گام آخر برجام/

در وین چه می‌گذرد؟

بیانیه مشترک ایران و اتحادیه اروپا برای اعلام روز اجرای برجام بعد از ظهر در مقر سازمان ملل در وین قرائت خواهد شد.

پرچم‌های ایران و گروه 1+5 در مقر سازمان ملل متحد چیده شد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیانیه مشترک ایران و اتحادیه اروپا برای اعلام روز اجرای برجام بعد از ظهر در مقر سازمان ملل در وین قرائت خواهد شد.

گفتنی است، این بیانیه به طور مشترک به زبان فارسی و انگلیسی از سوی ظریف و موگرینی قرائت می‌شود. با اعلام روز اجرا تمامی تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو خواهد شد.

در این میان خبرنگاران برای روز پایانی برجام در وین به انتظار نشسته‌اند تا آخرین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه 1+5 را پوشش خبری دهند.

شایان ذکر است، دیدار موگرینی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جریان اجرای برجام در وین به پایان رسیده است.

**گزارش راستی آزمایی آژانس تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی در وین گفت: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای برجام تا ساعتی دیگر منتشر می شود.

**پرچم‌های ایران و گروه 1+5 در مقر سازمان ملل متحد چیده شد

پرچم‌های ایران و گروه 1+5 در مقر سازمان ملل متحد در وین چیده شد، احتمالا این اقدام برای قرائت بیانیه اجرای برجام انجام شده است.

شایان ذکر است محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به همراه معاونانش و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بامداد امروز تهران را به مقصد وین ترک کردند. به احتمال قریب به یقین بیانیه اجرای برجام امروز در وین قرائت می‌شود.

احتمالا امروز (شنبه) گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات ایران در قالب توافق جامع هسته‌ای منتشر می‌شود. در همین راستا  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای قرائت بیانیه مشترک با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اعلام آغاز اجرای توافق برجام، وارد وین شده است.

**امروز با ارائه گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برجام اجرایی خواهد شد

"محمدجواد ظریف" به محض ورود به وین گفت: امروز علاوه بر اعلام اجرای برجام گفت‌و‌گوهایی هم با امانو، کری و موگرینی خواهم داشت. وزیر امور خارجه گفت: امروز با ارائه گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برجام اجرایی خواهد شد و پس از ان یک بیانیه مشترکی برای اعلام شروع برجام منتشر می‌شود.

ظریف افزود: چون آنچه که برجام را اجرایی می‌کند گزارش مدیر کل است اما برای اعلام اهمیت این واقعه بیانیه‌ای هم خوانده خواهد شد. 

وی درباره برنامه‌های امروز خود گفت: دیدار با مدیر کل آژانس است، اعلام اجرای برجام و دیدار‌های دو جانبه با خانم موگرینی و احتمالا سایر وزرای خارجه از جمله آقای کری خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه گفت: این ملاقات‌ها برای اطمینان از اجرای صحیح برجام است مخصوصا با توجه به اقدامات وسیعی که امریکا یی‌ها اعلام کردند انجام داده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی که بعد از اجرای برجام جمهوری اسلامی ایران چه اهداف و اقداماتی را در منطقه دنبال می‌کند گفت: بعد از اجرای برجام زمینه خوبی ایجاد می‌شود برای همکاری گسترده‌تر در منطقه برای خطر عمده‌ای که منطقه ما را تهدید می‌کند و ان هم خطر تروریست و افراط گرایی است.

ظریف اظهارداشت: ما این آمادگی را داریم و امیدواریم که سایر همسایگان ما در منطقه و جامعه بین الملل برای مبارزه با این معضل همکاری را داشته باشند.

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: اجرای برجام نه تنها یک فرصت خوب برای مردم ایران است که همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت،  همه قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان مي يابد و رسما لغو می شود بلكه همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که به خاطر موضوع هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، انشالله لغو و کنار گذاشته خواهد شد و این یک روز خوب برای مردم ایران است. این روز بسیار خوبی برای هم منطقه است چرا که منطقه ما از سایه یک درگیری بی مورد که می‌توانست برای این منطقه نگرانی ایجاد کند رها شده است.

ظریف گفت: منطقه ما می‌تواند بدون غبارهایی که به دلیل تبلیغات منفی علیه برنامه هسته ای ایران شکل گرفته بود، یک حرکت هوشمندانه و صلح طلبانه را برای نزدیکی بیشتر کشورهای آن ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه این روز ثابت می کند که ما می توانیم مشکلات مهم دنیا را از طریق دیپلماسی حل کنیم، تصریح کرد: آنچه امروز رخ می‌دهد، نماد روشن آن است که معضلات از طریق گفتگو حل می شود نه از طریق تهدید فشار و تحریم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید این شیوه نامه که به تایید هم رسیده است با موفقیت انجام شود؟، گفت: تاکید ما بر این است که منفعت برجام کاملا اجرایی شود و همه در این مورد متحد شوند. در این زمینه، روش ما بر احراز و رصد کردن نحوه پایبندی سایر کشورها است و این روش را ادامه خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: البته عقل حکم می کند کشورهایی که مدت زیادی را صرف تهیه این سند کرده اند با اقدامات نسنجیده باعث نشوند که نتیجه این مذاکرات به هدر برود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار