گم شدن نوجوانان در کوچه پس کوچه های خیال و واقعیت

آسیب‌ها و تهدید‌های فضای مجازی جزو بدیهیات جامعه امروز است، تا جایی که حتی آنهایی که طراحان این فضا بودند و از ابتدا از آن استفاده می‌کردند حالا به این نتیجه رسیده‌اند که باید محدودیت‌هایی را مخصوصا برای سنین پایین ایجاد کنند.

به گزارش فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ،نوجوانان همیشه به دنبال استقلال فکری از والدین و رهایی از وابستگی هستند و در عین حال در جستجوی روابط صمیمانه و عاشقانه مخصوصا در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی با دیگری هم می‌باشند. عمده دوستی‌ها و ارتباطات شکل گرفته در شبکه های اجتماعی برای نوجوان جهت ارضای نیازهای بیولوژیکی و روان‌شناختی به سمت و سویی موهوم کشانده می‌شود که در کوتاه مدت نوجوانان را با خطر بحران هویتی و شخصیتی مواجه می‌سازد.

گم شدن نوجوانان در کوچه پس کوچه های خیال و واقعیت

 روابط صمیمانه‌ای که در فضای مجازی میان افراد و خصوصا نوجوانان شکل می‌گیرد موجب اعتمادسازی کوتاه مدتی برای فرد می‌شود؛ این اعتمادسازی مجازی با ناشناس بودن افراد در این فضا تهدید می‌شود. چت کردن و تبادل اطلاعات فردی در فضای اینترنت توسط نوجوانان با یکدیگر و با جنس مخالف مرز میان خیال و واقعیت را برای نوجوان مبهم می‌کند .حالا در این دنیای بزرگ بی سر و تهی که حالا دیگر خیلی ها ، نصف بیشتر ساعات بیداری شان را در آن می گذرانند ، فضایی با دسترسی راحت و استفاده ساده‌تر که در فهرست مخاطبان فضای مجازی همه‌جور سنی را می‌توان دید از کودکان زیر 7 سال تا سالمندان بالای 90 سال؛ این وسط اما تیغ برنده استفاده نامناسب از فضای مجازی بین همه گروه‌های سنی، زیر 16 ساله‌ها یعنی نوجوانان را نشانه گرفته است.

دکتر متین نصری روانشناس و پژوهشگر در گفتگو  با اخبار داغ فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص میزان اسیب پذیری نوجوانان در فضاهای مجازی گفت : نوجوانان، کنجکاو اند و به دنبال ارضای این نیاز طبیعی در خود می باشد .فضای اینترنت و دنیای مجازی این امکان را برای وی ایجاد می‌کند تا ورای ارتباطات هر روزه با دوستان خود با محیطی روبرو شود که این حس را در او ارضا می‌کند که تهدیدی برای او محسوب می شود ، چرا که فرد نوجوان در این‌گونه ارتباطات مجازی دوطرفه در برابر فرد مقابل شخصیتی غیرواقعی از خود ارائه می دهد، این امر موجب می‌شود تا طرف مقابل به نحو ناخودآگاه جذب شخصیتی کاذب شود و خود را هم غیرواقعی معرفی نماید.

گم شدن نوجوانان در کوچه پس کوچه های خیال و واقعیت


نوجوانان را کنترل کنید

وی در ادامه اظهار داشت :  باید در دنیای مجازی محدودیت سنی برای نوجوانان اعمال کنید چرا که سن نوجوانی سن کنجکاوی است .حالا وقتی به اینترنت دسترسی داشته باشد و بتواند جواب سوال‌هایش را از اینترنت به دست بیاورد، مشکلات زیادی برایش به‌وجود خواهد آمد چرا که هنوز به آن تجربه و بلوغ فکری نرسیده و همه چیز را در این فضا باور می‌کند.


نوجوانان زودباور آسیب پذیرترند


این روانشناس در ادامه گفت : زودباوری ذات نوجوانان است.  وقتی من و شمای بزرگسال شروع به جستجو در اینترنت می‌کنیم، خیلی از مسائل را می‌بینیم که درست نیست، اما به تجربه می‌فهمیم که نباید به همه آنچه می‌بینیم اعتماد کنیم‌، اما نوجوان‌ها این‌طور نیستند و خیلی زود باورند.

جالب است بدانید اتفاقی که این روزها در فضای مجازی در حال اتفاق افتادن است اتفاقی است که ریشه‌اش به ارسال اطلاعات در شبکه‌های مختلف اجتماعی برمی‌گردد. از آنجا که در این شبکه‌ها، اطلاعات بدون حساب و کتاب و بدون این‌که فرد دنبالشان باشد، ارسال می‌شود، در نتیجه نوجوان در معرض اطلاعاتی قرار می‌گیرد که در درستی یا نادرستی‌شان شک وجود دارد که خیلی برای نوجوان آسیب زاست چرا که  صرفا به دلیل عضویت در شبکه‌های مجازی‌ای مثل تلگرام و... در معرض استفاده از اطلاعاتی قرار می‌گیرد که مناسب سن‌اش نیست.

گم شدن نوجوانان در کوچه پس کوچه های خیال و واقعیت

 دوره نوجوانی دوره گذار است

نصری در ادامه بیان کرد : نوجوان‌ها چون تازه از دوران کودکی بیرون آمده‌اند و هنوز هم به بزرگسالی نرسیده‌اند، یک دوره گذار را طی می‌کنند؛ ‌دوره‌ای که خیلی طولانی نیست، اما اثرات زیادی بر شخصیت آنها در بزرگسالی خواهد گذاشت. در نتیجه با وجود آگاهی‌هایی که همه ما از آسیب‌های فضای مجازی داریم، نباید از اثرات آن بر شخصیت نوجوان‌ها در این دوره گذار غافل شویم.


ریسک پذیری نوجوانان بالا است

این روانشناس افزود :جالب است بدانید سن نوجوانان طوری است که احساس خطر نمی کنند برای همین قدرت ریسک پذیری بالایی دارند و ممکن است خودشان را به دردسر بیندازند و از آنجا که پدر و مادر نظارتی بر فضای مجازی ندارند، احتمال آسیب دیدن نوجوانانشان بسیار زیاد است.
 
نوجوانان را به حال خود در فضای مجازی رها نکنید

نصری در پایان متذکر شد : بهتر که نه باید خانواده‌ها در استفاده از فضای مجازی برای فرزندانشان مخصوصا در سن نوجوانی محدودیت ایجاد کنند ،  اتفاقی که متاسفانه این روزها نمی‌افتد.، تا نوجوانانشان کمتر آسیب ببینند و دچار بحران هویت شوند.



گزارش از : مریم عبدالهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
می ثم
۱۵:۰۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
ای بابا
آخرین اخبار