تقویم روزانه فوتبال،

نخستین بار در جهان، پخش زنده مسابقه فوتبال

تقویم امروز فوتبال به مهم ترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ ۲ بهمن اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ ۲ بهمن (۲۲ ژانویه) می پردازیم.
 
*درگذشت سر طلای فوتبال ایران
 
بامداد امروز (۲ بهمن ۱۳۹۴) همایون بهزادی  بازیکن پیشین تیم پرسپولیس درگذشت.
بهزادی در سال ۱۳۲۰ به دنیا آمد و فوتبال خود را از ۱۲ سالگی و در باشگاه جوانان شاهین آغاز کرد.

وی سپس به تیم اصلی شاهین آمد و بعد از 8 سال حضور در این تیم به پیکان رفت. او سپس به پرسپولیس نقل مکان کرد و تا پایان دوران فوتبالش در این تیم ماند. همایون بهزادی به دلیل قدرت سر زنی اش به سر طلایی معروف شده بود.

او همچنین به همراه ایمون زاید، تنها بازیکنانی هستند که موفق شدند در دربی پایتخت، هت تریک کنند. او در دربی معروف شش بر صفر، سه گل از شش گل پرسپولیس را به ثمر رساند. او ۳۵ بازی ملی هم در کارنامه دارد و ۱۳ گل نیز در تیم ملی به ثمر رسانده است. سر طلایی فوتبال ایران به دلیل بیماری ریوی و قلبی ، بامداد امروز چشم از جهان فرو بست.
 
*اولین پخش زنده فوتبال
 
۲۲ ژانویه ۱۹۲۷، در مسابقه تیم های آرسنال و شفیلد یونایتد، اولین بار یک مسابقه فوتبال به طور زنده از رادیو گزارش شد. شبکه رادیویی در انگلیس از سه هفته قبل، مجوز پخش زنده مسابقات ورزشی را دریافت کرد و اولین پخش زنده یک مسابقه ورزشی، در ۱۵ ژانویه و یک مسابقه راگبی بود که در رادیو گزارش شد. سپس اولین مسابقه فوتبال که قرار شد به طور زنده از رادیو پخش شود،
مسابقه دو تیم آرسنال و شفیلد یونایتد بود که در ۲۲ ژانویه برگزار می شد.

برای سهولت گزارش این مسابقه فوتبال، زمین مسابقه را به 8 بخش تقسیم کردند و کاغذ این تقسیم بندی را چاپ کردند و قبل از مسابقه در اختیار مردم قرار دادند.

پخش زنده این مسابقه فوتبال، یک دستاورد بزرگ محسوب می شد و کم کم آن را گسترش دادند. از سال ۱۳۳۸، مسابقات فوتبال از تلویزیون هم پخش زنده شد.
 
* زادروز فاتح تنها جام قهرمانی جهان انگلیس
 
۲۲ ژانویه ۱۹۲۰، سر آلفرد ارنست رمزی معروف به آلف رمزی به دنیا آمد. او تنها جام قهرمانی انگلیس را در جام جهانی به عنوان سرمربی این تیم به دست آورد. رمزی در طول دروان بازی اش فقط در تیمهای ساوتهمتون (۱۹۴۳_۱۹۴۹) و تاتنهام(۱۹۴۹_۱۹۵۵) بازی کرد و ۳۲ بار هم پیراهن تیم ملی انگلیس را پوشید. اما شهرت او به دلیل دوران بازی اش نیست بلکه به دلیل هوش بالایش در دروان مربیگری اش است. نبوغ او زمانی کشف شد که به مربیگری روی آورد.

اولین تجربه او در مربیگری با تیم ایپسوویچ تاون بود که هشت سال هدایت این تیم را بر عهده داشت و پس از موفقیت با این تیم ، در سال ۱۹۶۳ به عنوان سرمربی تیم ملی انگلیس انتخاب شد. او این چالش بزرگ را پذیرفت و با قاطعیت اعلام کرد که انگلیس را قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶ می کند. رمزی حرفش را عملی کرد و در این جام جهانی که در انگلیس برگزار شد، انگلیس را به اولین و تنها عنوان قهرمانی جهان رساند. رمزی در دو جام جهانی بعدی نیز هدایت انگلیس را بر عهده داشت اما دیگر نتوانست آن موفقیت را تکرار کند و بعد از جام جهانی ۱۹۷۴، اخراج شد. او سپس هدایت تیم بیرمنگام را بر عهده گرفت. آلف رمزی در۲۸ آوریل ۱۹۹۹، در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
 
* تولد گلزن ترین دروازه بان تاریخ
 
۲۲ ژانویه ۱۹۷۳، روگریو سنی، گلزن ترین دروزاه بان جهان متولد شد. او فوتبال حرفه ای خود را در سال ۱۹۹۰ با تیم سیناپ آغاز کرد و در سال ۱۹۹۲ به سایوپایولو رفت و تا سال ۲۰۱۵ و زمانی که از فوتبال خداحافظی کرد، در این تیم ماند. او ۱۲۵۸ مسابقه را با پیراهن این تیم برزیلی انجام داد و ۱۳۲ گل به ثمر رساند.

بهترین سال او از نظر گلزنی، سال ۲۰۰۵ بود که در ۷۵ مسابقه ای که در این سال به میدان رفت ، ۲۱ گل به ثمر رساند. او تبحر زیادی در زدن ضربات آزاد داشت و اکثر گلهای او روی ضربات کاشته و پنالتی به ثمر رسید. روگریو سنی ۱۷ بار پیراهن تیم ملی برزیل را بر تن کرد اما گلی در عرصه ملی به ثمر نرساند. او در دو جام جهانی همراه با تیم ملی برزیل بود و در سال ۲۰۰۲، قهرمان جهان شدند. گلزنترین دروازه بان تاریخ ، همین چند ماه قبل و در سن ۴۲ سالگی ، دستکش هایش را آویخت.
 
*هت تریک جوان ترین بازیکن لیگ فرانسه
 
۲۲ ژانویه ۲۰۰۵، ژرمی منز در سن ۱۸ سالگی در مسابقات لیگ فرانسه هت تریک کرد و به جوان ترین بازیکن این لیگ تبدیل شد که موفق شده هت تریک کند. او که آن زمان در تیم سوشو بازی میکرد ،موفق شد در یکی از مسابقات این تیم، در آن سال در طول 6 دقیقه 3 گل بزند.

منز همچنین در سال ۲۰۰۴ و زمانی که برای تیم سوشو ، اولین بار در لیگ یک فرانسه بازی کرد، ۱۶ ساله بود و به جوان ترین بازیکن تاریخ این لیگ نیز  تبدیل شده بود. این مهاجم بعد از سوشو، به تیمهای موناکو، رم و پاری سن ژرمن رفت و اکنون در تیم میلان بازی می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار