اهواز؛

آسیب پذیری تمام رودخانه های کشور

مشاور وزیر نیرو ؛ علاوه بر این که تمام رودخانه های کشور آسیب پذیر شده اند ،زمین خواری در رودخانه ها نیز معضل ساماندهی آنها را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛  از اهواز، محمد حاج رسولی ها در دهمین همایش بین المللی مهندسی رودخانه در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: متوسط بارندگی کشور از 250 میلی متر به 205 میلی متر رسیده و از سوی دیگر منابع آب تجدید پذیر نیز از 130 میلیارد متر مکعب به 100 میلیارد متر مکعب کاهش یافته،به این معنی که 80 درصد منابع آبی خود را مصرف کرده ایم.

حاج رسولی ها افزود: افزایش جمعیت، تغییر اقلیم و خشکسالی از عوامل ایجاد بحران در کشور است و با وجود این که در کشور با بحران آب های زیر زمینی مواحجهیم  در استانی مانند خوزستان با بحران آب های سطحی روبه رو هستیم.

وی اظهار داشت: مدیریت حوضه ای 18 رودخانه مهم کشور که بیشتر آنها به تالابها منتهی می شود به عنوان محورهای اصلی مدیریت حوضه آبریز انتخاب شده است.

وی افزود: برای نخستین بار در کشور در شورای عالی آب سهم تالاب ها تعیین و ابلاغ شده است که اکنون وظیفه ما عملیاتی کردن این مصوبه است.

به گفته حاج رسولی ها، رودخانه های کارون، جراحی، زهره و کرخه نیز جزو برنامه های شورای عالی آب است.

وی با اشاره به کمبود آب در خوزستان گفت: سال آبی گذشته با 18 درصد کاهش بارندگی در کشور روبه رو بوده اما در حوضه خلیج فارس و دریای عمان که خوزستان جزو آن است با کاهش 38 درصدی بارندگی روبه رو بودیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با افزایش کم سابقه بارندگی در سال آبی جاری روبه رو بودیم که وقوع 30 سیلاب مخرب در غرب کشور از جمله آن بوده است.

مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مباحث مهندسی رودخانه باید بتواند به این مسائل رسیدگی کند، اظهار کرد: تا پایان برنامه ششم رودخانه های دائمی کشور باید تعیین حریم و بستر شود.

حاج رسولی ها گفت: اهمیت رودخانه ها از لحاظ مدیریت کمیت آب نیز حائز اهمیت است و در این راستا هدفی که از ابتدای سال تعریف کردیم تحویل حجمی آب به بخش کشاورزی بوده و تاکنون بیش از 10 میلیارد متر مکعب به کشاورزان تحویل داده شده است.

وی انجام کارهای اجتماعی مانند تامین خسارت سیل و بیمه خسارت سیل را در کنار مسائل فنی و مهندسی رودخانه ها ضروری دانست.

همایش مهندسی رودخانه از 29 دی تا یکم بهمن در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه دارد.

انتهای پیام /پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.