اعلام برنامه های جذب سرمایه گذار در حوزه سلامت

مشاور وزیر در امور مشارکت‌های اقتصادی از تدوین بسته سیاستی حمایتی برای مشارکت های اقتصادی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدابراهیم رئیسیون مشاور وزیر در امور مشارکت‌های اقتصادی در اولین همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت ضمن تبریک به مناسبت برداشته شدن تحریم‌ها در خصوص اهداف همایش گفت: این همایش با رویکرد توسعه‌ی حوزه سلامت و استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت، ارائه خدمات مطلوب به مردم، ظرفیت‌سازی در وزارت بهداشت، ارائه سیاست و مشوق‌های کارآمد، شناسایی ظرفیت‌های صاحبان سرمایه، توانمندسازی بخش عمومی و غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت، فراهم‌آمدن زمینه انعقاد قرارداد در این حوزه با تأمین زیرساخت‌ها و منابع مالی شکل گرفته است. 

وی افزود: از جمله برنامه‌های این همایش استقرار سامانه تخصصی تدوین ضوابط و فرآیندهای مشارکت‌های عمومی و خصوصی، تدوین بسته سیاستی حمایتی مشارکت‌های اقتصادی تعیین مدل مالی، به روز رسانی اطلاعات فنی و مالی پروژه‌ها، فراخوان جذب سرمایه و ایجاد کارگروه‌ها از جمله کارگروه اقتصاد، غذا و دارو و آموزش با مشارکت حوزه‌های مربوطه می‌باشد. 

وی در ادامه گفت: با عنایت به قوانین موجود که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را می‌طلبد و در فضای رفع تحریم‌ها ضمن هم‌فکری برای برون‌رفت از مشکلات باید برای معرفی انواع برنامه‌ها و پروژه‌ها تمرکز کنیم. 

وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار در حوزه سلامت 
دانش جعفری مشاور عالی وزیر بهداشت در خصوص مدل های سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: در یک مدل سرمایه گذاری بخش خصوصی زمیت را دولت و بنا را بخش خصوصی تامین می کند ولی دولت از آن بهره برداری می کند مثلا برای نوسازی بیمارستان دولتی بخش خصوصی اقدام می کند و مشابه بانک به صورت اقساط و توافقی آن را از وزارت بهداشت دریافت می کند.

وی افزود: در مدلی دیگر زمین را دولت و بنا را بخش خصوصی تامین می کند ولی بهره برداری بر عهده بخش خصوصی استکه در این مدل بخش خصوصی در حوزه درمان و غیر درمانی ورود می کند. طرح خاصی هم وجود دارد  که بخش خصوصی و دولتی با هم به توافق می رسند و باید بخش خصوصی رضایت دهد که با نرخ بازده بالا کار کند.

وی در ادامه گفت: تقاضایی برای ساخت بیمارستان 700 تخته در زنجان داشتیم که با توجه به بودجه کم امکان پذیر نبود اما با اجرای طرح خاص با توسعه بیمارستان دولتی و زمین چند هکتاری بلا استفاده در این منطقه از محل درامد تجاری وکسب مجوز از شورای شهر این امکان را فراهم کردیم. همچنین تقاضاهایی برای ساخت بیمارستان زنجیره ای در ایران داشتیم به گونه ای که یک شهر سلامت شامل بیمارستان، تجهیزات ورزشی و پزشکی و غیره را شامل می شود.

دانش جعفری ضمن بیان اینکه فرصت های سرمایه گذاری در حوزه سلامت بسیار است، عنوان کرد: باید راهبردهای بخش خصوصی به گونه ای باشد که ارائه محصول فقط برای قشر پر در آمد جامعه نباشد بلکه تلاش کنند که خدمات و محصول را با هزینه کم برای قشر کم درآمد و با در آمد متوسط ارائه دهند وعدالت را برقرار کنیم.

وی در خصوص سهم سلامت از تولید ناخالص ملی گفت: 6.6 درصد از تولید ناخالص ملی به سلامت اختصاص دارد که براساس براوردهای اولیه بالغ بر82 هزار میلیارد تومان در بخش خصوصی و دولتی را شامل می شود.به طور مثال در حوزه درمان و بستری 20 درصد بخش خصوصی و 80 درصد دولتی و تجهیزات و دارو 90 درصد بخش خصوصی نقش دارند.در مهر ماه 94 آیین نامه ای تصویب شد تا امکان خرید خدمت برای بخش خصوصی فراهم شود.

مشاور عالی وزیر در خصوص تعرفه ارائه خدمات گفت: بخش خصوصی باید خدمات را با تعرفه دولتی ارائه دهد.باید در پروژه هایی شرکت کنیم که توجیه اقتصادی داشته باشد و به بخش خصوصی دراین زمینه مشاوره بدهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار