حذف بخشی از آثار خوشنویسی از جشنواره تجسمی فجر به بهانه مدرن نبودن!

آثار زیادی از اساتید و هنرمندان خوشنویسی به دلیل نبودن این هنر در زمره هنرها مدرن از جشنواره تجسمی فجر حذف شدند.

حذف بخشی از آثار خوشنویسی از جشنواره تجسمی فجر  به بهانه مدرن نبودن!
یداله کابلی عضو عالی انجمن خوشنویسان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص جایگاه و برخوردی که با خوشنویسی در هفتمین جشنواره تجسمی فجر شده گفت: در این دور از جشنواره در کمال تأسف آثار بسیاری از هنرمندان و حتی اساتید این رشته و توسط شورای هنری رد شدند.
 
وی افزود: با وجود اینکه جشنواره فجر از ابتدای فعالیتش به هنرهای اصیل ایرانی و سنتی و به خصوص هنر خوشنویسی که علاوه بر جنبه تاریخی، از حیث معنوی نیز دارای اهمیت است توجه ویژه‌ای داشت و هر ساله بخش عمده‌ای از آثار این جشنواره از طریق انجمن خوشنویسان ایران تأمین می‌شد اما امسال برخوردها به گونه دیگری بودند.
 
کابلی تصریح کرد: من که بیش از 4 دهه در این انجمن هستم و همکاران ما در این عرصه انتظارمان بر این است که در چنین  برنامه‌ای شرکت داشته باشد اما در هفته‌ای که به شورای ارزش‌گذاری رفتیم متوجه شدیم که خیلی از کارها به دلیل رویکردی که امسال به جشنواره حاکم است پذیرفته نشده‌اند.
 
وی ادامه داد: این در حالی است که خیلی از هنرمندان و اساتید این رشته علاوه بر کارهای قبل خود، آثار تازه‌ای را برای این امر تدارک دیده بودند که خلق آنها حتی چندین ماه به طول انجامیده بود و بعد از این مدت متوجه رد کارها آن هم به دلیل یک علت نادرست شدند و این تأثیری جز سلب انگیزه از هنرمندان را به همراه ندارد.
 
کابلی در خصوص علت حذف آثار خوشنویسی اظهار داشت: وقتی ما علت را جویا شدیم این طور گفتند که در جشنواره نگاه بیشتر به سمت هنر مدرن معطوف است و خوشنویسی این نگاه را شامل نمی‌شود.
 
وی اضافه کرد: اما واقعا جشنواره فجر چگونه امسال این رویکرد را پیش گرفته و متولیان امور این جشنواره را به سمت هنر مدرن سوق داده‌اند، در حالی که آغاز فجر توجه به هنر اصیل ایرانی بوده، همچنین خوشنویسی امروزه به عنوان یک راه ارتباطی بین ما و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و مناطق دیگری چون ترکیه محسوب می‌شود، کمااینکه در سال‌های اخیر و امسال نیز نمایشگاه‌ها و رایزنی زیادی را بر سر این موضوع برگزار کرده‌ و داشته‌ایم.
 
کابلی اذعان داشت: این اقدام یعنی نگاه حاکم به جشنواره امسال درباره خوشنویسی باعث شده که خودمان به دست خودمان عاملی برای تفرقه ایجاد کنیم و همچنین طیف گسترده‌ای از هنرمندان نیز مشمو این مسیر و نگاه شده‌اند.
 
عضو عالی انجمن خوشنویسان ایران در پایان خاطرنشان کرد: شورای انجمن به دلیل راهکار درستی برای بررسی و آسیب‌شناسی این قضیه با وزارت ارشاد جلسه‌ای را برگزار کرد که هنوز جواب آن نیامده و باید دید که با توجه به این که تعدادی از هنرمندان و اساتید را حذف کرده‌اند، مسئولین چه برخورد و پاسخی به این اعتراض می‌دهند، چرا که تمسال اولین بار است که چنین مسأله‌ای رخ می‌دهد و همیشه خوشنویسی به صورت پررنگی در جشنواره‌ها شرکت می‌کرده و حضور داشته‌ است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار