماتی از قبیل جاسوسی، عکسبرداری از صنایع هسته‌ای و شرکت در حوادث سال 88 دستگیر شده بود، در رسانه‌های فرانسه مطرح شد و گفته شد که دولت ایران این فرد را به اتهامات واهی و به خاطر دستگیری من بازداشت کرده است، البته این قضیه واقعیت نداشت و من به طور کاملا حقوقی زمینه عدم استرداد از فرانسه را دریافت کردم.

اظهارات یک زندانی دولت آمریکا: آمریکا می‌خواهد بگوید ما می‌توانیم فعالیت‌های تجاری شما را متوقف کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما از کلیه حقوقی که یک زندانی در فرانسه باید داشته باشد برخوردار بودید ؟

در ابتدا قاضی پرونده موضع‌گیری سختی نسبت به من داشت و معتقد بود که این فرد عامل دولتی ایران بوده و قطعا وی را به آمریکا استرداد خواهیم کرد، اما لازم است که مراحل قضایی طی شود. لذا آنها در ابتدا برخورد بدی با من داشتند و در حین دستگیری بازجویی توهین‌آمیزی صورت گرفت و حتی اجازه ملاقات با همسرم را نیز به من ندادند. اما به مرور زمان و گذر قضایا در 6 ماه متوجه سیاسی بودن ادعاهای آمریکا شدند و فهمیدند که ادعای آنها جنبه حقوقی ندارد، بنابراین اندکی برخوردهایشان بهبودی یافت.


باشگاه خبرنگاران جوان: هم‌اکنون شما همانند بقیه افراد اجازه ورود به اروپا و آمریکا را دارید یا خیر؟

 البته به صورت رسمی مطلبی مبنی بر عدم ورود بنده به کشورهای اروپایی و آمریکا اعلام نشده است، اما بعد از آزادی، سخنگوی دادگستری آمریکا موضع‌گیری کرده و از اعلام رای فرانسه اظهار تاسف کرد و افزود که ما همچنان برای دستگیری و محکومیت کاکاوند اقدام خواهیم کرد.با توجه به اینکه پرونده بنده در آمریکا باز است لذا من از سفر به کشورهای اروپایی خودداری می‌کنم زیرا ممکن است باز هم قضایای دستگیری و استرداد به آمریکا اتفاق بیافتد.


باشگاه خبرنگاران: از نظر حقوق بشری شما در دوران دستگیری و پس از آن به چه میزانی دچار خسارت شدید؟

 شرایط بسیار سختی بود زیرا من به همراه خانواده برای سفری تفریحی به فرانسه رفتیم اما با شرایط ناهنجاری مواجه شدیم. از لحاظ حقوق بشری به هیچ وجه شرایط استاندارد رعایت نشد به گونه ای که اجازه ندادند حتی من با همسرم صحبت کنم و مبلغی پول را در اختیار او قرار دهم. در ادامه نیز وقتی با اعتراض شدید من مواجه شدند گفتند اینجا نه ایران است و نه آمریکا بلکه اینجا فرانسه است و قوانین خاص خود را دارد. در واقع قوانین حقوق بشری آنگونه که غربی‌ها از آن سخن می‌گویند هیچگاه عمل نمی‌کنند.

باشگاه خبرنگاران: چه تعداد زندانی مشابه شرایط شما در زندان‌های آمریکا حضور دارند؟

 هم اکنون بیش از 50 زندانی ایرانی در زندان‌های آمریکا حضور دارند که از آنها عملا حمایت دیپلماسی انجام نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران: شما اکنون می‌توانید به مالزی سفر کنید؟

خیر ، زیرا شرکت من در مالزی تعطیل شد و حساب های بنده نیز مسدود گردید.

باشگاه خبرنگاران: آیا می‌توانید نام تعدادی از دوستان خود را که در زندان های آمریکا هستند بگویید؟

البته بسیاری از آنها مانند خانم میرقلی‌خان و اقایان اردبیلی، قاسمی، عطاردی و اقای پیرزاده بازگشتند. البته در حال حاضر اطلاع دقیقی از ایرانیان زندانی آمریکا ندارم.

باشگاه خبرنگاران: خانمی که در صحبت های خود از او نام بردید که قرار بود با وی مبادله صورت گیرد، انجام شد یا خیر؟

از نظر رسانه ‌های فرانسوی انجام شد اما به نظر من صورت نگرفت زیرا سیستم قضائی کشور فرانسه از تمامی ظرفیت‌های حقوقی خود برای استرداد من به آمریکا استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران: آیا فرانسه مدرکی به شما در جهت عدم اتهاماتتان در پایان مدت دستگیری نشان داد؟

 بله، آنها گفتند تمام کارهایی که من در زمینه تجاری انجام دادم از نظر دولت فرانسه جرم محسوب نمی‌شود.

اظهارات یک زندانی دولت آمریکا: آمریکا می‌خواهد بگوید ما می‌توانیم فعالیت‌های تجاری شما را متوقف کنیم


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار