باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در "مسکو" + نقشه و تصاویر

کرملین از توسعه ناتو در شرق اروپا ناخشنود است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اقدامات خطرناک پیمان آتلانتیک شمالی در منطقه شرق اروپا خشم مقامات "کرملین" را برانگیخته و "ولادیمیر پوتین"  در مقابل سامانه‌های دفاعی را در غرب روسیه مستقر خواهد کرد.


ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند تا سامانه های دفاع موشکی خود را در شرق اروپا و در نزدیکی مرزهای روسیه به بهانه آنچه تهدید موشکی جمهوری اسلامی ایران می‌خواند مستقر کند و در این زمینه اقداماتی نیز انجام داده است.



استقرار سامانه‌های دفاع موشکی



در زمان ریاست جمهوری "جورج دبلیو بوش" رئیس جمهور سابق آمریکا اقدامات تحریک آمیز زیادی حد فاصل سال های 2004 تا 2007 انجام شد و استقرار سامانه های دفاع موشکی و رادارهای رهگیر در لهستان و جمهوری چک نمونه ای از آن بود.



**تاکتیک تحریم و تعامل "کاخ سفید" با "کرملین"

اما در دوران "باراک اوباما" رئیس جمهوری کنونی آمریکا تاکتیک تحریم و تعامل در مقابل  "مسکو" استفاده شد و نتیجه آن همکاری در برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی و در عوض تحریم "کرملین" در برخی از حوزه‌ها و همکاری با برخی از همسایگان روسیه  از جمله لهستان بود.


"توماس چاکوفسکی"  وزیر دفاع لهستان عنوان کرده بود: "وزارت دفاع تصمیم دارد از ناتو برای استقرار بمب های هسته ای آمریکا در کشورش در چارچوب برنامه موسوم به "هیئت های هسته ای مشترک" درخواست کند".


  البته استقرار بمب‌های هسته ای ایالات متحده آمریکا در کشورهای نزدیک فدراسیون روسیه یک تهدید مستقیم برای امنیت ملی این کشور خواهد بود و لذا "کرملین" از این موضوع کاملا آگاه بوده و به آن با تقویت نیروهای راهبردی نظامی خود پاسخ می‌دهد.


با توجه به اختلاف نظرهای جدی "مسکو" و بلوک غرب و تنزل همکاری "کرملین" با پیمان آتلانتیک شمالی؛ ناتو در مرزهای شرقی فدراسیون روسیه اقداماتی را انجام داده و در پاسخ "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه به فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح این کشور دستور داده تا تدابیر لازم را بیندیشد.



**استقرار سامانه های موشکی کرملین در مرزهای غربی روسیه

از جمله این اقدامات استقرار سامانه های دفاع ضد موشکی  "اس 400 " و "اس 500 "و "پانتسیر" و موشک های راهبردی "اسکندر" در پایتخت و مرزهای غربی فدراسیون روسیه است که توان تحرک بیشتر را از پیمان آتلانتیک شمالی خواهد گرفت.



**سامانه دفاع موشکی "اس 500"

رسانه های روسی معتقدند  "اس 500" یکی از جدیدترین نسل های پدافند دفاع موشکی است که در آن از سیستم تصمیم گیری نابودی مجزا  برای انهدام موشک های بالستیک و اهداف هوایی آیرودینامیکی استفاده می شود. یکی از اهداف مهم ساخت این مجموعه پدافند جدید، انهدام موشک های بالستیک میانبرد و در صورت نیاز، انهدام موشک های بالستیک قاره پیما در اواسط و یا اواخر مسیر پرواز می باشد.



استقرار سامانه‌های دفاع موشکی



از دیگر امکانات مهم "اس 500" می توان به توان نابودی موشک های مافوق صوت ،  موشک های بالدار کروز، هواپیماهای بدون سرنشین "پهپاد" و همچنین ماهواره های مخابراتی ...  اشاره نمود.
"اس 500" مدل پیشرفته ی "اس 400" نبوده و محصولی کاملا جدید و منحصربفرد است. این مجموعه پدافند دفاع موشکی باید بتواند اهداف بالستیکی را تا ارتفاع 40 کیلومتری و فاصله ی 600 کیلومتری (200 کیلومتر بیشتر از اس 400) از سطح زمین شناسایی نموده و مورد هدف قرار دهد. "اس 500" همچنین می تواند 10 عدد از انواع موشک های بالستیکی مافوق صوت را با سرعت 7 کیلومتر بر ثانیه به طور همزمان ردیابی کرده و نابود کند.


اجزای تشکیل دهنده ی مجموعه پدافند دفاعی "اس500"، مرکز کنترل و هدایت مجموعه، رادارهای شناسایی دوربرد، پدافند ضدهوایی زمین به هوا، موشک های نسل جدید و سامانه ی دفاع ضد موشک می باشند.



**سامانه موشکی دفاع موشکی "اس 400"

سامانه "اس 400 " از موشک هایی در برد 120 تا 400 کیلومتر، لانچر و رادار تشکیل شده و می‌تواند  اهداف تعیین شده در  اطراف "مدیترانه" را هدف قرار دهد؛  سامانه مذکور در غرب روسیه و در پایتخت مستقر شده تا در صورت لزوم به هر تهدید احتمالی پاسخ دهد.




