کرمان؛

بازگشایی مدرسه حیاتی کرمان

به دنبال اتمام مراحل مرمت و بازسازی مدرسه حیاتی، "موزه تاریخ و فرهنگ کرمان" بازگشایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ علی بابایی با اشاره به آغاز فصل مرمت و بازسازی مدرسه حیاتی در اواخر پارسال،گفت: طی جلساتی  با استاندار کرمان مصوب شد این بنای تاریخی با مرمت در چند فاز و تغییر به کاربری مناسب، به مکانی برای نمایش تاریخ و فرهنگ شهر کرمان تبدیل شود.

وی با بیان این که بهسازی، نورپردازی، نصب درب و پنجره و تکمیل و تجهیز "موزه تاریخ و فرهنگ کرمان" در مدت زمان کوتاهی به طول انجامید ، تصریح کرد: با استحکام بخشی بنا، مهارکشی سقف و دیوارها، قالب گیری مجدد آجرهای سنتی و اجرای طرح ایمنی موزه، عملیات مرمت و بازسازی به اتمام رسید.

بابایی خاطرنشان کرد: تمامی مراحل بازسازی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه کوچه‌های منتهی به مدرسه حیاتی، به شکل سنتی سنگ‌فرش و بدنه سازی شده، یادآور شد: چادرهایی برای حفاظت بنا از تغییرات آب و هوایی تعبیه شده و زیرستون و سقف و پشت بام محکم کاری شده است.

بابایی با اشاره به استفاده از مصالح مرغوب سنتی در بازسازی این بنای تاریخی گفت: داخل اتاق‌ها و کف ایوان با آجر قزاقی سنگر ماهان و سنگ چشمه شیردوش کرمان، فرش شده و شومینه‌ها با نظارت تخصصی سازمان میراث فرهنگی مرمت شدند.

شهردار کرمان با اعلام اینکهاستحکام بخشی این بنا در دو دوره انجام شده، خاطرنشان کرد: تمامی مراحل مرمت و بازسازی مدرسه حیاتی به صورت دستی انجام شده است.

بابایی هزینه‌ی خرید مدرسه‌ی حیاتی را دو میلیارد و 500 میلیون تومان و هزینه‌ی مرمت و بازسازی آن‌را یک میلیارد تومان اعلام کرد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: مدرسه ، حیاتی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.