آبادان؛

فرصتی دیگر برای رونق بندر خرمشهر

ورود خوردهای عراقی از مرز شلمچه فرصت مناسب دیگری برای رونق خرمشهر است .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  آبادان ؛ هفته گذشته اعلام شد که مسئولان درحال بررسی ورود عراقی ها به کشور با ماشین شخصی انهم از مرز شلمچه هستند. این تصمیم مسئولان تبعات مثبت اقتصادی برای منطقه و استان در پی دارد که حداقل آن رونق مجدد بندر خرمشهر است .

رئیس پلیس راهوار استان خوزستان با تاکید بر این تصمیم گفت: فراهم شدن امکان تردد خودروهای عراقی به خاک کشور عامل توسعه منطقه ونیز سودآوری برای هر دو طرف ایران و عراق می شود. به عنوان نمونه ما در استان خوزستان شاهد تردد بسیاری از شهروندان عراقی برای درمان هستیم که به طور عمده با مشکلات بسیاری مواجه هستند که فراهم شدن شرایط تردد خودورها با اعمال موارد ابتدایی می تواند برای این افراد و به طور کلی مردم سود بخش باشد.

عادل مجدمی با یادآور شدن اینکه عراقی ها با خودروی شخصی برای مدت زمانی کمتر از ۱۰ روز با پروانه ضمانت گمرک برای تردد مشکلی نخواهند داشت، افزود: به طور قانونی برای مدت کمتر از ۱۰ روز گمرک قادر به صدور پروانه ضمانت است که زیر برگه کارانه آنها تاریخ ورود و خروج قید می شود که در حال حاضر برای تردد در استان کافی است . و امکان صدور پلاک موقت یک تا سه ماهه نیز وجود دارد که اکنون بهتر است کار با ۱۰ روز و توسط پروانه گمرک آغاز شود.

مجدمی به فراهم شدن شرایط ورود خودروهای سنگین عراقی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و برای شروع باید از خودروهای سبک آغاز و شرایط را برای تردد خوردوهای سنگین فراهم کرد.

مدیر کل گمرک خرمشهر نیز ، صدور پلاک موقت برای تردد خودرو های عراقی را عامل کاهش دهنده مشکلات پیش رو در این راستا دانست و افزود: ما در حال حاضر با مشکلاتی در مرز شلمچه درباره حمل و نقل بار روبه رو هستیم و برای تردد خودرو نیز در ابتدا باید تمام جنبه ها در نظر گرفته شده و هماهنگی های لازم صورت گیرد . زیرا برای تردد برخی کشورها که عضویت کنواسیون بین المللی حمل و نقل را دارند به خاطر اینکه کشور مبدا تضمین کننده آنهاست مشکلی در مسیر تردد وجود ندارد و تردد آنها در مدتی کوتاه انجام میشود اما کشور عراق عضو کنواسیون نیست و همین امر باعث می شود مشکلاتی وجود داشته باشد

سرهنگ حسین یاوری جانشین فرمانده انتظامی خرمشهر نیز در این زمینه با تاکید بر نکات امنیتی گفت: موارد امنیتی از جمله نکاتی است که باید برای ورود خودروهای عراقی به ان توجه کامل داشت و باید مواظب قاچاق اسلحه به داخل کشور از طریق خودروهای ورودی بود .

جبار سالم پور مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد اروند هم فراهم سازی تمام امکانات و تمهیدات برای سهولت تردد خودروهای عراقی به خاک ایران از مرز شلمچه، از جمله حضور گروه خدمات رسان در تمام ایام هفته و حتی روزهای تعطیل را به عنوان پیش شرط لازم برای استفاده حداکثری از این فرصت برشمردو افزود : با پایان دیوار کشی و اعمال قوانین مناطق آزاد ورود و خروج به منطقه بسیار ساده تر و حتی بدون ویزا خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی بازرگانی خرمشهر هم در این زمینه گفت: اکنون چندین سال است که خودروهای عراقی از اقلیم کردستان خودروهای شخصی و سنگین حمل بار از مرز مهران وارد کشور می شوند و همین امر سبب شده است در مرز مهران آمار تردد روزانه بیش از یک هزار کامیون گزارش شود و در مرز شلمچه این آمار ۲۵۰ باشد.

با توجه به اینکه سالهاست که خودروهای عراقی از مرز مهران مجاز به ورود به داخل کشور هستند عادلانه به نظر میرسد که این امتیاز مهم نیز به مرز ورودی شلمچه داده شود تا رونق اقتصادی به منطقه باز گردد ، زیرا ورود کامیون ها و خودروهای عراقی عواید بسیار اقتصادی را به دنبال خواهد داشت که عواملی همچون کاهش بروکراسی اداری، کاهش هزینه ها که به افزایش تمایل بازرگانان برای گذر از مرز شلمچه می انجامد از مهمترین این عوامل است.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: آبادان ، خرمشهر ، شلمچه ، تردد ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.