**سامانه موشکی "اس 300"

"اس300" یک سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد با قابلیت استفاده در ارتفاع های گوناگون تا سقف مشخص است.  "اس300 " در حال حاضر یک خانواده است و انواع مختلفی از این سامانه با کاربردهای متفاوت در وزارت دفاع روسیه تولید شده است.


استقرار سامانه‌های دفاع موشکی



هم‌اکنون  "اس300 پی‌ام‌یو (S-300PMU)" به‌عنوان یکی از مرگبارترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی خانواده  "اس300 " است که توانایی ردیابی و انهدام حدود 100 هدف را دارد.  آن‌ طور که مقامات و مسئولین فدراسیون روسیه  اعلام کرده‌اند، زمان آماده‌سازی این نوع از سامانه‌ها، حدود 5 دقیقه‌ بوده که این خود یکی از ویژگی‌های مهم سامانه موشکی " اس300 پی‌ام‌یو"  به شمار می‌رود.



**سامانه موشکی "پانتیسر"

"پانتسیر -اس 1 (Pantsir-S1) " که پیمان آتلانتیک شمالی ناتو آن را "سام-۲۲" نام‌گذاری کرده‌است، یک سامانه دفاع هوایی است که از ترکیب  موشک زمین به هوا میان‌برد و توپ ضدهوایی تشکیل گردیده و توسط فدراسیون  روسیه تولید شده‌ است.




استقرار سامانه‌های دفاع موشکی


استقرار سامانه‌های دفاع موشکی



سامانه دفاع موشکی "پانتسیر" یک سامانه دفاع ضد هوایی در برد قریب به 12 تا 36 کیلومتر (مجموع برد موشک‌ها و رادار) بوده که قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای جنگی و بدون سرنشین، موشک‌های سطح به سطح و بمب‌های هدایت شونده هوا به زمین را مورد اصابت قرار دهد.  این سامانه برای حفاظت از پایگاه‌های نظامی و غیرنظامی (نیروگاه های برق اتمی و تاسیسات بزرگ) یا پوشش دادن پایگاه ضدموشکی با شعاع گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه هم در غرب روسیه مستقر است و برای رصد در بردهای کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


 سرگرد  "ایگور موگینوف" سخنگوی فرماندهی منطقه نظامی غرب روسیه گفت: یگان‌های دفاع هوایی مستقر در شمال غرب این کشور به سامانه ضد موشکی و توپ‌های ضد هوایی جدید و بی‌نظیر "پانتسیر – اس – 1" مجهز شدند. 


وی خاطر نشان کرد: آموزش نیروهای کاربر سامانه "پانتسیر" پس از پایان عملیات هدف گیری و اجرای عملیات جنگی و آموزشی در میدان آموزشی "آشالوک" واقع در منطقه  "آستاراخان" به پایان رسیده و کاربران این سیستم آماده انجام عملیات نظامی برای دفاع از مرزهای هوایی روسیه در شمال غرب این کشور هستند.





**موشک های راهبردی  "اسکندر"

موشک اسکندر موشکی یک مرحله ای و کوتاه برد بوده که حدود 500 کیلومتر برد دارد و می‌تواند به خوبی تهدیدات حوزه غرب روسیه و سپر موشکی آمریکا را خنثی کند. سامانه موشک تاکتیکی اسکندر پیشرفته ترین موشک سطح به سطح موجود در می باشد SS -۱۲ بوده که تحلیلگران معتقدند این موشک نسل جدید موشک های زمین به زمین "توچکا" است.



استقرار سامانه‌های دفاع موشکی


استقرار سامانه‌های دفاع موشکی


البته یک اقدام دیگر پیمان آتلانتیک شمالی عضوگیری از  کشورهای استقلال یافته از یوگسلاوی سابق و کشورهای متخاصم با مسکو در شرق اروپا بوده که با مخالفت شدید مقامات  "کرملین"  و به خصوص وزیر خارجه این فدراسیون روسیه مواجه شده است.



"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی برنامه  "ناتو"  برای گسترش حضور خود در کشورهای استقلال یافته از  "یوگسلاوی سابق"  را "تحریک آمی"  خوانده و در خصوص آن «هشدار» داده بود.



**چرا ناتو به سمت شرق اروپا گسترش یافته است؟

پیمان آتلانتیک شمالی از قدرت روز افزون فدراسیون روسیه در شرق اروپا نگران بوده و تلاش می‌کند تا در صورت لزوم قدرت خود را در شرق اروپا گسترش دهد تا بتواند "مسکو" را مهار کند. فدراسیون روسیه به عنوان دومین قدرت نظامی برتر جهان دارای ابزارهای نیرومندی همچون موشک های راهبردی است تا بتواند از خود محافظت کرده و این موضوع نگرانی ایالاتم متحده آمریکا را برانگیخته است.


فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا مدت هاست که در نقاط مختلف جهان با یکدیگر اختلاف نظر شدید دارند و این موضوع به خصوص در موضوع استقلال طلبان اوکراین و بحران سوریه کاملا مشخص است و دو طرف با یکدیگر رقابت شدیدی در عرصه بین المللی دارند.
 


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار